۰ نفر

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تشریح کرد؛

نحوه کار سامانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۹:۴۴
کد خبر: 524748
نحوه کار سامانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت:این سامانه بسیار ساده طراحی شده و هر تولید کننده ای به آسانی می تواند درخواست و مشکل خود را ثبت کند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از آغاز به کار سامانه رفع موانع تولید وزارت صمت خبر داد و گفت: تولیدکنندگان می‌توانند مشکلات خود را در آدرس tashil.stsm.ir ثبت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، "سید مهدی نیازی" با حضور در برنامه زنده گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سال ۱۳۹۷ با مصوبه مجلس تشکیل شد و از سال ۱۳۹۸ آغاز به کار کرد.

وی افزود: این ستاد در سطح ملی و استانی برای رفع مشکلات بنگاه‌های تولیدی تصمیم گیری می‌کند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با بیان اینکه در قانون هم پیش بینی شد که سامانه الکترونیکی برای انجام فعالیت‌های مربوطه راه اندازی شود، گفت: این سامانه بسیار ساده طراحی شده و هر تولید کننده‌ای به آسانی می‌تواند درخواست و مشکل خود را ثبت کند.

به گفته وی از طریق این سامانه کلیه مراحل ثبت و بررسی درخواست و ثبت و پیگیری مصوبات و همچنین الزام برای اجرای آن‌ها، رهگیری، کنترل و نظارت می‌شود.

نیازی افزود: این سامانه هم کمک به تسهیل سازی رفع موانع تولید می‌کند و هم شفاف سازی و نظارت دستگاه‌های اجرایی را برقرار می‌کند.

او با بیان اینکه استفاده از این سامانه آسان است، گفت: هر فعال اقتصادی که تمایل دارد از این سامانه استفاده کند می‌تواند بصورت غیرحضوری درخواستش را ثبت کند و مشکلاتش را در این سیستم به اطلاع مقامات استانی برساند.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: این درخواست بر اساس نوع مشکل از طریق فرآیند‌های الکترونی در اختیار مراجع ذیربط قرار داده می‌شود.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید افزود: دسترسی‌های الکترونی به دستگاه‌های اجرایی استان‌ها داده شده است و پرونده‌های متقاضیان در اختیار عوامل اجرایی استان‌ها قرار می‌گیرد.

نیازی گفت: ممکن است برخی درخواست‌ها نیاز به طرح در کارگروه نداشته باشد و در سیستم به گونه‌ای دیده شده است که دستگاه با اختیارات خود بتواند برخی از این درخواست‌ها را حل و فصل کند و کار سریع‌تر انجام شود.

سید مهدی نیازی افزود: دستگاه‌ها با توجه به سیستمی شدن روند بررسی مشکلات موظف به پاسخگویی هستند.

"سید عبدالوهاب سهل آبادی"، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت(صمت) ایران هم در گفتگوی تصویری با ۱۸:۳۰ گفت: به محض فعالیت مجلس دهم، درخواست شد موانع قانونی احصا شده در حوزه صنعت بررسی‌ و رفع شود.

وی افزود: این قوانین به حدی دست و پاگیر است که نه مسئولان صنعت و معدن می‌توانند کاری کنند و نه مسئولان سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه البته از برخی قوانین به درستی استفاده نشده است، گفت: بطور مثال از قانون رفع موانع تولید که به یاری تولیدکنندگان آمده است استفاده نمی‌کنیم.

او با بیان اینکه از قانون هدفمند کردن یارانه ها، هم استفاده نشده است، افزود: در قانون هدفمند کردن یارانه ها تاکید شده است درصدی از عایدی اجرای این قانون به بخش صنعت اختصاص پیدا کند که تاکنون ریالی داده نشده و مرجعی هم نیست که بر آن نظارت کند.

سهل آبادی با بیان اینکه برخورد ناصحیح بانک‌ها مهمترین مانع بر سر راه تولید است، گفت: جریمه‌های وزارت صنعت هم یکی دیگر از مشکلات تولید است.