۰ نفر

حباب بازار ارز بزرگ‌تر شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۶:۰۱
کد خبر: 262819
حباب بازار ارز بزرگ‌تر شد

دیروز بازار ارز روز دشواری را پشت سرگذاشت. خیابان فردوسی به‌عنوان قلب این بازار شلوغ‌تر از روزهای قبل بود و بسیاری از کسانی که به واقع ارز نیاز دارند یا ندارند برای خرید ارزی که گران می‌شود مقابل صرافی‌ها صف کشیدند.

دلار آزادی که در نخستین روز هفته نرخ بیش از 5200 تومانی را به نمایش گذاشت، به واسطه هیجانی که میان مردم ایجاد شد تنها ظرف چند ساعت با افزایش 500 تومانی خود را به بیش از 5700 تومان رساند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، مقایسه نرخ آزاد دلار در انتهای سال گذشته که توسط دلالان دست به دست می‌شود با قیمتی که روز گذشته برای فروش گذاشته شد نشان می‌دهد که این ارز در بازار حدود 800 تومان بالا رفته است. در انتهای سال گذشته دلارآزاد در کانال 4900 تومان قرار داشت که با رشد 8 کانالی به بیش از 5700 تومان رسیده است. در بازار هیجانی روز گذشته ارز که به طور ملموسی بر متقاضیان آن افزوده شده بود، دلار آزاد به بیش از 5700 تومان رسید. دلار صرافی‌های بانکی نیز با 52 تومان رشد به 4950 تومان افزایش یافت. همچنین یورو دراین روز با جهش 195 تومانی به 6575 تومان و پوند با جهش 170 تومانی به 7550 تومان رسید. دراین روز درهم امارات هم با افزایش 55 تومانی به 1485 رسید.

نرخ ارز دانشجویی آزاد شد

درکنار هیجان بازار روز گذشته خبر دیگری درخصوص بازار ارز منتشر شد. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی از اول فروردین امسال تأمین ارز بابت شهریه و هزینه اقامت دانشجویان آزاد شاغل به تحصیل در خارج از کشور به نرخ آزاد انجام می‌شود.بر اساس بخشنامه بانک مرکزی که در ۲۸ اسفند ماه سال ۹۶ ابلاغ شده است، سهمیه ارز دانشجویی به نرخ آزاد محاسبه می‌شود.

یک رسانه امریکایی: افزایش نرخ ارز در ایران حبابی است

پایگاه خبری المانیتور امریکا در گزارشی اعلام کرد؛ افزایش نرخ ارز در ایران و تضعیف ریال نتیجه یک رفتار سرمایه‌گذاری است و آنچه مشاهده می‌شود بیشتر شبیه حباب است. به‌گزارش ایرنا، پایگاه خبری یاد شده نوشت؛ ریال ایران حدود یک سوم ارزش خود را در بیش از یک سال گذشته از دست داده است اما این کاهش به‌طور مستقیم ناشی از ضعف اقتصادی نیست و بیشتر شبیه حبابی است که در آن مردم مشتاقانه با خرید دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند. «بیژن خواجه پور» یک مشاور تجاری ایرانی، عوامل مختلفی را مورد توجه قرار داده است از جمله مسائلی که به مدیریت و سیاستگذاری بانک مرکزی ایران بر می‌گردد مانند تک نرخی نبودن نرخ ارز و وجود یک اختلاف قدیمی میان نرخ‌های ارز رسمی و آزاد؛ این عوامل به عرضه ارز برمی گردد زیرا به در دسترس بودن دلار در بازار مربوط است.وی فشار تورمی، بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاری و شرایط روانی بازار را از جمله عواملی برشمرد که به تقاضای ارز برمی گردند. بررسی‌های این مشاور اقتصادی نشان می‌دهد، قیمت طلا 30.15 درصد افزایش یافته در حالی که نرخ بازار آزاد دلار 30.75 درصد بالا رفته است که تقریباً 2 برابر افزایش نرخ رسمی ارز در یک سال گذشته است.

