۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بهره‌برداری از خط راه‌آهن مهرآباد-ارومیه/ اولین خط ریلی به افغانستان به زودی تکمیل می‌شود

۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۰۱
کد خبر: 314126
بهره‌برداری از خط راه‌آهن مهرآباد-ارومیه/ اولین خط ریلی به افغانستان به زودی تکمیل می‌شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از تکمیل خط راه‌آهن مهاباد-ارومیه و افتتاح آن با حضور رییس جمهور خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، خیرالله خادمی در نشست خبری تشریح روند افتتاح خط راه‌آهن ارومیه از بهره‌برداری رسمی راه‌آهن مسیر مهاباد-ارومیه خبر داد و افزود: این مسیر یکی از تکمیل‌ترین مسیرهای ریلی هم از جهت زیرساخت وهم از لحاظ روسازی است و ایستگاه‌های ارومیه و نقده هم از زیباترین ایستگاه‌های راه‌آهن کشور است.

خادمی افزود: طول این مسیر ریلی ۹۸ کیلومتر است که از ایستگاه مراغه در محور تهران-تبریز منشعب شده و با گذشتن از شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده به ارومیه می‌رسد.

وی با اشاره به این نکته که ۸۵ کیلومتر از محور راه‌آهن مراغه-ارومیه در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید، افزود: ۹۸کیلومتر باقی مانده آن هم به زودی با حضور رییس جمهور افتتاح خواهد شد.

او اضافه کرد: برای این ۹۸ کیلومتر مجموعا ۴۰۰میلیاردتومان هزینه شده است و ارزش فعلی آن حدود ۱۰۰۰میلیارد تومان است.

به گفته معاون وزیرراه و شهرسازی فاصله ایستگاه ارومیه تا مرکز شهر حدود ۱۰کیلومتر و فاصله آن تا حریم شهری هم حدود ۴تا۵ کیلومتر است.

خیرالله خادمی ادامه داد:  اولویت این مجموعه را بهره‌برداری از ۹۷۰کیلومتر از این مسیرهای ریلی است که شامل اتصال مرکز۵ استان به شبکه ریلی و اتصال ایران به افغانستان از طریق محور خواف-هرات است.

وی همچنین به پیشرفت محور ریلی خواف-هرات اشاره کرد و افزود: قسمت‌هایی که در خاک  ایران است تکمیل شده است ولی از۶۲ کیلومتری که در خاک افغانستان است و تکمیل آن از تعهدات ما است حدود ۳۰کیلومتر باقی مانده است.

خادمی با اشاره به موافقت‌نامه ای که با سازمان برنامه‌وبودجه به امضا رسیده است، افزود: براین اساس باید در قالب ۳۳طرح ۱۰هزار و۸۵کیلومتر ریل جدید احداث شود که از این میزان حدود ۳۲۹۵ کیلومتر آن احداث شده، ۵۲۵۲ کیلومتر آن در دست مطالعه و ۱۵۳۹کیلومتر آن هم هنوز انجام نشده‌است.

وی خاطرنشان کرد: خط آهن میانه ـ تبریز ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی فعلی تهران ـ تبریز را کوتاه کرده و راه‌آهن رشت ـ قزوین نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. برای این پنج مسیر ریلی ۱۱۳ میلیون تن خاک‌برداری شد و همچنین ۳۷ کیلومتر تونل و ۱۷ کیلومتر پل بالای ۲۰ متر ارتفاع برای این پروژه‌ها احداث شده است که قطار مسافری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر و قطار باری با سرعت ۱۲۰کیلومتر در آن تردد کند.