۰ نفر

معاون کل وزیر بهداشت؛

ایران تولیدکننده بزرگ واکسن در دنیا می‌شود

۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۲۸
کد خبر: 499748
ایران تولیدکننده بزرگ واکسن در دنیا می‌شود

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کشور ایران تولید کننده بزرگ واکسن در دنیا می‌شود ولی این به معنای رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی روز پنج شنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان قزوین، اظهار داشت: با توجه به وضعیت کرونا در سطح استان‌های کشور، لازم است رعایت این دستورالعمل ها و اقدامات پیشگیرانه همچنان در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه در ۱۰۰ سال اخیر هیچ پدیده ای مانند بیماری کرونا کشورها را درگیر خود نکرده است، افزود: این ویروس تمامی کشورهای جهان را در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تحت تاثیر قرار داده است و امیدواریم این پدیده را با اتحاد و همدلی از بین ببریم.

وی افزود: به دنبال شیوع این ویروس، بسیاری از کشورهای جهان، رشد اقتصادی منفی را تجربه کرده اند ولی خوشبختانه ایران در سال ۹۹ رشد اقتصادی منفی را تجربه نکرد.

حریرچی اضافه کرد: البته در تمام دنیا پس از کرونا فاصله طبقاتی بیشتر شده که کشور ایران هم از این موضوع مصون نیست و باید تمام همت خود را برای رسیدگی به افراد محروم جامعه اختصاص بدهیم.

این مسوول با اشاره به وضعیت استان قزوین بعد از شیوع کرونا، گفت: با توجه به خصوصیات ویژه‌ای که این استان در زمینه ترکیب سنی جمعیت و میزان مراودات با سایر استان‌ها داشت می‌توانست به یک استان گرفتار تبدیل شود.

 معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه با توجه به تلاش مسوولان، مدافعان سلامت، اصحاب رسانه و همراهی مردم این موضوع در استان کنترل شده است.

حریرچی اضافه کرد:  عملکرد استات قزوین در زمینه کرونا بسیار موفق بوده و در دو ماه اخیر این موفقیت بسیار ملموس تر شده است.

وی اظهار داشت: برخلاف تصور اولیه در مواقعی که در همه گیری‌ها روند بیماری نزولی می‌شود اقدامات سیستم‌های کنترلی و پیشگیرانه باید افزایش یابد و این اصل مهم رعایت نشود در آینده با مشکل رو به رو می شویم.

این مسوول گفت: تا اطلاع ثانوی هیچ کشوری نمی تواند دستورالعمل های بهداشتی را کنار بگذارد و باید همچنان در این زمینه تاکید کرد.

وی گفت: در زمینه کرونا باید با همدلی و اتحاد عمل کنیم چرا که تنها راه نجات از این ویروس از این میسر می شود.

این مسوول با بیان اینکه وضعیت تست کرونا در استان قزوین تا حد قابل قبولی رشد کرده است، اضافه کرد: استان قزوین باید تبدیل به استان‌های نخست کشور در زمینه تست کرونا باشد چون این استان دارای توانایی زیادی است و از طرفی هم دارای شرایط خاصی است که نشان دهنده لزوم توجه بیشتر به تست کرونا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه قرنطینه در شرایط موجود از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: باید نسبت به کسانی که موضوع قرنطینه را جدی نمی گیرند و باعث تهدید و افزایش ابتلا می شود برخورد قانونی شود.

این مسوول با اشاره به اینکه قرنطینه باید به صورت متمرکز و جدی انجام شود، گفت: ۷۰ درصد کسانی که نسبت به قرنطینه خود اظهاری کرده اند بیش از ۲ کیلومتر از محل قرنطینه خارج شده اند که بسیار نگران کننده است و باید نسبت به آن اهتمام ویژه ای به خرج داد.

حریرچی اضافه کرد: مرگ و میر ناشی از کرونا بیش از اینکه به حال نامناسب و سطح اکسیژن به هنگام مراجعه بستگی داشته باشد به بیماری زمینه ای و سن بالای فرد مراجعه کننده بستگی دارد و تعداد مرگ و میر در بین آنها بسیار بالاتر است و چنین افرادی باید قرنطینه معکوس شوند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تفاوت قرنطینه و ایزوله اشاره کرد و گفت: قرنطینه برای کسی است که تست آنها مثبت شده ولی ایزوله برای کسی است که تماس نزدیک دارد ، هر چند شرایط و مدت قرنطینه آنها برابر است و باید به صورت یکسان با آنها برخورد کرد.