المانیتور در ادامه می‌پرسد، پس عامل چرخش مردم به سمت دلار و طلا که موجب ثبت رکوردهای بی‌سابقه برای این دو کالا شده است، چیست؟ و پاسخ می‌دهد؛ این یک رفتار سرمایه‌گذاری است. توانایی برای ایجاد ثروت در یک محیط اقتصادی با مشکلات مزمن ساختاری، مهارتی است که طبقه متوسط رو به بالا در طول دهه‌های گذشته فرا گرفته تا به این وسیله از خود در برابر کاهش ارزش واقعی حقوق و دستمزد، افزایش سطح قیمت‌ها و نبود اطمینان در فضای کسب و کار محافظت کند.

ثبت رکورد جدید برای سکه

هرچند روز گذشته اونس جهانی طلا به‌عنوان یکی از دو عامل مؤثر بر قیمت سکه و طلای داخلی ثابت بود، ولی رشد هیجانی دلار باعث شد  سکه در بازار ایران رکورد جدیدی را به ثبت برساند. دیروز سکه تمام طرح جدید با جهش 138 هزار تومانی به یک میلیون و 921 هزار تومان رسید. بنابراین سکه توانست در یک روز یک کانال قیمتی پیش رود. همچنین سکه تمام طرح قدیم نیز با رشد 110 هزار تومانی پا جای دیروز سکه جدید گذاشت و به یک میلیون و 850 هزار تومان رسید. دراین روز نیم سکه هم با رشد 41 هزار تومانی به 893 هزار تومان رسید و ربع سکه نرخ 581 هزار تومانی را تجربه کرد که 26 هزار تومان بیش از روز شنبه بود. از سوی دیگر سکه آتی دی که روز شنبه پای خود را از 2 میلیون تومان فراتر گذاشت بود با ادامه روند صعودی دیروز به 2 میلیون و 94 هزار و 500 تومان رسید که نشان از رشد 71 هزار تومانی آن دارد. دراین روز علاوه بر دی ماه سکه آتی ماه‌های آبان و شهریور نیز از 2 میلیون تومان عبور کرد.

در بازار طلای ایران هم هر گرم طلای 18 عیار با افزایش بیش از 7 هزار تومان به 173 هزار و 149 تومان رسید.

چرا سکه یک شبه گران شد؟

دراین زمینه عضو هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: افزایش تقاضا و بالا رفتن نرخ دلار مهم‌ترین تأثیر را در جهش قیمت سکه داشته و تورم به وجود آمده، باعث شده مردم نقدینگی خود را به طلا و سکه تبدیل کنند.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل این جهش قیمت اظهار کرد: از روز گذشته افزایش قیمت سکه هم‌ زمان با تقاضایی که در بازار به وجود آمد باعث افزایش شدید قیمت سکه شد. وی ادامه داد: بزرگترین عامل این افزایش قیمت، بالا رفتن نرخ دلار است که باعث شده قیمت سکه به این شکل در آید و از طرفی هر گرم طلای ۱۸ عیار هم به ۱۷۰ هزار تومان برسد. به گفته کشتی‌آرای، در حال حاضر فروشنده نیست ولی خریدار وجود دارد. مردم با توجه به اینکه تورمی را در سال جدید شاهد هستند باعث شده نقدینگی‌شان را به طلا و سکه تبدیل کنند.

حراجی سکه از تب قیمت‌ها و تقاضا در بازار نکاست

آغاز برگزاری جلسات حراجی سکه در بانک کارگشایی نه تنها از تب قیمت‌ها در بازار آزاد نکاست، بلکه استقبال به گونه‌ای بود که بانک مرکزی تصمیم گرفته است این جلسه‌ها روزانه برگزار شود. به‌ گزارش ایرنا، نخستین جلسه حراجی سکه با تصمیم بانک مرکزی عصر  شنبه در بانک کارگشایی بانک ملی ایران برگزار شد و استقبال به حدی بود که حدود 15 هزار قطعه سکه به فروش رفت که بیش از نیمی از سکه‌های فروخته شده تمام بهار آزادی طرح جدید بود. همین امر سبب شد تا بر اساس اعلام بانک ملی و بنا به تصمیم بانک مرکزی، جلسه‌های حراجی به صورت روزانه برگزار تا بخشی از تقاضای موجود در بازار برطرف شود؛ این در حالی است که از آذرماه گذشته تاکنون، جلسه‌های حراجی روزهای زوج هر هفته برگزار می‌شد.