۰ نفر

غافلگیری آخرین برف زمستان

۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵
کد خبر: 513454
غافلگیری آخرین برف زمستان

فعالیت سامانه بارشی برف و کولاک، 2روز پرحادثه و مرگبار را در 17 استان کشور رقم زد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، سامانه بارشی که از شامگاه جمعه موجب بارش سنگین برف و باران در بیش از ۱۷ استان و اختلال در ترددهای بین شهری شده بود، 2روز پرحادثه را در کشور رقم زد. تصادف مرگبار در آزادراه قزوین- زنجان، سقوط یک دستگاه اتوبوس در جاده چالوس، ریزش بهمن در جاده‌های هراز و کرج- چالوس، گرفتاری عشایر در سیلاب، انسداد مسیرهای روستایی و کوهستانی و... ازجمله حوادث و موارد غافلگیرکننده آخرین سرمای سال 99بود. این سامانه بارشی از اواخر هفته گذشته در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی و همدان تأثیرگذار بود که شب گذشته با عبور از استان‌های شرقی از کشور خارج شد.

براساس اعلام سازمان هواشناسی پس از خروج این سامانه، بسیاری از شهرهای کشور با یخبندان مواجه خواهند شد، اما دمای هوا از روز دوشنبه در اکثر نقاط کشور افزایشی و در تهران هم به 11درجه بالای صفر خواهد رسید. پیگیری از تداوم تلاش راهداری‌‌ها، دستگاه‌های خدمات‌رسان و مدیریت بحران استان‌ها برای بازگشایی برخی مسیرها و امدادرسانی‌ها را در ادامه بخوانید.

شب پرحادثه زنجان- قزوین

پرحادثه‌ترین اتفاق برف غروب جمعه در اتوبان زنجان- قزوین (ابهر به تاکستان) رخ داد و به تصادف مرگبار 27خودروی سبک و سنگین منجر شد. براساس اعلام اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان این تصادف زنجیره‌ای 3فوتی و 61مصدوم داشت. البته قدرت‌الله مهدی‌خانی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین تعداد مصدومان این حادثه را 44نفر عنوان کرد و گفت: با توجه به کولاک شدید و برف در همان ساعات ابتدایی شاهد حادثه مرگبار رانندگی در این مسیر بودیم. در این وضعیت جوی، دید رانندگان بسیار کم است و احتمال برخورد خودروها وجود دارد. او از بازگشایی تمامی مسیرهای اصلی استان خبر داد و افزود: البته برخی جاده‌های فرعی و روستایی هنوز بسته هستند که تا 2 روز آینده، عملیات راهداری برای بازگشایی این مسیرها انجام خواهد شد. در جاده کرج - چالوس هم 5 سرنشین یک خودروی سواری که در بهمن گرفتار شده بودند از سوی امدادگران هلال احمر البرز نجات یافتند. همچنین اتوبوس حامل بازیکنان تیم فوتسال شهرداری نوشهر هم بر اثر همین حادثه واژگون شد که مرگ یک نفر و مصدومیت ۱۹ بازیکن را رقم زد. آرش بهاروند احمدی، مدیرکل هواشناسی البرز ریزش دوباره بهمن و سنگ پس از پایان بارش‌ها را دور از انتظار ندانست و تأکید کرد: با توجه به برودت هوا در محورهای کوهستانی شاهد مه رقیق هستیم که این امر دید رانندگان برای تردد در محورهای مواصلاتی را کاهش می‌دهد. بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد این وضعیت تا اواسط هفته جاری ادامه دارد.

 کولاک در استان‌های شرقی

برف و باران صبح دیروز به استان‌های شرقی هم رسید.   علیرضا حسین‌زاده، رییس پلیس‌راه خراسان شمالی با اشاره به حضور راهداران در جاده‌ها و انجام عملیات شن و نمک‌پاشی در محورهای بین شهری بیان کرد: محور بجنورد - آشخانه و بجنورد - اسفراین به‌علت کولاک و بارش برف تا اطلاع بعدی بسته شده و برای تامین ایمنی جاده‌ها تا اطلاع بعدی، تردد کامیون‌ها در جاده‌های استان ممنوع است.

