۰ نفر

سازمان برنامه و بودجه تشریح کرد؛

دلیل کاهش تعداد تولدها در سال‌های اخیر چیست؟

۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۱۳
کد خبر: 487893
دلیل کاهش تعداد تولدها در سال‌های اخیر چیست؟

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: کاهش قابل توجه تعداد موالید تحت تاثیر مشکلات عمدتا اقتصادی ناشی از تحریم ها بوده است به طوری که نرخ رشد جمعیت با یک روند نزولی نسبت به سال ۱۳۹۶ در سال ۱۳۹۷ به ۱.۲۵ و در سال ۱۳۹۸ به حدود یک درصد کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، براساس پیوست لایحه بودجه سال 1400، شاخص و متغیرهای مهم جمعیتی حکایت از کاهش نرخ رشد جمعیت در سال‌های اخیر دارد. روند نرخ رشد زنگ هشدار را به صدا درآورده به طوری که پیش بینی می‌شود در سال جاری این نرخ به کمتر از یک برسد.

سازمان برنامه و بودجه گزارش داد: در سال ۹۸ سهم جمعیت صفر تا ۱۴ سال ۲۴.۶ درصد و سهم جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله نیز ۲۲ درصد ثبت شده است. براساس نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت کشور از ۷۵.۱۵ میلیون نفر در سال ۱۳۹۰ به ۷۹.۹۳ میلیون نفر در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

کاهش ازدواج ثبت شده در کنار کاهش موالید و افزایش طلاق منجر به پایین امدن سطح موالید و در نهایت نرخ رشد جمعیت شده است.

در دوره ۵ ساله ۹۰- ۱۳۸۵ متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت ۱.۲۹ درصد بوده است. متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت در دوره ۹۵- ۱۳۹۰ به ۱.۲۴ درصد رسیده است، که نسبت به دوره ۵ ساله قبلی اندکی کاهش نشان میدهد. افزایش مطلق جمعیت در دوره ۵ ساله اخیر ۴.۷۸ میلیون نفر و متوسط افزایش سالانه جمعیت ۹۵۵۳۲۰ نفر بوده است.

با کاهش قابل توجه تعداد موالید تحت تاثیر مشکلات عمدتا اقتصادی ناشی از تحریم ها، نرخ رشد جمعیت با یک روند نزولی نسبت به سال ۱۳۹۶ در سال ۱۳۹۷ به ۱.۲۵ و در سال ۱۳۹۸ به حدود یک درصد کاهش یافته است.

ضریب شهرنشینی نیز از ۷۱.۴ در سال ۹۵ به ۷۵.۱ در سال ۹۸ رسیده است.