۰ نفر

طی ۹ماهه امسال محقق شد؛

رشد تولید ۶محصول منتخب معدنی

۲۶ دی ۱۳۹۹، ۲۳:۰۷
کد خبر: 498355
رشد تولید ۶محصول منتخب معدنی

از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، از بین ۱۰محصول منتخب معدنی، شش محصول رشد تولید و چهار محصول افت را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند که طی آن شمش آلومینیوم خالص همچنان در صدر افزایش تولیدها قرار گرفته و در مقابل تولید ظروف چینی بیشترین کاهش تولید طی این مدت را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر این اساس در ۹ ماه نخست سال جاری، تولید شمش آلومینیوم خالص با بیشترین میزان رشد و پس از آن به ترتیب  سیمان، کاتد مس، محصولات فولادی، فولاد خام و  آلومینا میزان تولیدشان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ است. این در حالی است که ظروف چینی، شیشه‌جام، کنسانتره زغالسنگ و ظروف شیشه‌ای کاهش تولید را طی این مدت نسبت به ۹ ماهه نخست سال گذشته تجربه کرده‌اند.

طبق آمار، شمش آلومینیوم خالص در مدت مذکور ۳۰۸ هزار و ۲۰۰ تن تولید شده است که نسبت به ۲۰۳ هزار و ۸۰۰ تن تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۱.۲ درصدی داشته است.

پس از آن سیمان با ۱۴.۸ درصد افزایش تولید نسبت به ۹ ماه ابتدایی سال گذشته که بیش از ۴۶ میلیون و ۶۹۱ هزار تن تولید شده بود، در ۹ ماهه امسال میزان تولید ۵۳ میلیون و ۶۰۶ هزار و ۹۰۰ تن را به ثبت رسانده است.

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)  کاتد مس، محصولات فولادی و  فولاد خام نیز هریک به ترتیب ۱۱.۲ درصد، ۹.۵ درصد و ۸.۳ درصد رشد تولید را در مجموع ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

در مدت مذکور سال جاری ۲۱۴ هزار و ۱۰۰ تن کاتد مس، ۱۹ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۱۰۰ تن محصولات فولادی و ۲۱ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۱۰۰ تن فولاد خام تولید شده است؛ این در حالی است که در مجموع ۹ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸، به ترتیب کاتد مس ۱۹۲ هزار و ۴۰۰ تن، محصولات فولادی ۱۷ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۷۰۰ تن، فولاد خام ۱۹ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۱۰۰ تن تولید شده بود.

همچنین آلومینا با ۱.۸ درصد رشد تولید طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده‌ است. از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، ۱۷۵ هزار و ۳۰۰ تن آلومینا تولید شده است و این در حالی است که طی مدت مشابه سال گذشته، میزان تولید این محصول معدنی تنها ۳۲۰۰ تن کمتر ( ۱۷۲ هزار و ۱۰۰ تن) ثبت شده است.

در مقابل اما در مدت مورد بررسی این گزارش برای سال جاری، ظروف چینی ۱۰.۹ درصد، شیشه‌جام ۲.۳ درصد، کنسانتره زغالسنگ ۱.۵ درصد و ظروف شیشه‌ای ۱.۱ درصد کاهش تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

در ۹ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۹ هزار و ۷۰۰ تن ظروف چینی تولید شده است که نسبت به ۴۴ هزار و ۶۰۰ تن تولید شده در ۹ ماهه نخست سال گذشته، بیشترین کاهش تولید را در این بررسی (۱۱.۶ درصد) تولید داشته است.

پس از آن شیشه‌جام نیز در مدت مذکور سال جاری ۸۴۷ هزار و ۳۰۰ تن تولید شده است که نسبت به ۸۶۷ هزار و ۴۰۰ تن تولید شده در  ۹ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ با افت تولید ۲.۳ درصدی روبرو شده است.  

همچنین کنسانتره زغالسنگ با افت ۱.۵ درصدی از یک میلیون و ۲۴۲ هزار و ۶۰۰ تن تولید شده در ۹ ماهه نخست سال گذشته به یک میلیون و ۲۲۴ هزار و ۳۰۰ تن در مدت مشابه امسال رسیده است.

تولید ظروف شیشه‌ای نیز از ۵۳۸ هزار و ۲۰۰ تن تولید شده در مجموع ۹ ماه اول سال گذشته به ۵۳۲ هزار و ۴۰۰ تن در مدت مذکور سال جاری رسیده  که نشان از کاهش ۱.۱ درصدی این محصول معدنی دارد.