۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

هند به دومین تولیدکننده بزرگ واکسن کرونا تبدیل می‌شود؟/ واکسن هندی، مناسب کشورهای در حال توسعه

۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۲۵
کد خبر: 506261
هند به دومین تولیدکننده بزرگ واکسن کرونا تبدیل می‌شود؟/ واکسن هندی، مناسب کشورهای در حال توسعه

با توجه به پیشرفت هند در تولید واکسن کرونا، پیش‌بینی می‌شود این کشور در سال 2021 به دومین تولیدکننده بزرگ در این زمینه تبدیل شود. به گفته کارشناسان، واکسن تولید شده در هند به دلیل ارزان بودن و سهولت دسترسی، بیشتر برای کشورهای توسعه‌یافته مناسب است.

اقتصاد آنلاین – داریوش شایگان؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، هند این قابلیت را دارد که به دومین تولیدکننده واکسن کووید-19 در جهان تبدیل شود و به گفته تحلیلگران این کشور توانایی تولید هم برای جمعیت خود و هم برای کشورهای در حال توسعه را دارد.

در طول تاریخ، بیشتر واکسن‌های جهان در هند تولید شده‌اند. حتی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز این کشور آسیای جنوبی حدود 60درصد از واکسن‌های جهان را تولید کرده و می‌تواند این کار را با هزینه نسبتا کمی انجام دهد.

به گفته یکی از تحلیلگران، هند حتی پیش از آغاز بیماری همه‌گیر کووید-19 قطب تولید واکسن‌ها بوده و بنابراین باید یک شریک استراتژیک در واکسیناسیون جهانی باشد.

شرکت مشاوره‌ای Deloitte پیش‌بینی می‌کند که هند در سال آینده از نظر تولید واکسن ویروس کرونا، بعد از ایالات متحده در جایگاه دوم قرار بگیرد. یکی از کارشناسان اذعان داشت که بیش از 3.5میلیارد دوز واکسن کرونا در سال 2021 می‌تواند در این کشور تولید شود، در حالی که میزان آن در آمریکا 4میلیارد دوز خواهد بود. علاوه بر این، شرکت‌های هندی در حال افزایش تولید برای تامین تقاضا هستند.

شرکت هندی Bharat Biotech که واکسن کرونا تولید کرده گفت: "ما در حال توسعه ظرفیت سالانه خود برای ارائه 700میلیون دوز واکسن COVAXIN هستیم." کوواکسین (Covaxin) برای استفاده اورژانسی در هند تایید شده، اما به دلیل عدم شفافیت در تایید آن و انتشار اطلاعات کافی کارآیی، مورد بحث قرار گرفته است.

واکسن دیگری در هند به نام کوویشیلد (Covishield) که با همکاری آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد تولید می‌شود نیز برای استفاده اورژانسی تایید شده است. این واکسن توسط موسسه سرم هند (Serum Institute of India) تولید می‌شود. این مرکز به صورت ماهانه 50میلیون دوز واکسن کوویشیلد تولید می‌کند و قصد دارد میزان آن را تا مارس به 100میلیون دوز در ماه برساند.

به گفته رئیس مرکز بهداشت عمومی هند، این واکسن‌ها برای کشورهای در حال توسعه مناسب‌تر هستند. واکسن‌های تولید شده در هند قابلیت انتقال آسان‌تر داشته و ارزان‌تر هستند و این کشور را نسبت به آمریکا و اروپا برای تامین تقاضای کشورهای در حال توسعه، در موقعیت بهتری قرار می‌دهد. هند در حال حاضر 15.6میلیون دوز به 17کشور جهان عرضه کرده است.