۰ نفر

وزیر بهداشت؛

تا بهار آینده واکسن‌ ساز معتبر دنیا می‌شویم

۱۵ دی ۱۳۹۹، ۲۱:۲۸
کد خبر: 495512
تا بهار آینده واکسن‌ ساز معتبر دنیا می‌شویم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه موضوع واکسن کرونا را از سه مسیر دنبال می‌کنیم گفت: یک مسیر ساخت واکسن در داخل است و تردید نداریم تا بهار آینده واکسن‌ساز معتبر دنیا می‌شویم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سعید نمکی روز دوشنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونای استان کرمان افزود: اعتقاد داریم همه انرژی را باید برای تولید داخلی بگذاریم؛ پنج پلت فرم را برای ساخت واکسن شروع کردیم که سه فقره از آن به نتیجه رسیده است و اگر همه سلول‌ها و جانم را فدا کنم، این مسیر را می‌رویم.

وی با بیان اینکه راه دوم تولید مشترک واکسن با چند کشور دیگر است، تصریح کرد: در مرحله سوم خرید واکسن برای گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله افراد با سن بالا، کادر درمان و گروه‌های خطرپذیر در دستور کار قرار دارد که مذاکرات زیادی برای اجرای دستور رییس جمهوری و بانک مرکزی برای تامین ارز انجام شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: نمی توانیم به دلیل کاهش فضای مطالبات اجتماعی به مردم دروغ بگوییم و واکسن را از منابع غیرمعتبر تهیه و تزریق کنیم.

وی ادامه داد: اگر حتی یک شوک در مملکت اتفاق افتاد، من به عنوان وزیر بهداشت باید پاسخگو باشم؛ برخی از کشورها که واکسن زدن را شروع کردند، در حقیقت فاز سوم آزمایشات بالینی را طی می‌کنند و ما نخواهیم گذاشت محل آزمایش بالینی واکسن آنان شویم.

نمکی اظهار داشت: ساخت واکسن ایرانی، به عنوان یک افتخار ملی در آینده نه چندان دور کسب می‌شود و به اطلاع مردم می رسانم که خود، خانواده و نزدیکانم منتظر واکسن ملی ایرانی هستیم تا تزریق کنیم.

وی تصریح کرد: هرچند امیدهایی در ورود واکسن به کشور داریم اما باید بدانیم با واکسن هم نمی شود به مردم گفت از شر ویروس خلاص شدیم و باید بپذیریم این ویروس میهمان مستمرتری است.

آسیب اقتصادی ایران از کرونا به مراتب کمتر از کشورهای مقتدر دنیا بود

نمکی با اشاره به مسیر ایران در مدیریت کرونا از زمان شیوع این ویروس در کشورمان گفت: فاز یک سنگرآرایی برای یورش اولیه و فاز دوم حمله به ویروس را طراحی کردیم و توانستیم مرگ‌ها را به کمتر از ۴۰ در روز در مدت کوتاهی برسانیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در روزهای نخست شیوع کرونا و در اوج تحریم های ظالمانه که پس از حادثه کربلا بر هیچ قومی به جز ما تاکنون اعمال نشده بود، به شدت مردم کشورمان مظلوم واقع شدیم که شرح این مسائل را برای وقت دیگری می گذارم.

وی گفت: در این شرایط سخت، عزیزان ما در بسیج، سپاه و ارتش نظام سلامت را تنها نگذاشتند و به کمک ما آمدند که دلگرمی زیادی بود و همه در صحنه بودند و هستند؛ عزت جمهوری اسلامی در همین وفاق، همدلی و مشارکت یکسو در کنار یکدیگر است که تاکنون حفظ شده است.

نمکی با بیان اینکه مردم نیز ما را در این راه همراهی کردند، افزود: آسیبی که اقتصاد ما در کرونا دید به مراتب کمتر از آسیبی بود که خیلی از کشورهای مقتدر دنیا دیدند، زیرا ما برای نخستین مرتبه پروتکل نوشتیم که چگونه اقتصاد و معیشت را در کرونا مدیریت کنیم و بعضی از کشورهای اروپایی بعد از ما پروتکل‌ها را نوشتند و از ما کپی‌برداری شده است.

وی تصریح کرد: برد و مدیریت در کرونا برد و عزت ملی و جمهوری اسلامی و شکست در مبارزه با کرونا شکست ملی است و آنهایی که منتظر بودند که ما زانو بزنیم، این روز را برای ایران اسلامی نخواهد دید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: حتی در بحث واردات ماسک ما با مشکل روبرو بودیم و به شدت به تجهیزات و داروها احتیاج داشتیم، اما یک بیمار هم پشت در بیمارستان ها آواره نشد.

وی ادامه داد: ما با شیوه بسیجی و برگرفته از دفاع مقدس به گونه‌ای وضعیت را مدیریت کردیم که سنگر آماده بود و با دست بسته در اقیانوس بلا شنا کردیم و می توان گفت توسط فرزندان این ملت عزت و حماسه خلق شد.

