۰ نفر

گرانترین سریال‌های تاریخ تلویزیون را بشناسید +عکس

۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۰۲
کد خبر: 442141
گرانترین سریال‌های تاریخ تلویزیون را بشناسید +عکس

شاید باورکردنی نباشد اما بسیاری از سریال‌های تلویزیونی بودجه بیشتری از فیلم‌های سینمایی محبوب و پرستاره دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تا همین چند سال پیش، استودیوهای سینمایی کلان‌ترین بودجه‌های خود را صرف ساخت فیلم‌های سینمایی می‌کردند. بنابراین فیلم‌ها از سریال‌های تلویزیونی جذاب‌تر بودند و مردم برای رفتن به سینما بیشتر از نشستن در برابر تلویزیون هیجان نشان می‌دادند. اما این روزها شرایط تغییر کرده است. حالا بینندگان سریال‌های تلویزیونی اگر از تماشاگران فیلم‌های سینمایی بیشتر نباشند، کم‌تر نیستند. اما چه اتفاقی رخ داد که حالا تعدادی از پرهزینه‌ترین سریال‌های تلویزیونی تاریخ در چند سال اخیر ساخته شده‌اند؟ این اتفاق ریشه در تغییر سیاست شبکه‌های تلویزیونی بزرگ دنیا و البته سرویس‌های استریم دارد.

تا اواخر دهه ۹۰، سریال‌های تلویزیونی عناوینی صرفا سرگرم‌کننده بودند. کم‌تر کارگردان که در سینما می‌درخشید، حاضر بود در دنیای تلویزیون سریال بسازد. حتی بازیگرانی که در سریال‌ها حضور پیدا می‌کردند، تنها برای ورود به سینما در تلاش بودند. اما با آغاز قرن بیست و یکم، سریال‌های تلویزیونی محبوبیت بسیار بیشتری پیدا کردند. موفقیت سریال‌هایی مانند «دوستان» شبکه‌های تلویزیونی را قانع کرده بود تا سرمایه‌گذاری بیشتری روی سریال‌های چند فصلی کنند.

بنابراین شبکه‌های تلویزیونی تصمیم گرفتند سریال‌های بیشتری بسازند. در دهه دوم قرن ۲۱، سرویس‌های استریم که فرصت تماشای آنلاین عناوین را به تماشاگران خود می‌دادند، وارد عمل شدند و حتی عناوین اختصاصی خود را تولید کردند. هم‌زمان با رشد سرویس‌های استریم و تماشای آنلاین، شبکه‌های تلویزیونی بیشتر شدند و همه چیز فراهم شد تا بازیگران شناخته‌شده هم وارد دنیای سریال‌ها شوند.

حالا بسیاری از سریال‌های تلویزیونی، بودجه و هزینه بیشتری از فیلم‌های سینمایی دارند. این عناوین برای چندین سال در حال تولید هستند و به عوامل بسیار زیادی نیاز دارند. در ابتدا به نظر می‌رسد هر سریالی که با بودجه سنگین ساخته می‌شود، احتمالا به یک شاهکار ارزشمند تبدیل می‌شود. اما این تصور همیشه هم صدق نمی‌کند. حالا زمان آن رسیده تا پرهزینه‌ترین سریال‌های تلویزیونی تاریخ را بشناسید.

House of Cards (خانه پوشالی)

نمره منتقدان: ۷۷ از ۱۰۰

این درام سیاسی نخستین بار در سال ۲۰۱۳ و با سرمایه‌گذاری نتفلیکس پخش شد. سریال «خانه پوشالی» نخستین ورود جدی نتفلیکس به دنیای سریال‌ها بود و همین هم باعث شد آن‌ها بودجه سنگینی برای سریال آماده کنند. هر اپیزود این سریال به طور میانگین ۴.۵ میلیون دلار هزینه داشت که البته بخش عظیمی از آن به دستمزد بازیگران اصلی سریال مانند کوین اسپیسی بازمی‌گردد.

