۰ نفر

آموزش مراحل انحلال شرکت‌ها و اقدامات پس از آن

۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۴۳
کد خبر: 503120
آموزش مراحل انحلال شرکت‌ها و اقدامات پس از آن

انحلال شرکت چیست؟

اگر بخواهیم به صورت خیلی خلاصه بیان کنیم، به روند برچیدن فعالیت یک شرکت و توقف فعالیت‌های آن، انحلال شرکت می‌‌گویند. انحلال یک شرکت دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد. گاهی شرکت‌ها از انجام وظایف شان باز می‌مانند  یا دیگر لزومی برای ادامه‌ی حیات‌شان دیده نمی‌شود.

در ادامه با دلایل، مدارک‌ مورد نیاز، مدت زمان انحلال یک شرکت، مراحل انحلال شرکت و هزینه های آن آشنا خواهیم شد.

چرا انحلال شرکت انجام می‌گیرد؟

دلایل بسیار زیادی برای انحلال یک شرکت وجود دارد که همه‌شان به دو نوع اختیاری و اجباری تقسیم می‌شوند. 

دلایل اختیاری

تنها دلیل اختیاری برای انحلال یک شرکت، تصمیم اعضاء و شرکای آن برای توقف شرکت است. این اتفاق معمولا به خاطر عدم توانایی شرکا برای تامین بودجه مورد نیاز و مدیریت شرکت، اتفاق می‌افتد.

دلایل اجباری 

۱.  به پایان رسیدن تاریخ فعالیت یک شرکت: هنگام راه‌اندازی یک شرکت مدت زمان فعالیت آن ذکر می‌شود. این مدت زمان، تاریخ انقضای شرکت محسوب می‌شود و شرکت باید  در آن زمان به مسئولیت‌های خود خاتمه دهد.

۲. به پایان رسیدن ماموریت یک شرکت: هر شرکتی با انجام هدف مشخصی تشکیل می‌شود و پس از دست‌یابی به آن اهداف شرکت منحل می‌شود چرا که کار دیگری برای انجام دادن ندارد.

۳. کم شدن شرکا: در صورتی که همه شریک‌ها از کار کناره گیری کنند و تنها فقط یک نفر از آنها باقی بماند، شرکت به خودیِ خود منحل می‌شود.

۴. ورشکستگی و بدهی زیاد: در شرایطی که شرکت دچار مشکلات مالی می‌شود، مدیران باید تلاش کنند تا منابع مالی مورد نیاز را تامین کنند. در صورتی که مدیران از جمع آوری منابع مالی مورد نیاز باز به مانند و تلاش‌های صورت گرفته بی‌نتیجه بماند آنها اعلام ورشکستگی می‌کنند و شرکت منحل می‌شود.

بعد از انحلال شرکت چه باید کرد ؟

بعد از آنکه یک شرکت تمام مراحل انحلال را طی کرد، اموال و دارایی‌های آن شرکت  در حالت معلق قرار می‌گیرد تا تکلیف بدهی‌های شرکت مشخص شود. در این زمان طلبکاران می‌توانند برای باز گرفتن حق خود اقدام کنند. مسئولیت رسیدگی به چنین اموری با مدیر تصفیه است.

پس از ثبت انحلال، شرکت همچنان موظف است که پروژه‌های قبلی را به پایان برساند و نمی‌تواند ناتمام رها‌یشان کند، اما اجازه پذیرفتن پروژه جدیدی را ندارد. 

وقتی که انحلال صورت  بگیرد تمامی سمت‌ها از بین رفته و فقط مدیر تصفیه مسئول رسیدگی به امور می‌شود. مدیران وسهام‌داران تنها می‌توانند به مدیر تصفیه در پیش بردن امور کمک کنند.

چه مدارکی برای انحلال یک شرکت با مسئولیت محدود نیاز است؟

۱. یک دعوت‌نامه از شرکا جهت نشست در مجمع فوق العاده باید ارائه شود.

۲. یک صورت‌جلسه یا موضوع انحلال شرکت منظور که به تایید مدیر تصفیه و دیگر شرکا رسیده باشد باید ارائه داده شود. اگر مدیر تصفیه جزء شرکا نباشد، باید کپی مدارک شناسایی وی تحویل داده شود.

۳. اصل آخرین روزنامه رسمی شرکت باید ارائه شود.

۴. اگر وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال شرکت را انجام می دهد، اصل وکالتنامه نیز لازم است.

نکته: در شرکت‌ها مسئولیت محدود، اگر شخصی مالکیت بیشتر از نصف یک شرکت را داشته باشد برای اقدام جهت انحلال شرکت به موافقت دیگر شرکا نیازی ندارد.

برای انحلال شرکت‌های تضامنی چه مدارکی لازم است؟

۱. کپی شناسنامه و کارت ملی همه شرکا و مدیر تصفیه.

۲. صورت‌جلسه انحلال باید به امضاء مدیر تصفیه و همه شریک‌ها برسد و ارائه داده شود.

۳. ارائه اسناد مربوط به ثبت شرکت. 

۴. اگر وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال شرکت را انجام می دهد، اصل وکالتنامه نیز لازم است.

نکته: در شرکت‌های تضامنی تا زمانی که تمام بدهی شرکت پرداخت نشود، اعضا‌‌ء حق استفاده و دست‌بردن از اموال شرکت را ندارند. و همچنین ضامن‌ها، نسبت به تمامی بدهی‌ها تا زمانی که پرداخت شوند مسئول هستند؛ حتی اگر بعد از آن بدهی ضامن شده باشند.

برای انحلال شرکت‌های سهامی خاص  چه مدارکی لازم است؟

۱. در ابتدا باید دعوت‌نامه‌ای جهت دعوت از شرکا به مجمع که در روزنامه‌‌های کثیر‌الانتشار چاپ شده، ارائه داده شود. 

۲. ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی همه سهامداران، بازرسین و مدیر تصفیه.

۳. آخرین نسخه از روزنامه رسمی که آگهی‌های مربوط به شرکت  در آن ارائه داده می‌شود، باید تحویل داده شود.

۴. صورت جلسه‌ای مبنا بر انحلال شرکت، که توسط تک تک اعضا به امضاء رسیده باشد، باید ارائه داده شود.

۵. اگر وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال شرکت را انجام می دهد، اصل وکالتنامه نیز لازم است.

ثبت شدن درخواست انحلال چه میزان زمان می‌برد؟

بعد از ارائه مدارک لازم، از ۱۰ تا ۱۵ روز کاری زمان می‌برد تا ثبت یک شرکت نهایی شود اما تا زمانی که خبر انحلال شرکت در روزنامه‌های کثیر‌الانتشاری که آگهی‌‌های شرکت مذکور را درج می‌کنند پخش نشود، ثبت انحلال رسمیت ندارد.