۰ نفر

ردپای ماریجوانا در آتش میانکاله!

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۲
کد خبر: 460783
ردپای ماریجوانا در آتش میانکاله!

تضاد منافع سوداگران ماریجوانا با محیط‌زیست موجب آتش‌گرفتن میانکاله شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  سال‌جاری به‌طور میانگین هر 16روز یک‌بار تالاب بین‌المللی میانکاله آتش گرفته است و دیروز نهمین آتش مهیب طی سال99 در این شبه‌جزیره رخ داد که طی آن ۳۴۰هکتار از اراضی پناهگاه حیات‌وحش و تالاب بین‌المللی میانکاله سوخت. اما آنچه در آتش‌سوزی‌های میانکاله، این ذخیره‌گاه زیست‌کره نگران‌کننده است، شواهدی است که نشان می‌دهد آتش عمدی در ‌مهم‌‌ترین تالاب ایران، نتیجه حضور سوداگران مواد‌مخدر است.

شواهد عمدی‌بودن آتش

آخرین آتش‌سوزی در میانکاله اوایل وقت یکشنبه در منطقه میان‌قلعه شروع شد. سرهنگ مسلم آهنگری، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران در این‌باره به خبرگزاری‌ها اعلام کرد: ‌روند آتش‌‌سوزی در پناهگاه حیات‌وحش میانکاله در شرق مازندران، پوشش گیاهی و جنگلی این منطقه را سوزاند. بر اثر این آتش‌سوزی حدود ۳۴۰هکتار از اراضی جنگلی و مرتع تبدیل به خاکستر شد که ۶۰درصد آن درختان انار وحشی و ۴۰درصد دیگر درختچه‌های ‌سازیل، تمشک و دیگر پوشش‌های گیاهی بود. سرهنگ آهنگری البته احتمال تعمدی‌بودن آتش‌سوزی اخیر میانکاله را منتفی ندانست و گفت که شناسایی مظنونان احتمالی آتش‌سوزی از سوی یگان حفاظت محیط‌زیست استان ادامه دارد و درصورت شناسایی، فرد متخلف به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.

طی 2سال اخیر نیز 400هکتار از اراضی جنگلی از گونه‌های‌ سازیل و انار بر اثر آتش تعمدی و ناشی از خطای انسانی در میانکاله سوخته است که پرونده این آتش‌سوزی‌ها نیز در دستگاه قضایی باز است.

9آتش در 5ماه

وسعت منطقه‌ای که اخیرا در میانکاله طعمه حریق شد، کیلومترها امتداد یافت و نکته بحرانی ماجرا اما در سریالی‌بودن آتش‌سوزی‌های رخ داده در میانکاله است.

حر منصوری، دیده‌بان میانکاله اعلام کرد: تابه‌حال 9بار آتش به جان میانکاله افتاده و باید دید تا چه زمان قرار است مسئولان دست روی دست بگذارند و امکانات اطفای حریق به منطقه نفرستند؟

به‌گفته منصوری، طی 10سال اخیر یک‌سوم میانکاله یعنی 7هزار هکتار آن سوخته است، اما مردم هنوز با بیل و کلنگ و دبه آب برای خاموش‌کردن آتش می‌روند. این در حالی است که اطفای حریق در باریکه محصور میانکاله، کار بسیار راحتی است و با محدود‌کردن خط آتش که یک لودر می‌تواند ایجاد کند، وسعت منطقه آتش‌گرفته به سرعت محدود و حریق کنترل می‌شود. او افزود: حادثه قابل پیش‌بینی نیست، ولی وقتی طی 5‌ماه یک نقطه 9بار آتش می‌گیرد، می‌توان حداقل امکانات را به منطقه فرستاد تا از آتش‌سوزی که احتمال می‌رود تعمدی باشد، جلوگیری کرد.

