۰ نفر

محدودیت جدید صرافی‌ها برای فروش دلار

۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۴
کد خبر: 400338
محدودیت جدید صرافی‌ها برای فروش دلار

بانک مرکزی درحالی سقف۲۲۰۰دلاری را برای هر نفر در سال به عنوان سهمیه ارزی در نظر گرفته که این میزان، تنها با یک بار ثبت کدملی قابل دریافت بوده و پس از آن متقاضی امکان خرید مابقی ارز را ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بانک مرکزی سال گذشته به دلیل مدیریت بازار ارز، سقف فروش اسکناس دلار یا ارزهای دیگر را به هر فرد متقاضی، معادل ۲۲۰۰ دلار تعیین کرد که بر اساس آن، هر شخص حقیقی می‌تواند در سقف مشخص شده از سوی بانک مرکزی، اقدام به خریداری ارز نماید.

مراجعات روزهای گذشته خریداران ارز به بازار نشان می‌دهد که صرافی‌ها محدودیت جدیدی را بر پایه سقف تعیین شده بانک مرکزی یعنی همان ۲۲۰۰ دلار اعمال کرده‌اند و هر فرد حتی اگر کمتر از این سقف نیز، در یک فقره خرید، اقدام به دریافت ارز طی یک سال گذشته کرده باشد، اجازه استفاده از مابقی سهمیه خود تا سقف ۲۲۰۰ دلار را ندارد.

در واقع محدودیتی که بانک مرکزی برای صرافی‌ها قرار داده، این‌گونه است که اگر یک فرد متقاضی خرید ارز، با ارائه مدارک مثبته، حتی ۱۰۰ دلار نیز از سهمیه ۲۲۰۰ دلاری خود را در یک فقره معامله، خریداری کرده و مجدد مطابق بخشنامه بانک مرکزی، بخواهد ۲۱۰۰ دلار مابقی را دریافت کند، از سوی صرافی‌ها دیگر اجازه این کار به او داده نمی‌شود؛ چرا که کد ملی فرد متقاضی، تنها یکبار در سامانه «سنا»، قابلیت خرید ارز خواهد داشت.

گزارش‌های میدانی از روند کاری صرافی‌ها طی روزهای گذشته حکایت از آن دارد که هم‌اکنون خریداران بسیاری با مراجعه به صرافی‌ها، به دلیل عدم اطلاع از دستورالعمل‌ بانک مرکزی مبنی بر در نظر گرفتن محدودیت یکبار معامله ارز حتی کمتر از سقف تعیین شده بانک مرکزی، با سرگردانی مواجه هستند؛ به این معنا که تصورشان بر این بوده که می‌توانند به دفعات در سقف تعیین شده بانک مرکزی، اقدام به خرید ارز برای سفرهای متعدد خود داشته باشند؛ اما دستورالعمل‌های بانک مرکزی، این اجازه را به آنها نداده است.

یکی از متقاضیان ارز در بازار گفت: برای سفر به عتبات عالیات، بخشی از سقف تعیین شده برای ارز در سال ۹۸ را که از سوی بانک مرکزی ۲۲۰۰ دلار تعیین شده بود، در ماه‌های گذشته از صرافی‌ خریداری کرده و اکنون نیز که برای سفر دیگری مراجعه کرده‌ام، قادر به خرید نیستم.

وی افزود: متأسفانه بانک مرکزی به صرافی‌ها اعلام کرده که تنها اجازه دارند برای هر متقاضی، یعنی هر کد ملی، یکبار تخصیص ارز تا سقف تعیین شده بدهند؛ بنابراین اگر متقاضی حتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار از سهمیه خود را دریافت کرده باشد، دیگر اجازه نخواهد داشت ظرف یک سال خریدی به میزان ارز باقیمانده از سهمیه خود داشته باشد و این مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

یکی دیگر از خریداران در بازار ارز گفت: متأسفانه تعداد زیادی از افراد وقتی که با محدودیت یکبار خرید ارز از صرافی‌ها حتی کمتر از سقف تعیین شده مواجه می‌شوند، مجبور هستند که برای تامین نیاز واقعی خود، به خارج از صرافی‌های بانکی و تحت نظارت بانک مرکزی مراجعه کنند.

وی افزود: متأسفانه این امر سبب شده تا برخی دلالان از این شرایط سوءاستفاده کرده و ارز را بالاتر از نرخ‌های تعیین شده یا سودهای معقول، برای مردم تعیین کنند.

این خریدار از بانک مرکزی درخواست کرد تا محدودیت پیش‌روی صرافی‌ها برای فروش ارز با یک کد ملی تا سقف ۲۲۰۰ دلار اما به دفعات را مجدد برقرار سازد تا نیازهای واقعی و در چارچوب بخشنامه‌های بانک مرکزی، به بازار غیررسمی منتقل نشود.

در عین حال، صرافی‌ها نیز این درخواست را از بانک مرکزی دارند تا اجازه دهد، به هر فرد متقاضی تا سقف ۲۲۰۰ دلار در سال، در هر تعداد معامله، ارز اختصاص دهد تا مردم سرگردان و روانه خرید از دلالان نشوند.