۰ نفر

حاجی میرزایی؛

آموزش و پرورش برابر آسیب‌های اجتماعی از دانش آموزان مراقبت می‌کند

۲۳ آبان ۱۳۹۹، ۲۳:۵۳
کد خبر: 481378
آموزش و پرورش برابر آسیب‌های اجتماعی از دانش آموزان مراقبت می‌کند

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش‌وپرورش با اجرای برنامه‌های آموزشی، ترویجی و مراقبتی، از دانش آموزان در برابر اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر، مراقبت می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محسن حاجی میرزایی در پیامی به مناسبت ششمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه رسالت ما برای محافظت از کودکان و نوجوانان و آماده ساختن آنها برای مواجهه مؤثر با اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر، به مجموعه‌ای از اقدامات یکپارچه نیازمند است، افزود: از یک‌سو باید بتوانیم از طریق فعالیت‌های متنوع آموزشی و ترویجی، دانش و آگاهی آنها را برای شناخت خطرات و مواجهه مؤثر با آن‌ها، ارتقا دهیم و از سوی دیگر زمینه‌ها و عوامل مخاطره‌آمیزی که سلامت روانی_ اجتماعی آنان را تهدید می‌کند، بشناسیم و کنترل کنیم.

وی در بخشی دیگر از این پیام عنوان کرده است:وزارت آموزش‌وپرورش با اعتقاد به رسالت بزرگی که در این زمینه به دوش دارد، همواره کوشش می‌کند با استفاده از ظرفیت‌های درون‌سازمانی و بهره‌گیری از حمایت و همکاری خانواده‌ها، سازمان و رسانه‌ها از طریق طراحی و اجرای برنامه‌های گوناگون آموزشی، ترویجی و مراقبتی، از دانش آموزان در برابر اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر، مراقبت کند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین آورده است: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹،  باوجود شرایط ناشی از بیماری کرونا، اجرای فعالیت‌های پیشگیرانه در مدارس کشور با محوریت شبکه (شاد) ادامه دارد و تاکنون چهار دوره گسترده آموزشی مجازی و پر حضوری درزمینه های غربالگری، توانمندسازی، درمان و مددکاری اجتماعی برای کارکنان آموزش‌وپرورش برگزارشده است. علاوه براین برنامه توانمندسازی و آموزش مهارت‌های خود مراقبتی در ۴ هزار مدرسه کشور، اجرای برنامه (کانون یاریگران زندگی) در ۳۰ هزار مدرسه، اجرای بخش مأموریت‌های روانی – اجتماعی برنامه (نماد) در تمامی مدارس کشور، اجرای فعالیت‌های ترویجی، ازجمله جشنواره نوجوان سالم و هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، از دیگر برنامه‌هایی است که اجرای آن‌ها در مدارس کشور آغازشده یا در دست اجرا است.

حاجی میرزایی تاکید کرد: ششمین دوره هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی، فرصتی است تا با مرور و تحلیل وضع موجود، مدارس، خانواده‌ها، نهادها و رسانه‌ها، همچون کانون یاریگران زندگی پیمان ببندیم که برای پیشگیری از اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر بین کودکان و نوجوانان، با یکدیگر همکاری کنیم  و در این جهاد بزرگ برای محافظت از کودکان و نوجوانان، در کنار هم باشیم.

بر اساس این گزارش، وزارت آموزش و پرورش به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در میان نوجوانان، طرح یاریگران زندگی را به عنوان برنامه‌ای تحولی با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر در مدارس اجرایی می‌کند.

هرچند که طرح یاریگران زندگی  یک ساله و در ابتدای راه قرار دارد، اما بر اساس گفته‌های مسوولان آموزش و پرورش، این طرح ابتدا در ۲۰ درصد از مدارس متوسطه اول، دوم و پایه های پنجم و ششم ابتدایی قابل اجرا است.