۰ نفر

وزیر صمت خبر داد؛

هجوم ۳میلیون ‌سرمایه‌دار به بازارهای ارز، سکه، طلا و بورس

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۰۶
کد خبر: 509651
هجوم  ۳میلیون ‌سرمایه‌دار به بازارهای ارز، سکه، طلا و بورس

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به اینکه فروش مجوز راه‌اندازی صنایع به یکی از بلاهای صنعت ما تبدیل شده، با مجوز فروشی و امضاهای طلایی در حوزه صنعت مبارزه خواهم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، علیرضا رزم‌حسینی در آخرین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قزوین که شامگاه شنبه در سالن اجتماعات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه فروش مجوز راه‌اندازی صنایع به یکی از بلا‌های صنعت ما تبدیل شده، با مجوزفروشی و امضا‌های طلایی در حوزه صنعت مبارزه خواهم کرد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال جهش تولید تاکنون ۳۹ درصد از صدور مجوز‌های صنعتی از جمله جواز صنعت و پروانه بهره‌برداری در کشور کاسته شده است که دستاورد بزرگی در مبارزه با مجوزفروشی و امضا‌های طلایی است.

رزم‌حسینی با اشاره به پرداخت ۹۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بهین‌یاب برای صنایع و کارخانجات ادامه داد: متاسفانه سهم بنگاه‌های خرد و کوچک ما که ۷۵ درصد اشتغال کشور را شکل می‌دهند، فقط ۶ درصد این تسهیلات بانکی بوده است. ضمن اینکه این تسهیلات فقط به ۱۰ درصد مردم تعلق گرفته که قطعاً در جهت تحقق عدالت اجتماعی خرج نشده است.

چالش دهه پنجم انقلاب اقتصادی است

وزیر صمت چالش دهه پنجم انقلاب اسلامی را چالش توسعه اقتصادی دانست و گفت: با وجود همه بحران‌های پیش‌روی کشور تردید نکنید که چالش پنجمین دهه انقلاب اقتصادی است و توسعه اقتصادی به معنای توانمند و برخوردار کردن مردم در جهت اقتصاد مولد و زایای مقاومتی است.

رزم‌حسینی با اشاره به تعابیر غلط برخی افراد از رویکرد اقتصادی انقلاب افزود: انقلاب اسلامی آمد تا ملت فقیری را متمکن و متدین کند و وجود مردمی فقیر و تهیدست در شان انقلاب و آرمان‌های بلند آن نیست.

وی با اشاره به بازدیدهایش از سطح شهرک‌های صنعتی کل کشور ادامه داد: همه مشاهدات امروز ما نشان می‌دهد که جهش تولید اتفاق افتاده و این آرمان بلند رهبر معظم انقلاب به منصه بروز و ظهور رسیده است.

رزم‌حسینی با رد بازگشت به اقتصاد واردات‌محور بعد از رفع احتمالی تحریم‌های بین‌المللی تاکید کرد: حتی در صورت شکل‌گیری یک توافق جدید و رفع تحریم‌ها سیاست در‌های باز برای ورود محصولات خارجی را به هیچ‌عنوان برنخواهیم گرداند و همچنان سیاست ما ممنوعیت واردات محصولاتی است که در داخل تولید می‌شوند.

لزوم اجرای طرح خیران توسعه در روستا‌ها

این مقام عالی دولت اجرای طرح خیران توسعه در روستا‌های کشور را مهم‌ترین گام کشور برای توسعه اقتصادی و صنعتی دانست و گفت: امروز زیر همین سقف سالن استانداری جمعیت ثروتمند و فعالان اقتصادی حضور دارند که حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه دارند. به همین خاطر استاندار قزوین باید برای جهت‌دهی سرمایه این افراد در جهت محرومیت‌زدایی روستا‌ها از طریق ایجاد صنایع تلاش کند.

رزم‌حسینی با بیان اینکه قزوین می‌تواند استان پیشگام در توسعه کسب‌وکار‌های روستایی بر پایه خیران توسعه باشد، اضافه کرد: باید به جای پول پخش کردن در روستا‌ها با تربیت اقتصادی درست روستاییان به جوانان آن‌ها کارآفرینی و اشتغال‌زایی را یاد بدهیم تا این جوانان به دیار خود دلبسته‌شده و دیگر چمدان برای مهاجرت به شهر نبندند.

سرمایه‌دار زالوصفت نیست

وزیر صنعت با تقبیح نگاهی که در دهه‌های اخیر سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار را زالوصفت معرفی کرده گفت: باید در جهت توسعه اقتصاد مقاومتی طوری فرهنگ‌سازی کنیم که فرد ثروتمند مشهور و صاحب شان اجتماعی باشد.

رزم‌حسینی حضور ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر صاحب سرمایه در بازار‌هایی مانند ارز، سکه، طلا و بورس را یک هجوم اژدهاوار توصیف کرد و افزود: باید فرهنگ دلالی و واسطه‌گری بی‌زحمت و به دور از مسئولیت اجتماعی از جامعه ما رخت بربندد و این کار در گرو سرمایه‌گذاری عاشقانه متمکنان در توسعه روستا‌ها و نقاط محروم است.

وی با اشاره به اعطای ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ به استان قزوین ادامه داد: همچنین بنا داریم از محل تامین منابع وزارت صمت ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات صنعتی و تولیدی را در اختیار استان قزوین قرار دهیم. در ضمن هر استانی بیشترین جذب را داشته باشد، از سهمیه استان‌های غیرفعال کاسته و به آن‌ها تزریق خواهیم کرد.

گرانی کرایه ترانزیت صادرات میوه را سخت کرد

رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی قزوین هم در این جلسه ضمن انتقاد از محدودیت واردات کانتینر یخچال‌دار خارجی گفت: در حال حاضر به دلیل گرانی کرایه‌های ترانزیتی در کشور صادرات محصولاتی مانند میوه تازه‌خوری اصلاً به صلاح تجار و بازرگانان نیست و متاسفانه اقتصاد استان در این بخش آسیب دیده است.

مهدی بخشنده افزود: امروز یک شرکت باربری برای انتقال بار میوه از قزوین به شهر بمبئی در کشور هندوستان ۳ هزار و ۵۰۰ یورو کرایه از ما طلب می‌کند که قطعاً این موضوع اقتصادی نیست و واردات این محصولات کشاورزی را کم می‌کند.