۰ نفر

طلا سیر نزولی دارد

فلزات گرانبها در حال رنگ باختن

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۰
کد خبر: 294550
فلزات گرانبها در حال رنگ باختن

افزایش ارزش دلار آمریکا منجر به کاهش ارزش قابل توجه طلا و دیگر فلزات گرانبها شده است.

به گزارش کوآرتز، هفته گذشته قیمت طلا به کمترین سطح خود از ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد رسید و در برابر تقریبا یکهزار و ۲۰۰ دلار در هر اونس معامله شد و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۹ درصد ارزش خود را از دست داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، به گفته کارشناسان اقتصادی علت این روند نزولی قیمت طلا به افزایش ارزش دلار آمریکا بر می گردد و این رویه باعث شده تا سرمایه گذاران دلار را به طلا که از آن به عنوان یک دارایی امن یاد می شود، ترجیح دهند؛ ضمن اینکه افزایش نرخ بهره در آمریکا از جذابیت طلا کاسته است.

هفته گذشته جایگاه موقعیتی طلا برای اولین بار در ۱۷ سال اخیر دستخوش تغییرات منفی شد و انتظار می رود با توجه به نشان های پدیدار شده در بازارها قیمت طلا بیشتر روند نزولی خواهد داشت تا اینکه سیر افزایشی به خود بگیرد.

همچنین بر اساس اطلاعات بلومبرگ، تقاضا برای طلا برای اولین بار در نیمه نخست سال جاری میلادی به کمترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ میلادی به بعد رسید. صندوق های تجارت ارز با پشتوانه طلا برای سیزدهمین هفته متوالی با کاهش دارایی خود روبرو شده اند که طولانی ترین سیر زیان دهی در ۵ سال اخیر برای آنها محسوب می شود.

بر همین اساس، طلا به عنوان تنها فلز گرانبها نیست که با سیر نزولی روبرو شده؛ بلکه ارزش پلاتین هم به کمترین سطح خود از اواخر سال ۲۰۰۳ میلادی به بعد رسیده است. افزایش ارزش دلار باعث شده تا رونق داد و ستد ارزی در بازاراهای نوظهور شکوفا شود. بر پایه این گزارش، جایگاه موقعیتی دلار آمریکا اکنون به پُر رونق ترین حالت خود رسیده است.