۰ نفر

محققان دست یافتند؛

روشی جدید برای بازیافت لباس‌ها

۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۳۱
کد خبر: 458243
روشی جدید برای بازیافت لباس‌ها

محققان یک روش بازیافت برای لباس‌ها توسعه داده‌اند که پایداری بیشتری در دنیای مد ایجاد می‌کند.

به گزارش نیواطلس، ضایعات حاصل از صنعت مد و لباس بسیار گسترده است و بازیافت لباس‌های ساخته شده از نخ کار سختی است. در این راستا محققان یک روش جدید توسعه داده‌اند که نخ را به یک فیبر تبدیل می‌کند که برای تولید انبوه مناسب است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اینکه بازیافت لباس‌هایی مانند شلوار و پیراهن بسیار سخت است، حداقل به روشی که سبب تولید مجدد اقلام با همان کیفیت شود، به این دلیل است که معمولا از ترکیبی از الیاف ساخته‌ شده‌اند.

به عنوان مثال، پارچه موجود در یک پوشاک می‌تواند شامل پلی‌استر،الاستن یا سایر الیاف شیمیایی شود و حل ترکیبات درست از این مواد بدون معناست.

تیم تحقیقاتی موسسه "Fraunhofer" نوعی از فیبر تولید شده که "فیبر ریون ویسکوز" شناخته می‌شود را مورد توجه قرار دادند.

این ماده عموما از سلولز مبتنی بر چوب ساخته شده که به عنوان یک "خمیر" آغازگر عمل می‌کند که پس از حل در محلول، درون فیبرهای سلولزی بازسازی شده می‌چرخد.

محققان این پروژه با یک شرکت سوئدی همکاری کرده و مواد آغازگری تولید کردند که دوستدار محیط زیست است.

این محققان قادرند با تنظیم پارامترهای مناسب برای فرآیند حل کردن و چرخش، به عنوان مثال در مراحل فیلتراسیون موثر، الیاف خارجی را از خمیر خارج کنند.

تیم تحقیقاتی این پروژه توانست الیافی با اندازه چندین کیلومتر تولید کند که صد درصد از سلولز ساخته شده و کیفیت آن با سلولزهای مبتنی بر چوب قابل مقایسه است.

این روش با رویه‌های استاندارد برای تولید "ریون ویسکوز" سازگار است و می‌تواند به عنوان راهی برای بازیافت لباس‌های نخی استفاده شود.

لباس‌های نخی معمولا سوزانده می‌شوند یا به عنوان زباله دفن می‌شوند. ولی حال می‌توان این لباس‌ها را با این روش چندین بار بازیافت کرد تا پایداری بیشتری در دنیای مد و لباس ایجاد شود.

محققان گفتند: با بهینه‌سازی فرآیند جداسازی و تشدید تصفیه فیبرهای خارجی در فرآیند چرخش، ما در نهایت خواهیم توانست فیبر نخی طبیعی بازیافتی را به عنوان یک منبع جایگزین برای سلولز و مواد اولیه خام استفاده کنیم.