۰ نفر

دومین عرضه کنسانتره سنگ‌آهن در بورس کالا فردا انجام می‌شود؛

امکان خروج معدنکاران از بن بست صادراتی

۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۴۲
کد خبر: 494746
امکان خروج معدنکاران از بن بست صادراتی

مقاومت برخی فولادسازان در برابر شفاف‌سازی و آزادسازی قیمت‌ها در زنجیره فولاد در حالی ادامه دارد که قرار است فردا دومین عرضه کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی در بورس کالا توسط بخش خصوصی انجام شود با این تفاوت که در صورت عدم استقبال تولیدکنندگان فولاد از این محصول، به طور حتم راه برای صادرات کنسانتره سنگ‌آهن باز خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ایجاد رقابت عادلانه در زنجیره فولاد این اجازه را صادر کرده است که محصولاتی از جمله کنسانتره سنگ‌آهن که در بورس کالا عرضه ‌می‌شود و خریدار مناسبی ندارد، این امکان را پیدا کنند که از بن‌بست صادراتی خارج شده و به بازارهای جهانی عرضه شوند.

اولین عرضه یکی از باکیفیت‌ترین محصولات کنسانتره در کشور در حالی یکشنبه هفته گذشته از سوی شرکت فکور صنعت تهران به بورس کالا انجام شد که هیچ‌یک از فولادسازان حاضر نشدند برای خرید کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی که به مراتب دارای کیفیت بالاتری نسبت به کنسانتره مگنتیتی است، اقدام کنند و یا اینکه قیمت مناسبی را پیشنهاد دهند.

فروش محصولات فولادی به نرخ های جهانی 

در واقع فولادسازان قصد دارند تا جایی که امکان دارد خوراک خود را با نازل‌ترین قیمت تهیه کرده و محصول تولیدی خود را حتی با قیمتی بالاتر از قیمت‌های جهانی عرضه کنند.

نکته دیگر اینکه فولادسازان ایران به جای استفاده از سنگ‌آهن هماتیتی در خط تولید فولاد از سنگ‌آهن مگنتیتی استفاده می‌کنند در حالی که به باور صاحبنظران معدنی، سنگ‌آهن هماتیتی از کیفیت بالاتری نسبت به سنگ‌آهن مگنتیتی برخوردار است و قیمت تمام‌شده فولاد را پایین می‌آورد تا جایی که حتی در کشورهایی همچون استرالیا و هندوستان به‌طور کلی برای تولید فولاد از سنگ‌آهن هماتیت استفاده می‌شود. اما در ایران این باور به اشتباه جا افتاده است که سنگ‌آهن مگنتیتی جای کار بیشتری در تولید فولاد خواهد داشت.

 این موضوع نیز یکی از مواردی است که باعث شد اولین عرضه سنگ‌آهن هماتیتی در بورس کالا با استقبال خریداران روبه‌رو نشود. در حالی که به نظر می‌رسد در صورت عدم استقبال مجدد از سوی خریداران، این محصول باکیفیت داخلی با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از قیمت پیشنهادی در بورس کالا به دست فولادسازان خارجی برسد.

گامی به سوی شفاف‌سازی 

در واقع پرهیز شرکت‌های فولادی از خرید کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی در بورس کالا این امکان را برای تولیدکنندگان کنسانتره به وجود خواهد آورد که از بن‌بست صادراتی خارج شده و محصولات خود را با قیمت‌هایی مناسب به بازار جهانی عرضه کنند. با این حال این شرایط برای خریداران و تولیدکنندگان فولاد فراهم شده است که تا ساعت ۱۱ صبح یکشنبه ۱۴ دی‌ماه، قیمت پیشنهادی خود را در سایت بورس کالا برای خرید این محصول باکیفیت ثبت کنند.

