۰ نفر

عشق سال‌های کووید؛

در دوران کرونا چطور مراسم خواستگاری را برگزار کنیم؟

۳ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۳۵
کد خبر: 492349
در دوران کرونا چطور مراسم خواستگاری را برگزار کنیم؟

با شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته، بسیاری از مراسم‌ و رویدادها و موقتا معلق شد. درصد قابل‌توجهی از مردم کارهایی را که نیازمند تجمع چند نفر بود، به مدتی بعد موکول کردند، چراکه تصور عمومی این بود که زنجیره انتقال کرونا با آغاز فصل گرما قطع خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد و حالا حدود ۱۰ ماه است که این ویروس در کشورمان جولان می‌دهد. به مرور برای همه مسجل شد که باید به زندگی در کنار کرونا عادت کنیم و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به زندگی عادی بازگردیم. مراسم خواستگاری هم از این قاعده مستثنا نیست و با به‌کاربستن چند نکته ساده، می‌توان آن را برگزار کرد و در مسیر ازدواج و تشکیل خانواده گام برداشت. خوبی‌اش این است که به‌خاطر این شرایط ویژه، می‌توان بسیاری از رسوم دست‌وپاگیر را کنار زد و در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی قابل‌توجهی کرد. در این گزارش به بیان نکاتی درباره مراسم خواستگاری در دوران کرونا می‌پردازیم.

چه‌خبرتونه؟

در شرایط کرونایی با پیچیده‌تر شدن امکان رفت‌وآمدها و دیدارهای دختر و پسر برای به‌دست‌آوردن شناخت عمیق از یکدیگر، نقش صبر و تحمل به شکل ویژه‌تری خود را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی نباید عجله کنید و به خاطر محدودیت‌های موجود از پیگیری پرسش‌ها و ابهاماتی که در ذهن دارید، صرف نظر کنید. اجازه بدهید ارتباط به مرور جلو برود و با هماهنگی مداوم جلسات و قرارها به‌صورت هفته‌ای یک‌بار، کم‌کم از طرف مقابل شناخت پیدا کنید و ببینید آیا برای یکدیگر مناسب هستید یا خیر. ممکن است نتوانید به‌سادگی قبل مدام همدیگر را ببینید، اما به خاطر داشته باشید که یک ازدواج درست و موفق، نیازمند صرف زمان کافی و دقت در ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری همسر آینده‌تان است. 

نقاب از چهره‌ام بردار

استفاده از ماسک را شاید بتوان موثرترین شیوه مقابله با کرونا و جلوگیری از انتقال آن به یکدیگر دانست. در مراسم خواستگاری هم مثل هر جلسه دیگری باید از ماسک استفاده کرد، اما نکته اینجاست که اگر دیدار اول‌تان باشد، نمی‌توانید چهره طرف مقابل را به‌خوبی ببینید. پس برنامه‌ریزی کنید که مثلا در زمان صحبت دونفره با فاصله بیشتری بنشینید که بتوانید ماسک‌ها را بردارید و چهره یکدیگر را با دقت ببینید. اگر خانواده عروس هستید، این برنامه‌ریزی و چینش صندلی‌ها بر عهده شماست. پروتکل مهم دیگر مقابله با کرونا، شست‌وشوی دست‌هاست. به طور طبیعی پسر و خانواده‌اش در جلسه خواستگاری رویشان نمی‌شود سراغ دستشویی را بگیرند، پس بهترین کار این است که خانواده دختر داوطلبانه آنها را به سمت سرویس بهداشتی هدایت کنند! اگر هم جزو خانواده پسر هستید، می‌توانید استثنائا بی‌خیال شست‌وشو شوید و با الکل دست‌تان را ضدعفونی کنید. 

