۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

دلایل گرانی این روزهای سکه/ سامانه نیما بوروکراسی پیچیده‌ای دارد

۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۵۷
کد خبر: 275972
دلایل گرانی این روزهای سکه/ سامانه نیما بوروکراسی پیچیده‌ای دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اقدامات دلال‌ها، نبود سیاست مشخص و مناسب از سوی بانک مرکزی، مصاحبه‌ها و سخنان برخی از مسئولان تیم اقتصادی دولت و هجوم گاه و بیگاه مردم برای خرید را از دلایل گرانی و نوسان قیمت سکه در روزهای اخیر دانست.

اقتصادآنلاین - المیرا اکرمی؛ ناصر موسوی لارگانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین در مورد دلایل افزایش قیمت سکه در بازار گفت: معمولا هر سال در ماه رمضان شاهد کاهش قیمت سکه بودیم اما امسال اتفاقی عکس رخ داده و قیمت سکه تمام بهار آزادی به بیش از 2 میلیون تومان رسیده است.

موسوی لارگانی با اشاره به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی اظهار داشت: معمولا افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی تاثیری بر قیمت سکه در کشورمان ندارد و به نظر می‌رسد دلال بازی‌ای که در بازار جریان دارد، افزایش صعودی و نوسان نرخ سکه را رقم زده است.

وی فقدان سیاست مشخص و مناسب را از دیگر دلایل افزایش قیمت سکه عنوان کرد و گفت: در یک مقطع زمانی بانک مرکزی اقدام به پیش فروش و عرضه سکه به هر تعداد که متقاضی وجود داشته باشد، می‌کند و در یک مقطع زمانی دیگر از پیش فروش و عرضه سکه جلوگیری می‌کند که نبود سیاست مشخص سرگردانی و التهاباتی را در بازار به وجود آورده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به تاثیر مصاحبه‌ها و سخنان برخی از مسئولان بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت بر نوسانات بازار سکه گفت: هجوم گاه و بیگاه مردم برای خرید سکه هم از مسایل دیگری است که به التهابات این بازار دامن می‌زند.

موسوی لارگانی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از بوروکراسی موجود برای دریافت ارز در سامانه نیما عنوان کرد: ۱۶ گام پیش بینی شده در سامانه نیما برای پرداخت ارز به گونه‌ای است که واردکنندگان را به سمت تهیه ارز از بازار سیاه می‌کشاند.

وی در ادامه افزود: در سامانه نیما برای دریافت ارز بوروکراسی طولانی و پیچیده‌ای در نظر گرفته شده و این موضوع موجب شده که واردکنندگان برای تهیه ارز مورد نیاز خود زمان زیادی را معطل و در نتیجه دلسرد شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه سامانه نیما باید کار را برای واردکنندگان کالا و خدمات آسان کند، گفت: این سامانه نباید کارکردی کاملا برعکس داشته باشد و باید به گونه‌ای باشد که واردکنندگان را به سمت تهیه ارز از بازار آزاد سوق ندهد.