۰ نفر

خرمشهر پیشقدم در نه به پلاستیک

۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 373177
خرمشهر پیشقدم در نه به پلاستیک

خرمشهر در مرداد خبرساز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، رضا جاوید، رییس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در اغذیه‌فروشی‌های این شهرستان را ممنوع اعلام کرده؛ دستوری که با واکنش مثبت فعالان محیط‌زیست در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. جاوید به خبرگزاری ایرنا توضیح داده است:

«به منظور حفاظت از محیط‌زیست و پیشگیری از بروز هرگونه بیماری‌، طرح استفاده از ظروف گیاهی و حذف ظروف پلاستیکی با شعار «نه به پلاستیک» با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت به تمام اغذیه‌فروشی‌های سطح شهر خرمشهر اعلام شده تا از ظروف جایگزین گیاهی استفاده کنند.» به گفته جاوید در نخستین گام به تمام آش‌فروشی‌های خرمشهر اعلام شده تا از ظروف گیاهی استفاده کنند. رییس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان خرمشهر از همکاری اداره‌های صنعت، معدن و تجارت و شبکه بهداشت و درمان برای اجرای این طرح خبر داده است. توضیحات جاوید نشان می‌دهد که دست‌کم آش‌فروشی‌های این شهر تا پیش از این تصمیم، غذای داغ را در ظروف یکبار مصرف عرضه می‌کرده‌اند که فارغ از مشکلات محیط‌زیستی، مخاطرات بهداشتی هم به همراه داشته، زیرا مطابق اعلام وزارت بهداشت استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای بسته‌بندی غذاهای گرم افزایش خطر ابتلا به سرطان را در پی دارد؛ خطایی که در بسیاری از مراکز عرضه غذای گرم در کشور در حال تکرار است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ضررهای این ظروف گفته است: «ظروف یکبار مصرف برحسب نوع و کیفیت‌شان بر سلامت افراد تاثیر دارند. یک‌سری از ظروف شفاف هستند و برای مواد غذایی داغ مناسب نیستند، زیرا از آنها ترکیباتی آزاد می‌شود که ترکیبات منومری نامیده شده و وارد مواد غذایی، چای و آبجوش می‌شود و نهایتا سرطان‌زا هستند. یک‌سری از ظروف یکبار مصرف هم شفاف نیستند و اصطلاحا می‌گوییم از فوم ساخته شده‌اند و سفیدرنگ هستند و مقاومت‌شان نسبت به حرارت بیشتر است و تا 80-‌70 درجه حرارت را تحمل می‌کنند اما اگر حرارت بیش از این شود سرطان‌زا می‌شوند، پس باید دقت شود نحوه ضررهایی که ظروف یکبار مصرف می‌زنند بسته به جنس این ظروف و بسته به درجه حرارت مواد غذایی و مایعات فرق خواهد کرد.» حالا خرمشهر یک گام به جلو برداشته تا دست‌کم ظروف پایه گیاهی جایگزین ظروف پلاستیکی شود. «محمد حویزاوی» شهردار اسبق خرمشهر با استقبال از تصمیم رییس اداره محیط‌زیست این شهر می‌گوید، زیست شهری خرمشهر نیازمند بهبود است به شکلی که دوباره این شهر احیا شود و گردشگران از آن بازدید کنند. از نظر حویزاوی، افزایش کیفیت بهداشتی رستوران‌ها و توجه به ملاحظات محیط‌زیستی در مراکز عرضه غذا در این شهر می‌تواند به بهبود محیط‌زیست شهری بینجامد. «احمد» یکی از کسبه خرمشهر هم تصمیم رییس اداره حفاظت محیط‌زیست خرمشهر را اقدام اورژانسی توصیف کرد: «حاشیه کارون باید از زباله پاک شود. نمی‌شود کارون زیر بار زباله نفس نکشد و ما به زندگی خودمان ادامه دهیم.» او اظهار امیدواری می‌کند در گام بعدی جوانان خرمشهری در کمپینی محدودیت‌های مصرف ظروف یکبار مصرف را افزایش دهند و خرمشهر به شهری محیط‌زیستی شهره شود. استفاده بی‌رویه از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در ایران یکی از چالش‌های جدی محیط‌زیست و نظام سلامت است. سال گذشته ایسنا از قول یک کارشناس سازمان حفاظت محیط‌زیست گزارش کرد که در ایران سالانه 185 هزار تن پلاستیک تولید می‌شود و کشور ما جزو 10 کشور دارای بیشترین میزان مصرف ظروف یکبار مصرف قرار دارد. براساس برآوردهای صورت گرفته، هر تهرانی روزانه به‌طور متوسط سه پلاستیک وارد چرخه محیط‌زیست می‌کند که امروزه به عنوان یکی از مشکلات زیست‌محیطی این کلان‌شهر به‌شمار می‌رود.

پیش از این احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از نظارت غیرقابل قبول وزارت بهداشت و وزارت صنعت در بازار ظروف یک ‌بار مصرف گفته بود: استفاده از ظروف یک ‌بار مصرف در حال حاضر به اندازه‌ای در کشور رواج و گسترش پیدا کرده است که مردم در حالت عادی و در مصارف روزانه خود نیز از ظروف یک ‌بار مصرف استفاده می‌کنند. به گفته او نظارت بر تولید بهداشتی و استاندارد نیز برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است که این وزارتخانه نیز باید به وظایف خود به درستی عمل کند؛ بنابراین مجموعه‌ای از دستگاه‌ها باید میزان مصرف صحیح ظروف یک ‌بار مصرف را کنترل کنند. حمزه تصریح کرده بود: انتظار می‌رود وزارت بهداشت و درمان و وزارت صنعت و معدن نظارت حداکثری را بر عرضه و تولید بهداشتی و استاندارد ظروف یک‌ بار مصرف در جامعه داشته باشند، هر چند در حال حاضر مشکلات بسیاری در بخش‌های مختلف وجود دارد که موارد اینچنینی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

باید دید با پیشقدم شدن خرمشهر در ایجاد محدودیت برای استفاده از ظروف یک بار مصرف این اقدامات به سایر شهرهای ایران هم تسری می‌یابد یا خیر؟