بیرونی به‌جای اندرونی

فعلا نتایج آخرین تحقیقات این فرضیه را تایید می‌کند که ویروس کرونا در فضای باز امکان انتقال کمتری در مقایسه با فضای بسته دارد. بوستان‌ها به شرط این‌که خلوت باشند، مکان مناسبی برای برگزاری جلسه خواستگاری هستند. خوبی‌اش این است که با قرار گذاشتن در پارک، فضا هم پیک‌نیک‌طور می‌شود و آن رسمیت و عصاقورت‌دادگی موجود در خواستگاری کاهش پیدا می‌کند. اما به محیط‌هایی مثل کافه و رستوران فکر هم نکنید، چون حتی در صورت روباز بودن، شلوغی یا خلوتی مکان قابل پیش‌بینی نیست و در مورد نظافت خوراکی هم نمی‌توان صددرصد مطمئن بود. انتخاب دیگر که شاید افراد کمتری بتوانند آن را داشته باشند، استفاده از حیاط خانه است. اگر حیاط نقلی و باصفایی داشته باشید، می‌توانید با به‌خرج‌دادن کمی سلیقه، جلسه خواستگاری را در فضای باز برگزار کنید و یک مراسم خاطره‌انگیز را رقم بزنید.

گل برای گل!

خانواده پسر معمولا در جلسه اول خواستگاری سبد یا دسته‌گل نمی‌برند و به یک جعبه شیرینی اکتفا می‌کنند. در شرایط کرونایی و با توجه به این‌که شیرینی قابل گرم کردن نیست، بسیاری از مردم در این چند ماه از خوردن شیرینی پرهیز کرده‌اند. در نتیجه بهتر است در جلسه اول هم با خودتان گل ببرید، چون یک شیء تزئینی است و معمولا کسی با آن تماسی ندارد که باعث انتقال ویروس شود. البته به‌جز دسته‌گل، می‌توانید گلدان هم ببرید که علاوه‌بر زیبایی، ماندگار است و قیمت مناسب‌تری هم دارد. به‌جز گل و گیاه، شکلات‌های بسته‌بندی‌شده هم انتخاب منطقی‌ای برای جلسه اول خواستگاری است که ضدعفونی کردن بسته برایشان کافی است. 

شلوغش نکنید

البته خواستگاری در نقاط مختلف ایران فرهنگ‌های مخصوص به خود را دارد و نمی‌توان حکم کلی داد، اما معمولا جلسه اول خواستگاری با حضور جمع محدودی از خانواده دو طرف برگزار می‌شود. اگر شرایط مساعد بود و قرار شد جلسات ادامه پیدا کند، وضعیت نگران‌کننده می‌شود. چون رسم بر این است که به مرور بر تعداد نفرات حاضر در خواستگاری افزوده  شود تا به فامیل‌های درجه یک برسد. کاری که به‌عنوان خانواده عروس یا داماد باید انجام دهید این است که نوبت‌های بعدی را هم با همان تعداد محدود برگزار کنید. برای این‌که فامیل‌های کنجکاو (!) را هم راضی نگه دارید، از ظرفیت فضای مجازی استفاده و تماس تصویری برقرار کنید.

​​​​​​​خانه بهتر یا باقالی‌پلو؟

یکی از جملات همیشگی مسؤولان مقابله با کرونا در کشور، ضرورت پرهیز مردم از برگزاری مراسم عزا و عروسی است. مطمئنا قرار گرفتن ۳۰۰ نفر در یک تالار با ظرفیت محدود، خطر بسیار زیادی از لحاظ انتقال ویروس دارد و حتما شما نمی‌خواهید زندگی‌تان را با رقم زدن اتفاقات تلخ آغاز کنید. نکته مهم در این میان مشخص کردن وضعیت و جلوگیری از بلاتکلیفی و ابهام در برگزار شدن یا نشدن مراسم عروسی است. اگر می‌خواهید بعدا مراسم بگیرید مشخصا به این موضوع اشاره کنید و اگر تصمیم قطعی بر عدم برگزاری جشن دارید، به شکل واضح به طرف مقابل اعلام کنید که هزینه جشن را صرف چه چیزی خواهید کرد و از یکدیگر مشورت بگیرید. هم خانواده عروس که جشن عقد را برگزار می‌کنند و هم خانواده داماد که جشن عروسی را می‌گیرند، می‌توانند اعلام کنند که مثلا هزینه مراسم را به ترتیب صرف ارتقای جهیزیه و مسکن مناسب‌تر می‌کنند.