۰ نفر

سازمان بهداشت جهانی؛

گزارش منشاء ویروس کرونا به‌زودی منتشر می‌شود

۹ فروردین ۱۴۰۰، ۲۳:۱۵
کد خبر: 516528
گزارش منشاء ویروس کرونا به‌زودی منتشر می‌شود

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، تز آزمایشگاهی کرونا بسیار بعید است و ویروس کرونا توسط یک میزبان به انسان منتقل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، سازمان بهداشت جهانی در گزارشی از نتایج تحقیقات ماموریت تخصصی کارشناسان این سازمان در ووهان اعلام کرد که تز آزمایشگاهی کرونا بسیار بعید است و ویروس کرونا توسط یک میزبان به انسان منتقل شده است.

در این گزارش آمده است: به احتمال بسیار زیاد” این ویروس از خفاش به حیوان دیگری منتقل و سپس به انسان رسیده است.

کارشناسان بین المللی در رشته‌های مختلفی از ماه ژانویه بمدت چند هفته تحقیقات خود را در باره منشا ویروس کرونا انجام دادند. ان‌ها به ووهان سفر کردند.

شبکه تلویزیونی‌ای پی تی ان نیز گزارش داد بررسی مشترک انجام شده توسط سازمان جهانی بهداشت و چین درباره پیدایش و شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد انتقال این ویروس از خفاش به انسان از طریق یک حیوان دیگر محتمل‌ترین سناریو مطرح شده ست. بر اساس نسخه این گزارش که در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته، درز این ویروس از آزمایشگاه "بسیار بعید" است.

انتشار چنین نتیجه‌ای انتظار می‌رفت و این گزارش بسیاری از سوالات مطرح شده را بی پاسخ گذاشته است، اما این گزارش در عین حال سبب ارائه جزئیات عمیقی درباره استدلال موجود در ورای نتیجه گیری این تیم شد. محققان پیشنهاد انجام شدن تحقیقات بیشتری را در هر زمینه‌ای غیر از فرضیه درز از آزمایشگاه ارائه دادند.

انتشار این گزارش به طور مکرر به تأخیر افتاده بود و این موضوع سبب مطرح شدن این سوال شده بود که آیا طرف چینی سعی دارد سبب منحرف شدن این نتیجه گیری شود تا بدین ترتیب مانع از انتقاد‌های دیگران علیه چین شود یا خیر. یک مقام سازمان جهانی بهداشت اواخر هفته گذشته اعلام کرد انتظار دارد "طی چند روز آینده" این گزارش برای انتشار آماده شود.

آسوشیتدپرس یک نسخه تقریبا نهایی از این گزارش را در روز دوشنبه از یک دیپلمات یک کشور عضو سازمان جهانی بهداشت و مستقر در وین دریافت کرد. مشخص نیست آیا این امکان وجود دارد تا این گزارش قبل از انتشار تغییر کند یا خیر. این دیپلمات خواست نامش فاش نشود، زیرا آن‌ها قبل از انتشار این گزارش مجاز به افشای مفاد آن نیستند.

محققان به چهار سناریو درباره احتمال ظهور ویروسی به نام SARS-CoV-۲ اشاره کردند. در رأس این فهرست موضوع انتقال از طریق حیوان دومی به چشم می‌خورد که به گفته آن‌ها این احتمال بسیار زیاد است.

آن‌ها انتقال مستقیم ویروس از خفاش به انسان را محتمل دانستند و اعلام کردند احتمال انتقال از طریق محصولات غذایی "با زنجیره سرد" ممکن است، اما محتمل نیست.

نزدیکترین شاخه ویروسی که موجب شیوع کووید ۱۹ می‌شود در خفاش‌هایی یافت شده است که گفته می‌شود حامل ویروس‌های کرونا هستند. با این حال، در این گزارش آمده است "فاصله تکاملی بین ویروس‌های موجود در خفاش و ویروس SARS-CoV-۲ چندین دهه تخمین زده شده است، که این موضوع نشان دهنده وجود یک حلقه گمشده است. "

در این نسخه آمده است ویروس‌های بسیار مشابهی در پانگولین‌ها یافت شده است، اما همچنین در این گزارش به این موضوع اشاره شده است که راسو‌ها و گربه‌ها مستعد ابتلا و حمل ویروس کووید هستند که این موضوع نشان می‌دهد آن‌ها می‌توانند ناقل باشند.

این گزارش عمدتا بر اساس سفر یک تیم متخصص بین المللی سازمان جهانی بهداشت به ووهان در چین تهیه شده است، شهری که ویروس کووید ۱۹ برای اولین بار در آن شناسایی شده است. این سفر از اواسط ژانویه تا اواسط فوریه انجام شد.

پیتر بن امبارک کارشناس سازمان جهانی بهداشت که هدایت مأموریت به ووهان را بر عهده داشت، روز جمعه در سخنانی گفت این گزارش نهایی، بررسی و همچنین ترجمه شده است.

او گفت: "انتظار دارم طی چند روز آینده، کل این روند به پایان برسد و ما بتوانیم آن را به صورت عمومی منتشر کنیم. "

در پیش نویس این گزارش درباره اینکه آیا شیوع این بیماری از بازار غذا‌های دریایی در ووهان نشأت گرفته است یا خیر، نتیجه قاطعی ارائه نشده است.

کشف موارد دیگر قبل از شیوع این ویروس در بازار هونان نشان می‌دهد ممکن است شیوع این ویروس از مکان‌های دیگری آغاز شده باشد. اما این گزارش خاطر نشان می‌کند موارد خفیف تری نیز وجود داشته که شناسایی نشده بودند و این می‌تواند ارتباطی بین بازار و موارد قبلی برقرار کند.

در این گزارش آمده است: "بنابراین هیچ نتیجه گیری قطعی درباره نقش بازار هونان در منشا شیوع بیماری یا نحوه ورود این ویروس به این بازار نمی‌توان انجام داد. "

همزمان با شیوع این ویروس همه گیر در جهان، چین نمونه‌هایی از این ویروس را بر روی بسته بندی مواد غذایی منجمد وارد شده به این کشور پیدا کرد و در برخی موارد نیز شیوع آن در سطح محلی را نیز ردیابی کرده است.

در این گزارش گفته شده است زنجیره سرما می‌تواند محرک انتشار ویروس از راه دور باشد، اما در این باره ابراز تردید شده است که این موضوع می‌تواند باعث شیوع آن شود.

این گزارش آمده است این خطر کمتر از انتقال از راه تنفس انسان به انسان است و اکثر کارشناسان با این موضوع موافقند.

در این بررسی آمده است: در حالی که برخی شواهد درباره احتمال شیوع مجدد SARS-CoV-۲ از طریق حمل و نقل محصولات منجمد آلوده وارداتی از زمان موج همه گیری اولیه در چین وجود دارد، این روند در سال ۲۰۱۹ شگفت آور بود، سالی که در آن این ویروس به صورت گسترده‌ای در حال منتقل شدن نبود. "