۰ نفر

رئیسی: حساب‌های در اختیار رئیس‌ قوه قضاییه تقلیل یافته است

۲ تیر ۱۳۹۸، ۲۲:۱۱
کد خبر: 361914
رئیسی: حساب‌های در اختیار رئیس‌ قوه قضاییه تقلیل یافته است

رئیس قوه قضائیه درباره ۶۳حساب بانکی در اختیار رئیس قوه گفت: این حساب‌ها به پنج حساب تقلیل یافته است و در پایان سال درباره آنها به همگان گزارش خواهم داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگویی تلویزیونی در آستانه سالگرد گرامی‌داشت شهدای هفتم تیر با تکریم مقام شهید بهشتی و یارانش و مسئولان و دلسوزان انقلاب گفت: شهید بهشتی مظلوم‌ترین ِ مقامات ما و شهادت‌شان مظلومانه‌ترین بود.

او اظهار کرد: ۶٣ حساب بانکی قوه قضاییه عدد درستی نبود. ما تلاش کردیم به دلیل همین ذهنیت ها این حساب ها را به ۵ حساب تقلیل دهیم و سالانه درآمد حساب‌ها و هزینه را به اطلاع عموم برسانیم. تاکنون این حسابها در اختیار روسای قوه بوده و مصارف آن در خدمت دستگاه قضا بوه است. این چک‌ها ٣ امضا دارد. حسابهای قوه قضاییه جنبه سیاسی پیدا کرد. در دوره خودم پایان سال گزارش مالی ارائه خواهم داد. 

رییسی ادامه داد: برخی مشکلات دستگاه قضا را که هم قضات از آن رنج میبرد و هم مردم باید حل کنیم. فقر،بیکاری و مشکلات فرهنگی همه زمینه های وقوع جرم است.هرچه بیکاری کمتر شود جرم کمتر می‌شود.اصلاح این موراد ورودی پرونده به دستگاه قضا را کمتر میکند. رقم‌هایی که درباره ۱۷ میلیون پرونده درست نیست زیرا هر پرونده وارده به قوه‌قضاییه در مراحل و مقاطع مختلف، ثبت‌های مختلف می‌شود. اصل پرونده‌های ورودی حدود ۶ میلیون است.

وی گفت: فساد به هیچ عنوان زیبنده نظام اسلامی ایران نیست چه در درون دستگاه قضا و چه در سایر بخش‌ها. همه کسانی که با قوه‌قضائیه همکاری دارند و در پرونده نقش دارند اعم از قاضی، کارمند، کارشناس، وکیل و ضابط و سایر افراد مرتبط با پرونده‌ها، باید به گونه‌ای رفتار کنند که جریان پرونده کاملاً سالم بگذرد و هیچ گونه ناسلامتی قابل تحمل نیست. مصمم هستیم در این روند، اگر ناسلامتی بود به صورت جدی برخورد کنیم و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم در این روند وکیل، کارشناس، قاضی، ضابط و کارمند ناسالم حضور داشته باشد. در قضیه ناسلامتی در مجموعه قضایی کشور برخورد ما متفاوت از گذشته خواهد بود و در همین راستا کمیسیون تعیین صلاحیت را فعال کردیم و دادگاه عالی صلاحیت را نیز خودم تشکیل می‌دهم.

وی افزود: آن دسته از مسائلی که برای گره‌گشایی از زندگی مردم نیاز دارد، در جلسات سران قوا مطرح می‌شود.  من برای خودم به شخصه و به عنوان  یک طلبه، همیشه در زندگی مورد تأکید داشته‌ام که با مردم، در مردم و از مردم باشیم و مردم هم این ادعا را حس کنند. سعی کردیم شورای حقوق شهروندی را فعال کنیم. بازرسان را اعزام و فعال‌تر کرده‌ایم. بنا داریم موضوع حقوق شهروندی را در ادعا محدود نکنیم و واقعا به آن عمل کنیم. اگر حقی ضایع شود، هم حق را حفظ کنیم هم با ناقضان حقوق شهروندی قاطعانه برخورد کنیم. دفاع از آزادی مشروع از افتخارات انقلاب است و صیانت از آزادی وظیفه همه است و قوه‌قضاییه تضمین‌کننده این آزادی است. درباره حادثه تلخ زندان فشافویه دو نکته اساسی وجود دارد. اول جنایتی که رخ داده و به سرعت کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شد. هیئتی را هم به حضور خانواده مقتول فرستادم تا قول دهند که فورا به پرونده رسیدگی خواهد شد. مسئله مهم‌تر کوتاهی و غفلت احتمالی مأموران در زندان است که باید فورا رسیدگی شود. حتما مسئولی که کم‌کاری کرده است برکنار خواهد شد و به توبیخ اکتفا نمی‌کنیم.معاونت پیشگیری از وقوع جرم را فعال‌تر از قبل خواهیم کرد و امیدواریم همه مسئولان بیش از پیش ورود کنند.

رئیسی ادامه داد: بسیاری از پرونده‌های فعلی ناشی از نوسانات ارزی  و تفاوت نرخ‌هاست. تصمیم‌گیری‌ها اگر بدون توجه به زمینه فساد و رانت باشد، اینگونه می‌شود که پرونده‌هایی را شاهدیم که ارز و تسهیلات به جای تولید و حل مشکلات مردم، صرف دلالی شده است. من با مدیران بانک‌ها به طور شفاف مسائل را مطرح کردم و گزارش جزئیات پرونده‌های قضایی مرتبط را گفتم. گفتم که به شعبه بانک اجازه ندهید که بیش از سقف اختصاصی تسهیلات دهند. اینکه می‌گوییم ساختارها اصلاح شود منظور همین است که جلوی تکرار فساد را بگیریم. به همه مراجع قضایی سراسر کشور گفته‌ایم ضمن حفظ استقلال قضایی، به کمک نهادهای دولتی بیایند. نسبت به گرانفروشی، وظیفه اصلی برعهده سازمان تعزیرات، و وظیفه نظارت بر بازار، وظیفه وزارت صمت است.