۰ نفر

گلایه برخی از معلمان از تبعیض در حقوق‌ها

۱۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۲۶
کد خبر: 429498
گلایه برخی از معلمان از تبعیض در حقوق‌ها

معلمانی که مهر سال 98 وارد مدارس شدند و 4 سال قبل از آن در دانشگاه فرهنگیان درس می‌خواندند، نسبت به وضعیت حقوقی خود گلایه دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، معلمانی که مهر سال 98 وارد مدارس شدند و 4 سال قبل از آن در دانشگاه فرهنگیان درس می‌خواندند، نسبت به وضعیت حقوقی خود گلایه دارند؛ البته گلایه آنها مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه آنها از همان سال گذشته و وقتی اختلاف حقوقی‌شان را دیدند، برای حل مشکل‌شان متحد شدند اما هنوز پاسخ روشنی از مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت دریافت نکردند.

آنها می‌گویند مطابق بند 1 نگارش 7-4-5-1 مورخ دهم دی 98 که به مناطق خدمت ارسال شده، مقرر شد بند «ی» تبصره 12 قانون بودجه 98 احکام حقوقی، از حکم دانشجومعلمان مشغول به تحصیل در تاریخ اول مهر 98 حذف و مبلغ آن به بند تفاوت حداقل دریافتی اضافه شود تا حقوق آنها همان 15 میلیون و 630 هزار ریال باقی بماند.

در بند «ی» آمده است: «افزایش حقوق گروه‌های حقوق‌بگیر از قبیل هیأت‌های علمی، قضات، کارکنان کشوری و لشکری و بازنشستگان آنها شاغل در کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده(29) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی و بازنشستگان آنها به نحوی که تفاوت تطبیق موضوع ماده(78) قانون مدیریت خدمات کشوری و حکم حقوق، بدون تغییر باقی بماند، از ابتدای سال 1398 حقوق یا عناوین مشابه مشمولین این بند به میزان ماهانه چهار میلیون(4000000)ریال افزایش می‌یابد. علاوه بر این افزایش، ضریب ریالی سالانه مشمول این بند نسبت به سال 1397 به میزان تا دهدرصد(10%) افزایش می‌یابد».

13990119000020_Test_NewPhotoFree.jpeg

این معلمان ورودی های 94 دانشگاه فرهنگیان هستند که در شهریور 98 فارغ التحصیل شده و از مهر 98 مشغول به خدمت در مناطق هستند.

آنها می‌گویند با توجه به اینکه بند «ی» در احکام رسمی آن لحاظ نشده است، حقوق آنها تحت تأثیر قرار گرفته است به‌گونه‌ای که مبلغ حقوقی آنها با ورودی‌های 93 دانشگاه فرهنگیان که از لحاظ رتبه و طبقه شغلی یکسان است و تنها 8 ماه در سنوات خدمت با یکدیگر اختلاف دارند، بیش از 500 هزار تومان اختلاف حقوقی در زیر حکم داشته باشند.

و این در حالیست که ورودی های 93 که از نظر سنوات خدمت 12 ماه با ورودی‌های 92 دانشگاه فرهنگیان اختلاف دارند یعنی 4 ماه بیشتر از تفاوت بین ورودی‌های 94 با 93 و از طرفی رتبه‌ شغلی آنها  یک رتبه و طبقه شغلی آن‌ها نیز یک طبقه کمتر از ورودی های 92 است، تنها دارای اختلاف 100 هزار تومانی در زیرحکم هستند.

این معلمان می‌گویند حذف بند «ی» از احکام دانشجومعلمان ورودی 94 دانشگاه فرهنگیان (ورودی 98 محل خدمت) پس از نامه‌ اعتراضی همکاران پیمانی انجام شد.

همکاران پیمانی ورودی مهر 98، در تاریخ اول مهر 98 با سابقه‌ی صفر سال و صفر ماه و صفر روز وارد منطقه شدند و در تاریخ اول مهر 98 که تفاوت بند «ی» تبصره 12 قانون بودجه سال 98 و تفاوت جزء(1) بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 97 در احکام گنجانده شدند، همکاران پیمانی جزو کارمندان رسمی دولت شناخته نمی‌شدند.

این در حالیست که ورودی‌های 94 دانشگاه فرهنگیان، با سابقه‌ 4 سال و صفر ماه و  صفر روز وارد منطقه شده‌اند و در تاریخ اجرای بند «ی» ( اول مهر 98) جزو کارمندان رسمی دولت محسوب شده و مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری شده و نیز حداقل حقوق کارمندان رسمی دولت را نیز شامل می‌شدند.

با توجه به اینکه دانشجو معلمان جزو کارمندان رسمی دولت بوده و مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند پس در نتیجه باید در تصمیم گیری‌ ها طبق این قانون برای آن‌ها عمل گردد. لازم به یادآوری است که در اجرای نامه‌ی شماره‌ی 3/710 مورخ 96.12.19 معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش منضم به بخشنامه 1116776 مورخ 96.1.22 سازمان اداری و استخدامی کشور، بنابر این بخشنامه، طبقه شغلی کلیه‌ی مشاغل، 1 طبقه افزایش یافت که دانشجو معلمان نیز همانند سایر کارمندان رسمی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، شامل این طرح گشتند.

متاسفانه همان‌گونه که در ابتدای نامه نیز اشاره شد، از تاریخ 1/1/98 با تنزل یکباره طبقه شغلی دانشجو معلمان و در پی آن حذف بند «ی» ، حقوق معلمان ورودی 98 (دانشجو معلمان ورودی 94) به شدت کاهش یافته (به صورتی که قبل از اعمال افزایش 50 درصدی، حقوق آن‌ها با تمامی فوق‌العاده‌ها تقریبا برابر با دانشجومعلمان بود) (پیوست شماره 6 و 7) و موجب ایجاد اختلاف غیر منطقی(که قبلا اشاره شده) در دریافتی آن‌ها با سایر همکاران هم رتبه و هم طبقه گشت.

به جهت این اقدامات شبهه مطرح شده به این شکل است که اگر دانشجو معلمان شامل قانون خدمات کشوری نمی‌شوند، چرا مطابق بخشنامه ذکر شده در تاریخ 19/2/96 مشمول دریافت طبقه شدند و اگر مشمول این قانون هستند، به چه علت در تاریخ 1/1/98 شامل تنزل طبقه و حذف بند «ی» شدند؟!

از طرفی باید توجه داشت که عناوین پرداختی و نیز کسورات مندرج در احکام دانشجو معلمان طبق قوانین وضع شده برای کارمندان رسمی دولت و مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری است.

ضمن تقدیر و تشکر از تمامی زحمت‌کشان در جهت ارتقاء رفاه حال فرهنگیان، موضوع آزار دهنده‌ی معلمان ورودی 98 مناطق(دانشجو معلمان ورودی 94) نا عادلانه بودن میزان احکام میان خدمتگزاران عرصه تعلیم و تربیت با تفاوت سنوات و رتبه و طبقه ناچیز است.