۰ نفر

کاهش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان؟

۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۴۲
کد خبر: 430341
کاهش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان؟

رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره کاهش سن پذیرش دانشگاه فرهنگیان خبر داد که این مساله تابع تصمیم‌گیری مثلث سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حداقل سن دانشجو ۱۷ سال و حداکثر آن مطابق اساسنامه مراکز تربیت معلم سابق، ۲۲ سال بوده است که در اولین پذیرش دانشجوی متعهد خدمت برای دانشگاه فرهنگیان، کمیسیون توسعه منابع انسانی شورای‌ عالی آموزش و پرورش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را ۲۴ سال تعیین کرد و در سال ۱۳۹۱ نیز بر این اساس دانشجو پذیرش شد.

همچنین این کمیسیون در سال ۱۳۹۲ بطور مجدد سن پذیرش را بازنگری کرد و به ۲۲ سال کاهش یافت. اما اکنون برخی از علاقه‌مندان به شغل معلمی درخواست دارند، تا سن ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد و امکان انتخاب افراد گسترده‌تر شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دانشگاه در کاهش سن استخدامی دخالتی ندارد، عنوان کرد: این دانشگاه برای آموزش و پرورش نیرو تربیت می‌کند، بنابراین محلی که افراد را استخدام‌ می‌کند، می‌تواند در مورد شرایط استخدام نیز تعیین و تکلیف کند.

حسین خنیفر ادامه داد: دانشگاه با افزایش سن پذیرش دانشجویان و ماده ۲۸ قانون موافق است.

او توضیح داد: بر اساس ماده ۲۸، فارغ التحصیلان دانشگاه‌های مختلف می‌توانند با شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و گذراندن دوره‌های تدریس برای شغل معلمی و استخدام رسمی آموزش و پرورش آماده شوند.

خنیفر عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان موافق است که سن پذیرش دیپلم به ۲۵ سال، کارشناسی به ۳۰ سال، کارشناسی ارشد به ۳۵ سال و دکتری به ۴۰ سال برسد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: این دانشگاه خواستار این است که افراد در مقاطع تحصیلات تکمیلی تا ۳۵ سالگی نیز بتوانند به استخدام این وزارتخانه درآیند، اما تصمیم گیری درباره این موضوع درون دستگاهی است و خود آموزش و پرورش باید درباره این موضوع تصمیم گیری ‌کند.

خنیفر با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان مساله افزایش سن پذیرش دانشجو را به دلیل نگرانی از وضعیت نسل بیکار مطرح کرده است، گفت: اما شرایط سنی استخدام رسمی در کشور یک قانون است، هر نهادی از جمله آموزش و پرورش، افرادی را که توانایی ۳۰ سال خدمت داشته باشند، جذب می‌کند. اگر سن افراد افزایش یابد، سنوات خدمت هم افزایش پیدا می کند.

او اعلام کرد: دانشگاه فرهنگیان آماده آموزش به تمامی دانشجویان و پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش است، بطور مثال فردی که جغرافیا خوانده است در این دانشگاه برای تدریس باید روش آموزش جغرافیا، فنون تدریس، تکنولوژی آموزشی، مشاوره و راهنمایی و غیره را به درستی بیاموزد.