پیشگام عرضه کنسانتره در بورس کالا

در همین خصوص معاون اقتصادی و مالی شرکت فکور صنعت تهران به عنوان مجری پروژه‌های معدنی و صنعتی به روش طرح و ساخت گفت: شرکت فکور صنعت به عنوان اولین شرکت پیشگام در زمینه عرضه کنسانتره سنگ‌آهن در بورس کالا قصد دارد فردا ۱۴ دی ماه بار دیگر به عرضه ۲۵ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی با قیمت پایه قبلی یعنی ۱۶ درصد شمش فولاد خوزستان اقدام کند چرا که معتقد است عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس نه تنها به شفاف‌سازی و آزادسای قیمت‌ها کمک می‌کند بلکه می‌تواند به کشمکش فعالان بخش معدن و تولیدکنندگان فولاد پایان دهد.

سیدمجتبی قائم مقامی اظهار کرد: این در حالی است که به نظر می‌رسد فولادسازان به شفاف‌سازی قیمت‌ها و توزیع سود عادلانه میان فعالان زنجیره فولاد چندان تمایلی ندارند. آن هم در زمانی که برآوردها نشان می‌دهد تا چند ماه آینده با کمبود کنسانتره در داخل کشور روبه‌رو خواهیم شد.

هماهنگی‌های ضد تولید

وی با بیان اینکه یکی از باکیفیت‌ترین کنسانتره‌ها با کمترین ناخالصی یکشنبه هفته گذشته در بورس عرضه شد، گفت: کیفیت این کنسانتره که سولفور و فسفر آن در حد صفر و سیلیس آن نیز زیر ۲٫۵ درصد است به تایید بورس رسیده بود و نمونه‌گیری‌های مورد نیاز در این خصوص انجام شده بود.

نکته قابل تامل این است که این محصول با کیفیت با قیمت پایه ۱۶ درصد میانگین فروش ۳ماهه فولادخوزستان در بورس کالا عرضه شد که قیمت بالایی نبود.

قائم مقامی ادامه داد: با این حال هماهنگی‌هایی به عمل آمد که این محصول در بورس کالا مورد توجه قرار نگیرد و خریداری نشود. این در حالی است که قیمت تولید هر تن کنسانتره با توجه به قیمت خرید سنگ با دلار آزاد ، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تمام می‌شود در حالی که منصفانه نیست با قیمتی پایین تر از ۲ میلیون تومان به فروش برسد. بنابراین این شرکت تنها برای اینکه معتقد است باید تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس عرضه شوند، اقدام به چنین کاری کرد و بار دیگر پیشقدم شده است.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که کاربرد کنسانتره هماتیتی در کارخانجات گندله‌سازی برای بهینه کردن رفتار کارخانه بسیار قابل توجه است. این در حالی است که اگر ورودی کاملا مگنتیتی باشد، ظرفیت کارخانه به دلیل محدودیت بخش کولینگ پایین می‌آید و افت FE نیز در گندله تولیدی بیشتر می‌شود .

این در حالی است که چرایی عدم‌استفاده از سنگ‌آهن‌های هماتیت در کشور را می‌توان اینگونه تشریح کرد که ترجیح در کشور ما این است که از راحت‌ترین و شیرین‌ترین روش برای دستیابی به ماده اولیه استفاده کنند و باقی موضوعات را به خودی خود به حال خود رها کنند. بنابراین با وجود اینکه ذخیره کلانی از سنگ‌آهن هماتیت در کشور موجود است، شاهد این هستیم که تمام تمرکز روی سنگ‌آهن مگنتیت است. نکته قابل تامل اینکه در کشوری مانند استرالیا به‌طور کل برای تولید فولاد از سنگ‌آهن هماتیت استفاده می‌شود و در هندوستان هم وضعیت به همین منوال است. چرا که کار کردن با «هماتیت» قیمت تمام شده فولاد و میزان انرژی‌ای که مصرف می‌شود را نسبت به سنگ‌آهن مگنتیت پایین می‌آورد.