 فصل نخست این سریال، هواداران بسیاری پیدا کرد و پخش آن تا سال ۲۰۱۷ به طور مرتب ادامه یافت. اما پس از حواشی رسوایی جنسی کوین اسپیسی، بازیگر نقش اصلی سریال، «خانه پوشالی» تا مرز تعطیلی هم رفت. با این حال تهیه‌کنندگان سریال تصمیم گرفتند با انتشار فصل ششم، پایان «خانه پوشالی» را مشخص کنند. در فصل ششم، کوین اسپیسی از سریال حذف شد. شاید جالب باشد که بدانید پیش از سریال نتفلیکس، یک سریالی انگلیسی به نام «خانه پوشالی» ساخته شده بود. منشا اصلی داستان هر دو سریال رمانی به همین نام بوده که یکی از اعضای حزب محافظه‌کاران بریتانیا آن را نوشته است.

Friends (دوستان)

نمره منتقدان: ۷۸ از ۱۰۰

سریال‌های تلویزیونی معمولا به دلیل دکورهای غول‌پیکر، گریم‌های سنگین و جلوه‌های ویژه به عناوین پرهزینه و گران‌قیمت تبدیل می‌شوند. اما سریال «دوستان» یکی از پرهزینه‌ترین سریال‌های تلویزیونی تاریخ است که بخش عظیمی از بودجه آن به بازیگران اصلی آن تعلق دارد. سریال «دوستان» یک سریال کمدی سیتکام بود (سیتکام چیست؟) که از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ و برای ۱۰ فصل از شبکه NBC پخش شد. موفقیت سریال در درازمدت، دستمزد بازیگران اصلی سریال را بیشتر کرد و همین هم باعث شد بودجه سریال سیر صعودی ترسناکی داشته باشد.

در نخستین فصل سریال «دوستان» شش بازیگر اصلی سریال تنها ۲۲ هزار دلار برای هر اپیزود دریافت می‌کردند. در فصل دوم، میزان دریافتی آن‌ها تغییر کرد و هر کدام باتوجه به نقش بیشتری که در فیلم‌نامه داشتند، حقوق بیشتری می‌گرفتند که درآمد تعدادی از آن‌ها برای هر اپیزود بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار بود. اما جنیفر آنیستون، کورتنی کاکس، متئو پری، لیسا کودرو، مت لی‌بلان و دیوید شوییمر بایکدیگر توافق کردند که اگر حقوق برابری دریافت نکنند، با سریال «دوستان» خداحافظی می‌کنند. بنابراین شبکه NBC مجبور شد در فصل پایانی برای هر اپیزود به بازیگران اصلی سریال محبوبش یک میلیون دلار پاداش بدهد!

با این حال محبوبیت و شهرت سریال «دوستان» چندین برابر هزینه‌های سنگین خود را در کوتاه‌مدت بازگرداند. یکی از کارگردانان اصلی سریال پیش از آن که فیلم‌برداری «دوستان» آغاز شود، بازیگران اصلی سریال را به شهر لاس وگاس راهی کرد و از آن‌ها درخواست کرد از آخرین روزهای گم‌نامی‌شان لذت ببرند. چراکه پس از ساخت سریال «دوستان» همه مردم آن‌ها را می‌شناسند.

The Walking Dead (مردگان متحرک)

نمره منتقدان: ۸۱ از ۱۰۰

وقتی از ژانر ترسناک عناوین زامبی‌محور صحبت می‌کنیم، همه چیز به پیش و پس از پخش سریال «مردگان متحرک» تقسیم می‌شود. پخش این سریال از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و پس از ۱۰ سال و ۱۰ فصل و ۱۴۶ اپیزود هنوز هم ادامه دارد. این سریال شبکه AMC از همان ابتدای پخش محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد و سال‌ها رکورددار تعداد بیننده و دانلودهای غیرقانونی بود. اگرچه «مردگان متحرک» در سال‌های اخیر از جذابیت‌های ابتدایی‌اش فاصله گرفته اما هنوز هم سریال پرهزینه‌ای است.

فصل نخست این سریال با بودجه‌ای حدود ۴ میلیون دلار ساخته شد. باوجود استقبال منتقدان و تماشاگران، شبکه AMC تصمیم گرفت بودجه سریال را برای فصل‌های بعدی کم‌تر کند. گریم زامبی‌ها و جلوه‌های ویژه کامپیوتری در سریال «مردگان متحرک» بخش عظیمی از بودجه را می‌بلعید و البته بازیگران سریال هم حقوق بسیاری می‌گیرند. برای مثال اندرو لینکن، بازیگر اصلی سریال در فصل‌های نخستین، برای حضور در هر فصل حدود ۱.۵ میلیون دلار حقوق گرفت.

