۰ نفر

شعبده ماه خورشید و زمین در آسمان صبح فردا

۴ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۰۳
کد خبر: 404692
شعبده ماه خورشید و زمین در آسمان صبح فردا

پس از ۱۷۴۲روز، ایران فرداصبح شاهد یک خورشیدگرفتگی یا کسوف جزئی خواهد بود که تا اول تیرماه۱۳۹۹ تکرار نخواهد شد. خورشید‌گرفتگی پنجم دی‌ماه از نوع حلقوی است، اما در ایران به‌صورت جزئی در تمام مناطق ولی با درصدهای گرفت متفاوت قابل رصد با تجهیزات مناسب برای آسیب نرسیدن به چشم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ در تمام پهنه ایران این خورشید‌گرفتگی به‌صورت جزئی مشاهده می‌شود. مناطق جنوبی ایران در حاشیه خلیج‌فارس بهترین مکان برای مشاهده گرفتگی بیشتر خورشید هستند.

در مناطق جنوبی ایران هم جزیره کیش با ۸۵.۱۴درصد گرفت خورشید، بهترین مکان برای رصد این کسوف جزئی به‌حساب می‌آید. بیشترین میزان گرفت خورشید اما در جزیره سیری در خلیج‌فارس اتفاق خواهد افتاد. این گرفتگی در آسیا، بخش‌هایی از شمال و غرب استرالیا، بخشی از شمال‌شرق آفریقا، به‌صورت جزئی و در بخشی از عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، عمان، جنوب هند، سریلانکا، مالزی، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین و برونئی به‌صورت حلقوی قابل مشاهده است. گروهی از رصدگران نجومی کشورمان هم به همین‌خاطر به کشورهایی مثل هند، عمان، سریلانکا و قطر سفر کرده‌اند تا این پدیده نجومی را بهتر رصد کنند.

چطور رصد کنید؟

در تهران که آلودگی هوایش دیگر اثری از خورشید هم باقی نگذاشته ‌ماه حداکثر 61درصد از قرص خورشید را می‌پوشاند و قرص گرفته خورشید در حالی طلوع می‌کند که مراحل بازشدن را سپری می‌کند. در تهران، زمان طلوع آفتاب ساعت 7 و 12دقیقه است و گرفتگی در ساعت 8 و 23دقیقه پایان می‌یابد. زمان و حداکثر میزان‌‌‌‌‌‌‌ پوشیدگی در سایر نقاط ایران با تهران متفاوت است. اگر به پدیده‌های نجومی و شعبده‌بازی ماه، خورشید و زمین علاقه دارید برای رصد این خورشیدگرفتگی باید از تجهیزات مناسب استفاده کنید. برای رصد کسوف به عینک مخصوص رصد خورشیدگرفتگی نیاز دارید اما درصورتی که عینک خورشیدگرفتگی ندارید می‌توانید از فیلتر جوشکاری شماره۱۴ استفاده کنید.