۰ نفر

با دروغگو چگونه برخورد کنیم؟

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۵:۰۱
کد خبر: 409177
با دروغگو چگونه برخورد کنیم؟

آدم‌ها به دلایل گوناگونی دروغ می‌گویند و مطمئنا شما هم با خیلی از این آدم‌ها برخورد کرده‌اید. در این مطلب به شما می‌گوییم اگر یکی از کسانی که با او ارتباط نزدیکی دارید یک دروغگوست چگونه باید با او رفتار کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از برترین‌ها، آدم‌ها به دلایل گوناگونی دروغ می‌گویند و مطمئنا شما هم با خیلی از این آدم‌ها برخورد کرده‌اید. در این مطلب به شما می‌گوییم اگر یکی از کسانی که با او ارتباط نزدیکی دارید یک دروغگوست چگونه باید با او رفتار کنید.

وقتی با یک آدم دروغگو برخورد می‌کنید که شاید سالی یک بار هم او را نبینید می‌توانید به راحتی از او بگذرید یا اصلا او را ندیده بگیرید، اما اگر یکی از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده‌تان دروغگو باشد چه برخوردی باید با او بکنید؟

بعد از شنیدن اولین دروغ فرد مقابل‌تان، شاید چیز‌های زیادی به ذهن‌تان خطور کند: آیا باید با او مقابله کنید یا دروغش را نشنیده بگیرید؟ با کسی که دوستش دارید و به شما دروغ می‌گوید چه باید بکنید؟ آیا اصلا می‌توانید به او اعتماد کنید؟

این جور موقعیت‌ها واقعا سخت و دشوارند، زیرا شما بین محبت و علاقه‌ای که دارید و کار درستی که عقل‌تان می‌گوید باید انجام دهید گرفتار شده‌اید. اما راه‌هایی برای برخورد درست در چنین شرایطی وجود دارد.

اولین قدم این است که بفهمید چرا دروغ می‌گوید

شاید تازه متوجه دروغ طرف مقابل‌تان شده باشید و به نظر برسد یک مشکل جدی در میان است که بیقرارتان می‌کند. فهمیدن علت دروغگویی خیلی مهم‌تر از خود دروغ است. اگر علت دروغ را بفهمید متوجه می‌شوید خود دروغ تا چه اندازه جدی یا مضر است. همه‌ی دروغ‌ها مثل هم نیستند؛ بعضی جدی و قابل تامل و بعضی نیز قابل چشم پوشی و کم اهمیت‌اند.

بعضی از افراد دروغ می‌گویند تا از اختلاف و درگیری جلوگیری کنند، یا اینکه احساس ناامنی می‌کنند و یا می‌خواهند خودشان را جلوی دیگران خوب جلوه بدهند. این موقعیت‌ها چندان دردسر ساز نیستند، اما اگر پای اعتیاد و خشونت و مسائل مالی در میان باشد یا دروغ منجر به آسیب جدی شود، موقعیت کاملا فرق می‌کند.

از کلمه‌ی «دروغگو» استفاده نکنید

مقابله با یک دروغگو به ندرت منجر به یک تغییر مثبت می‌شود. حتی اگر شما تمام شواهد را در اختیار داشته باشید و او نیز این را بداند، باز هم باعث نمی‌شود دست از دروغ گفتن بردارد. یا حتی بدتر؛ او را هوشیارتر می‌کنید و باعث می‌شوید نسبت به شما بی‌اعتماد شود! یعنی این فقط شما نیستید که فریب خورده‌اید، بلکه آدم دروغگو نیز احساس می‌کند در تله‌ی شما افتاده است. دروغگو خطاب کردن و سوال پیچ کردن فرد دروغگو تنها او را تشویق می‌کند که شیوه‌ی دروغگویی‌اش را تغییر دهد تا دیگر دستش رو نشود. پس بهتر است به طور کل از اختلاف و درگیری اجتناب کنید تا دروغ‌های بزرگ‌تری نشنوید!

اطمینان و صمیمیت

اگر یک دوست یا عضوی از خانواده به شما دروغ می‌گوید نمی‌توانید او را دور بیندازید! یعنی نمی‌توانید رابطه‌ی خود را با او قطع کنید، بلکه وظیفه‌ی شماست که موقعیت را تغییر دهید. شما باید احساسات مثبت او را تقویت کنید و تعاملات صمیمانه‌تری با او داشته باشید تا رابطه‌تان بهتر شود، شاید از این طریق او احساس کند کمتر لازم است دروغ بگوید. کلمات شما باید با این هدف انتخاب شوند که اهمیت اطمینان و صداقت را در تمام موقعیت‌ها به او یادآوری کنند. به هر حال حتی یک دروغگو هم هرگز دوست ندارد دروغ بشنود!

آماده باشید تا غافلگیر نشوید

اگر با کسی زندگی کنید که به شما دروغ می‌گوید، تدریجا اعتماد خود را از دست خواهید داد. با احساس ناامنی که می‌کنید هرگز نمی‌دانید چه اتفاقی قرار است بیفتد و این چیزی است که به آن سرگشتگی می‌گوییم. بدون تردید همیشه امید دارید و منتظرید او تغییر کند، اما زندگی به همه‌ی ما یک واقعیت تلخ را یاد داده است، اینکه «آدم‌ها هرگز تغییر نمی‌کنند». پس بهتر است به جای امیدوار بودن به چیزی که می‌دانید روی نخواهد داد، نگاه واقع بینانه‌تری داشته باشید و همیشه آماده‌ی بدترین سناریو‌ها باشید.

یادتان باشد که دروغگو‌ها آدم‌های خودخواه و غیرمسئولی هستند که توانایی عجیبی برای به درد سر انداختن شما دارند. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که مراقب خودتان باشید و هر انتظاری از کسی که به شما دروغ می‌گوید داشته باشید.

یا موقعیت خود را تعیین کنید و یا تصمیمی بگیرید

اگر کسی که دوستش دارید به شما دروغ می‌گوید بهتر است به او اجازه ندهید زندگی‌تان را کنترل کند یا برای شما تصمیم بگیرد. دروغ‌ها او باید زنگ بیدار باشی برای شما باشد که دیگر به او تکیه نکنید و کنترل زندگی‌تان را دست خودتان بگیرید. وقتی متوجه این الگوی رفتاری اشتباه در طرف مقابل‌تان شدید دو راه دارید: قربانی‌اش شوید یا اینکه مسئولیت رابطه‌ای را به عهده بگیرید که در آن شما تحت تاثیر آدم دروغگو نباشید. با نگرش مثبت هر اتفاق خوبی می‌تواند بیفتد، صبر کنید و عاقل و هوشیار باشید!

مثلا اگر شما پدر یا مادری هستید که فرزندتان دروغ می‌گوید لازم نیست از فرزندتان کناره گیری کنید و نباید هم این کار را بکنید. اما می‌توانید محدوده‌هایی مشخص کنید، به او وابسته نباشید و به او مسئولیت‌های مهم ندهید.

کمی فاصله گرفتن به این معنی نیست که علاقه‌ای درمیان نیست

کمی فاصله گرفتن از کسی که به شما دروغ می‌گوید معنی‌اش این نیست که دوستش ندارید، بلکه باید تا جایی که می‌توانید از او حمایت کنید. پس از ایجاد کمی فاصله نترسید.

در نهایت اگر دروغ‌هایی که می‌شنوید تاثیر بسیار بدی بر زندگی‌تان می‌گذارد پس شاید لازم باشد فکر دیگری بکنید. داشتن دوست یا همسری که مدام دروغ می‌گوید می‌تواند خطرناک و فرسوده کننده باشد.