Rome (روم)

نمره منتقدان: ۸۶ از ۱۰۰

سریال‌های تاریخی به دلیل بودجه‌های سرسام‌آوری که برای روایت داستانشان نیاز دارند، ناخودآگاه به پرهزینه‌ترین سریال‌های تلویزیونی تبدیل می‌شوند. بنابراین طبیعی است که سریال «روم» هم هزینه بسیار زیادی داشته باشد. پخش این درام تاریخی از سال ۲۰۰۵ و با همکاری مشترک دو شبکه تلویزیونی مشهور جهان یعنی BBC و HBO آغاز شد و تنها ۲ فصل و ۲۲ اپیزود داشت. با این حال هزینه بسیار زیادی خلق کرد. سریال «روم» که درباره روند شکل‌گیری امپراطوری روم است، نیاز داشت تا صحنه‌های ارزشمندی داشته باشد.

بنابراین هر اپیزود سریال «روم» به طور میانگین ۹ میلیون دلار هزینه به همراه داشت. این بودجه سنگین به عوامل سریال کمک کرد تا صحنه‌های تاریخی را با دکور و کیفیت قابل قبول لباس‌ها و گریم‌ها روایت کنند. موفقیت سریال «روم» باعث شد مسیر ساخت سریال‌های تلویزیونی تاریخی گشوده شود.

Boardwalk Empire (امپراطوری بوردواک)

نمره منتقدان: ۹۳ از ۱۰۰

سریال «امپراتوری بوردواک» که توسط شبکه تلویزیونی معروف HBO تهیه شده از سال ۲۰۱۰ روی آنتن رفت. این سریال که ۵ فصل و ۵۶ اپیزود دارد، یکی از پرهزینه‌ترین سریال‌های تلویزیونی تاریخ است. با این حال استیو بوشمی و مایکل شانون تنها بازیگران شناخته‌شده سریال هستند. بنابراین بخش عظیمی از بودجه سریال با فراهم‌کردن امکانات برای روایت داستان آن بازمی‌گردد. داستان سریال «امپراطوری بوردواک» درباره ممنوعیت الکل در دهه ۱۹۲۰ در ایالات متحده آمریکا است. عوامل سریال برای بازسازی فضای دهه ۱۹۲۰ شهر آتلانتا در آمریکا، به بودجه بسیار زیادی نیاز داشتند.

آمار رسمی می‌گویند هر اپیزود از سریال «امپراطوری بوردواک» به طور میانگین ۵ میلیون دلار بودجه نیاز داشته و این رقم برای تعدادی از اپیزودها ۵۰ میلیون دلار هم گزارش شده است! نخستین اپیزود فصل اول این سریال با هزینه ۱۸ میلیون دلاری، توسط مارتین اسکورسیزی، کارگردان شناخته‌شده سینما، کارگردانی شد. با این حال «امپراطوری بوردواک» یکی از سریال‌های پرهزینه اما موفق بوده که منتقدان هم آن را دوست دارند. این سریال جوایز متعدد امی و گلدن گلوب متعددی هم کسب کرد.

Game of Thrones (بازی تاج و تخت)

نمره منتقدان: ۸۹ از ۱۰۰

جرج ریموند ریچارد مارتین یکی از مشهورترین نویسندگان رمان‌های فانتزی است که بیشتر شهرت او از مجموعه کتاب‌های نغمه آتش و یخ نشات می‌گیرد. سریال «بازی تاج و تخت» براساس کتاب‌های مارتین ساخته و در ۸ فصل از شبکه HBO پخش شد. سریال «بازی تاج و تخت» یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون است. ۷۳ اپیزود این سریال رکوردهای بسیاری را جابه‌جا کردند؛ از تعداد تماشاگران هر اپیزود تا جوایز مختلف. اما دست‌یابی به این رکوردها، بودجه هنگفتی هم نیاز داشت.

دکورهای غول‌پیکر، گریم‌های سنگین و جلوه‌های ویژه سریال در کنار دستمزد بازیگران شناخته‌شده آن باعث شده هزینه ساخت هر اپیزود سریال «بازی تاج و تخت» از ۱۵ میلیون دلار هم بیشتر شود. به عبارت دیگر، این سریال به گران‌ترین سریال تلویزیونی تاریخ تبدیل می‌شود که بودجه کلی آن چندین برابر پرهزینه‌ترین فیلم‌های سینمایی تاریخ است.