نمکی با بیان اینکه با دست بسته در دوران کرونا رشادت خلق شد،‌گفت: ایران مقتدر و در راه تحریم هم‌اکنون به ازای هر یک هزار نفر بیمار ۱.۶ تخت بیمارستانی دارد، اما کشور فرانسه به ازای یک هزار بیمار هفت دهم تخت دارد.

وزیر بهداشت با نثار درود بر شهدای دفاع مقدس، حرم و سلامت اظهار داشت: ما به روح بلند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که فرزند جهان اسلام و تشیع بود درود می فرستیم؛ بزرگترین کاری که حاج قاسم انجام داد، اینکه صحنه جنگی که فقط برای ما طراحی شده بود را در یک هزار کیلومتر آن طرف تر مهار کرد تا کوچک ترین گزندی به این مملکت وارد نشود.

نمکی ادامه داد: با وجود تحریم ها و با توجه به اینکه هنوز مقدار قابل توجهی از یک میلیارد یورو که برای مقابله با کرونا اختصاص یافته را نگرفته ایم، با پیش بینی دنیا باید روزانه یک هزار و ۲۰۰ مرگ کرونایی می داشتیم که اکنون در حال رسیدن به آمار ۲ رقمی هستیم، اما انگلیس از یک‌هزار مرگ و آمریکا ازسه هزار و ۵۰۰ مورد مرگ را رد کرده است.

وی تاکید کرد: اگر از من بپرسید می‌گویم، این نخست فضل الهی و پاداش قومی ‌است که بر اصول و مبانی اعتقادی خود می‌ایستد و دوم نقش بی نظیر رهبری در هدایت و حمایت از نظام بهداشتی موجب شد ایران در عرصه بین المللی و در اوج تحریم ظالمانه ۱۰ به یک از دنیا جلو بیفتد.

وی تصریح کرد: در آمریکا دیوانه‌ای به نام ترامپ به هیچ پروتکلی پایبند نیست و نتیجه آن را در خیز مردمی بیماری می بینیم، اما مقام معظم رهبری به شدت مسائل را رعایت و از ما حمایت کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مسئله موثر دیگر در مدیریت کرونا در کشور صمیمیت و همدلی همه مسئولان و نهادها بود که این وفاق شاه بیت پیروزی است و در هیچ جای دنیا این وضع را نداریم که برگرفته از وفاقی است که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت.

ظرف ۵۰ روز به صادرکننده ماسک و لباس محافظ تبدیل شدیم

نمکی با اشاره به اینکه در مدت ۵۰ روزه از واردکننده ماسک و لباس محافظ به تولید و صادرکننده تبدیل شدیم، بیان کرد: طی مدت کوتاهی۲ هزار و ۵۰۰ تخت آی سی یو (ICU) در کشور اضافه کردیم و امروز صادرکننده ونتیلاتور هستیم که این موفقیت‌ها جز با شیوه جهادی حاصل نمی شد.

وی تاکید کرد: امروز در نقطه خوبی از مدیریت کرونا ایستاده ایم و همدلی و وفاق، عنایت پروردگار، حمایت های مقام معظم رهبری و حمایت های دولت و ستاد ملی کرونا جواب داد و این وفاق نه تنها برای کرونا بلکه برای حل همه مشکلات آینده می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اما همواره نگران هستیم که که با عادی انگاری اوضاع به سیاه چاله ای که در اردیبهشت ماه داشتیم بازگردد و توصیه می کنم سرمایه اجتماعی که شکل گرفته را تضعیف نکنیم.

وی از مسوولان بهداشت و درمان کرمان خواست که تست های کرونا را افزایش دهند و افزود: تست را یک عدد کم نکنید، بلکه ۱۰ عدد بیشتر کنید  و باید خانه به خانه مثبت های نهفته پیدا شوند، زمانی می‌توانیم حرف محکم بزنیم که ادعا کنیم یک مورد بدون علامت در منطقه نیست.

نمکی با بیان اینکه بزرگ‌ترین راهکار مبارزه با ویروس است، تاکید کرد: درمانگاه های ۱۶ ساعته را به هیچ وجه تعطیل نکنید و مردم باید به نزدیک‌ترین محل دسترسی داشته باشند و حتما دارو و تست رایگان به عنوان مشوق اصلی جذب مریض باشد.

۱۰ هزار و ۶۶۰ تخت بیمارستانی در کشور افتتاح می شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به رغم تحریم ها و فشارهای بی سابقه اقتصادی امسال ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی با اولویت مناطق محروم افتتاح و به ظرفیت بیمارستان های کشور اضافه می‌شود که بی سابقه است.

وی ادامه داد: امسال ۵۲ هزار مجوز استخدام دریافت کردیم که ۲۰ هزار مورد مربوط به پرستاران است و آنچه برای زیرساخت شبکه بهداشت و درمان نیاز است را اعلام کنید تا تقویت شود.

نمکی تاکید کرد: پروژه های نیمه کاره اعم از بهداشتی و درمانی که تا اردیبهشت سال آینده تمام می شود را اعلام کنید و خودم را مکلف به اتمام آنها می دانم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی صبح امروز وارد کرمان شد و پس از ادای احترام به مقام شامخ سردار قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان، در جلسه ستاد مدیریت کرونای استان شرکت کرد.