۰ نفر

تغییر یک فرمول برای برگرداندن قدرت خرید از دست رفته مردم

طلافروشی‌ها چگونه قیمت طلا را محاسبه می‌کنند؟

۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۱۱
کد خبر: 457053
طلافروشی‌ها چگونه قیمت طلا را محاسبه می‌کنند؟

اوضاع بازار طلا در ایران با توجه به افزایش بهای اونس جهانی از یک سو و اثرپذیری از تغییرات نرخ ارز در داخل کشور، سبب شده تا کسبه این صنف از بی‌رونقی بگویند؛ با توجه به این مساله، رئیس اتحادیه طلا برای تحرک در این بازار، از احتمال قریب‌الوقوع تغییر فرمول محاسبه قیمت مصنوعات طلا خبر داده است. این فرمول‌ چیست و این تصمیم چه اثری بر قدرت خرید مردم می‌گذارد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اگر گذرتان به طلافروشی افتاده باشد، احتمالاً برایتان پیش آمده که قیمت طلا چگونه محاسبه می‌شود؟ وقتی زیورآلات طلای مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید، فروشنده پشت سر هم شروع به محاسباتی با ماشین حساب می‌کند، اما در نهایت تنها یک رقم در فاکتور شما نوشته می‌شود که آنرا به فروشنده پرداخت می‌کنید.

با این حال آن محاسبات شامل چه مواردی است؟ می‌دانید چقدر مالیات می‌پردازید؟ چقدر اجرت ساخت طلا را پرداخت می‌کنید؟ و چه سهمی از مبلغ پرداختی شما سود فروشنده است؟

به‌طور کلی قیمت طلا در کشور ما از دو عامل اصلی نرخ اونس جهانی و قیمت دلار نشات می‌گیرد. عمده افزایش قیمت‌های سال‌های اخیر نیز ناشی از مورد دوم بوده و حتی اکنون که اونس جهانی در بالاترین قیمت تاریخی خود به سر می‌برد، اثر آن روی قیمت طلا در ایران با نوسانات نرخ دلار در بازار داخلی قابل مقایسه نیست.

برای محاسبه قیمت طلایی که خریداری می‌کنید، ابتدا نرخ ریالی هر گرم طلا بر اساس دو عامل ذکر شده، تعیین می‌شود. پس از اینکه قیمت هر گرم طلا به‌صورت ریالی مشخص شد، نوبت به کارمزدهای سازنده و فروشنده و همچنین مالیات بر ارزش افزوده می‌رسد.

اجرت طلا در واقع همان هزینه ساخت طلاست. هر سازنده‌ای بر اساس نوع و کیفیت کار خود و تقاضایی که بازار از وی دارد، اجرتی را دریافت می‌کند. اجرت سازنده گاهی به‌صورت درصدی، اما اغلب به‌صورت ریالی محاسبه می‌شود. به طور مثال اگر گفته شود اجرت ساخت یک گوشواره، انگشتر یا... ۱۰ گرمی، به‌ازای هر گرم ۸۰ هزار تومان است، شما علاوه بر هزینه روز قیمت طلا، باید ۸۰۰ هزار تومان نیز به‌عنوان اجرت سازنده آن پرداخت کنید.

سپس نوبت به سود فروشنده می‌رسد که هفت درصد است. نکته اینکه عدد گفته شده روی قیمت کل قبلی اعمال می‌شود. یعنی هفت درصد سود فروشنده، هم قیمت انگشتر طلا و هم اجرت سازنده آن را در برمی‌گیرد. به این صورت که عدد پنهان شده در این بخش برایتان بیش از ۵۶ هزار تومان آب می‌خورد.

حال اگر طلای مورد نیاز شما از نظر وزنی بیشتر و جزو مدل‌های جدید نیز باشد و سازنده آن بیش از ۸۰ هزار تومان اجرت دریافت کند، این عدد افزایش می‌یابد. در نهایت به ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌رسیم که همه آن موارد قبلی را در برمی‌گیرد. پس اگر با خود تصور کرده‌اید شما فقط ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هفت درصد سود فروشنده (در مجموع ۱۶ درصد) را می‌پردازید، در اشتباهید. مابه‌التفاوت پرداختی شما با قیمت واقعی یا بدون اجرت طلایی که خریداری کرده‌اید، بیش از این‌ها فاصله دارد.

افزایش قیمت طلا باعث شده بود در سال‌های اخیر خبرهای مختلفی از رونق نداشتن بازار مصنوعات طلا و تعطیلی برخی از فعالان این صنف بخوانیم. هر چند عامل اصلی افزایش قیمت مصنوعات طلا را همان‌طور که اشاره شد، باید در افزایش نرخ داخلی دلار و سپس افزایش نرخ اونس جهانی جست، اما تغییر فرمول محاسبه نرخ مصنوعات طلا می‌تواند تا حدی بازار طلا را از رکود خارج کند.

فرمول محاسبه طلا تغییر می‌کند؟

آیت محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر به ایرناپلاس می‌گوید: در حال حاضر به یک جمع‌بندی رسیدیم مبنی بر اینکه درصدی را که طلافروش به‌عنوان سود خود دریافت می‌کند، ثابت کنیم تا دیگر این مبلغ ناشی از قیمت طلا نباشد. این رویکرد باعث می‌شود با افزایش قیمت طلا، بار سنگینی روی دوش مصرف‌کننده نباشد. به‌زودی این موضوع را به صنعت و بازار اعلام می‌کنیم تا از این به بعد سود فروشندگان طلا، نه به‌صورت درصدی، بلکه ریالی دریافت شود.

وی در همین رابطه می‌افزاید: به این ترتیب مصرف‌کننده رغبت بیشتری برای خرید مصنوعات طلا پیدا می‌کند. تلاش می‌کنیم تا از این به بعد طلافروشان عدد ثابتی را به‌ جای درصدی از قیمت طلا دریافت کنند.

محمدولی در رابطه با زمان اجرای این تصمیم نیز اظهار کرد: با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان مشورت‌هایی انجام داده‌ایم و قرار است در همین روزها پاسخی ارائه کنند.

وی درباره میزان در نظر گرفته شده برای فعالان بخش‌های مختلف بازار طلا نیز گفت: تولیدکننده هدر رفت طلا دارد و برخی از هزینه‌هایش با قیمت روز دلار پیش می‌رود. پیش‌بینی می‌کنیم حاشیه سودی معادل تقریباً پنج تا هفت درصد برای تولیدکنندگان در نظر بگیریم. پس از این فروشندگان سود خود را به‌صورت ریالی دریافت می‌کنند.

حال باید دید آن‌طور که رئیس اتحادیه طلا می‌گوید، تصمیم این اتحادیه به‌زودی ابلاغ می‌شود و می‌تواند اثر مثبتی روی قیمت‌ها داشته باشد؟ آیا تلاش برای بازگشت قدرت خرید از دست رفته مردم موفق خواهد بود؟