  حسین‌ میش‌مست، رییس پلیس‌راه خراسان رضوی هم از لغزنده و مسدود بودن محورهای خراسان رضوی خبر داد و گفت: وضعیت ناپایدار جاده‌های استان تا عصر دیروز ادامه داشت و مطابق گزارش هواشناسی این سامانه از کشور خارج خواهد شد، اما یخ‌زدگی و لغزندگی جاده‌ها به‌دلیل برودت هوا کماکان ادامه خواهد  داشت. 

در خراسان رضوی علاوه بر انسداد جاده‌‌ها و برف شدید، عشایر منطقه زعفرانیه سبزوار هم درگیر سیلاب شدند. محمدعلی جباری ثانی، رییس جمعیت هلال احمر شهرستان سبزوار درباره امدادرسانی به این عشایر بیان کرد: در این منطقه ۱۲ خانواده در سیل گرفتار شده بودند که با اعزام نیروهای هلال احمر، اسکان موقت برای آسیب‌دیدگان این منطقه فراهم شد.

بارش بدون حادثه 

بارش‌ها تا صبح دیروز در استان‌های شمالی ادامه داشت و در برخی مناطق ارتفاع برف به50تا 80سانتی‌متر رسید. مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان اما به اتفاقی نو در استان و بارش بدون حادثه اشاره کرد و گفت: براساس آسیب‌هایی که از برف سال گذشته دیدیم، یک برنامه جامع از سوی همه نهادهای نقش‌آفرین در حوزه مدیریت بحران طرح‌ریزی شد که برای هر بارش سنگین از این برنامه استفاده خواهیم کرد. در این مدت تمامی نقاط بحران‌خیز با آسیب‌های بیشتر شناسایی و در مناطق بدون پایگاه‌، مراکز امدادرسانی و ماشین‌آلات راهداری استقرار پیدا کرده‌اند. اتفاقی که موجب شد با وجود بارش‌های سنگین 2 روز اخیر ما هیچ مشکلی حتی قطعی برق نداشته باشیم. 

امیر مرادی با اشاره به هشدار هواشناسی برای وضعیت نارنجی استان بیان کرد: با توجه به تغییر اقلیم استان‌ها ما همواره با رفتار متغیر بارش‌ها مواجه هستیم و بر این اساس حتی درصورتی که بارش برف هم نداشته باشیم، آمادگی کامل وجود دارد. هواشناسی در وضعیت آب‌وهوایی اخیر بارش برف در جلگه را پیش‌بینی نکرده بود، اما در جاده‌های استان هم شاهد بارش 20تا 30سانتی‌متر برف بود و در تمام محورها و گردنه‌ها کولاک و سرما وجود داشت. وی تأکید کرد: با استان‌های همسایه هم هماهنگی خوبی داشتیم و تردد مسافر در جاده‌های استان به حداقل رسید. این مسئول درباره بازگشایی محورهای روستایی هم گفت: تمام روستاهای با جمعیت کلان بازگشایی شده‌اند، اما روستاهای کم‌جمعیت تا یکی، دو روز آینده مسیرگشایی خواهند شد.

در همدان نیز بارش‌ها خسارتی نداشت و علی مردان طالبی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان در این‌باره گفت: ما نیازی به امدادرسانی نداریم و تمام مسیرهای استانی باز هستند و تردد برقرار است. البته زمان شدت بارش‌ها، 30خودرو در برف گرفتار شده بودند که اسکان موقت آنها انجام و پس از بازگشایی مسیرها رهسپار شدند.

سعیدرضا کریمیان، مدیر‌کل مدیریت بحران ایلام هم با اشاره به بارش‌های 20تا 30میلی‌متری در استان، گفت: خوشبختانه حوادث ناشی از تغییرات جوی در استان نداشتیم و بارش برف فقط در ارتفاعات بوده  است. 

براساس پیش‌بینی‌ بارش‌های شدید در سال جدید تدابیر و تمهیدات برای بارش‌های احتمالی سیل‌آسا را تا پایان تعطیلات نوروز درنظر داریم و با توجه به این آمادگی، اگر با بارش‌های ناگهانی مواجه شویم، غافلگیر نخواهیم شد.