کشتزارهای ماریجوانا در میانکاله

میانکاله بیشتر به دلایل اجتماعی و کمتر به علل طبیعی مستعد آتش‌سوزی است. افرادی هستند که در میانکاله منافع غیرمشروعی را دنبال می‌کنند و ریشه بسیاری از آتش‌سوزی‌های سریالی هستند. دیده‌بان میانکاله درباره علت آتش‌سوزی‌های سریالی میانکاله نیز می‌گوید: متأسفانه سوداگران مواد‌مخدر به‌دلیل آنکه میانکاله یک منطقه حفاظت‌شده و عرصه طبیعی ملی است، به‌صورت پنهانی و غیرقانونی در این منطقه درختچه‌های ماریجوانا می‌کارند و جالب آنکه هیچ‌کس هم دستگیر نمی‌شود. این نخستین‌بار است که به‌صورت رسمی موضوع کشت ماریجوانا در میانکاله به نقل از دیده‌بان میانکاله منتشر می‌شود. براساس آنچه حر منصوری  گفته است، شیوه کشت مواد‌مخدر در میانکاله بدین صورت است که فرد بخشی را به کاشت گیاه مخدر ماریجوانا در این منطقه اختصاص می‌دهد و نهال‌های کوچک‌تر این گیاه مخدر را نیز زیر بطری آب پنهان می‌کند تا کشتزارهای ماریجوانا را از دیده‌ها پنهان کند.

به‌گفته دیده‌بان میانکاله، فرد متخلف پس از مدتی برای برداشت گیاه مخدر به میانکاله بازمی‌گردد. چون این اقدام غیرقانونی سود زیادی برای او دارد.

به‌گفته حر منصوری، نیروی انتظامی و یگان حفاظت محیط‌زیست طی گشت‌های خود البته درختچه‌های مخدر ماریجوانا را در میانکاله از بین می‌برند ولی تاکنون نتوانسته‌اند عاملان کشت ماریجوانا در میانکاله را دستگیر کنند.

نکته جالبی که دیده‌بان میانکاله درخصوص آتش‌سوزی‌های سریالی میانکاله مطرح کرد، آن است که وقتی فرد کشت‌کننده مخدر ماریجوانا در بخش‌هایی از میانکاله با بوته‌های از بین رفته توسط نیروی انتظامی و یگان حفاظت محیط‌زیست مواجه می‌شود، انتقام خود را از میانکاله با آتش‌افروزی در این منطقه می‌گیرد. منصوری تأکید کرد: طی سال‌های اخیر تضاد منافع بهره‌برداران ماریجوانا با محیط‌زیست موجب آتش‌گرفتن میانکاله شده است. کاشت درختچه‌ها در سال‌های اخیر نیز به‌دلیل وسعت یافتن سطح خشک میانکاله به‌علت کاهش تراز آب دریای خزر افزایش چشمگیری داشته است.

اهمیت تالاب

تالاب بین‌المللی و پناهگاه حیات‌وحش میانکاله در شرق مازندران درمجموع ۶۸هزار هکتار مساحت دارد. این شبه‌جزیره شامل دو محیط آبی با وسعت 45هزار هکتار دارای خلیج و تالاب میانکاله و خشکی با وسعت 23هزار هکتار است که 2.8درصد مساحت کل استان مازندران را به‌خود اختصاص داده‌است.

 در بخش خشکی، ۲۰هزار هکتار را اراضی جنگلی شامل درختان انار خودرو و درختچه‌های‌سازیل و تمشک تشکیل می‌دهند. این پوشش‌های گیاهی به همراه تالاب بین‌المللی میانکاله زیستگاه دست‌کم ۱۳۰گونه پرنده مهاجر با جمعیت ۱.۵میلیون پهله  است.

درختچه‌های‌سازیل به‌عنوان پناهگاه پرندگان مهاجر برای تخمگذاری و جوجه‌ریزی است و درختان انار وحشی و تمشک نیز به‌عنوان خوراک این پرندگان خشکی‌زی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سال‌های اخیر به‌دلیل آتش‌سوزی سهوی و عمدی در این پناهگاه، تعداد زیادی از گونه‌های جانوری این منطقه نیز از بین رفته است.