۰ نفر

پنج محصول صنعتی با بیشترین رشد تولید

۷ آبان ۱۳۹۹، ۸:۰۵
کد خبر: 477169
پنج محصول صنعتی با بیشترین رشد تولید

بررسی وضعیت تولید ۵۲ کالای «صنعتی»، «معدنی» و «پتروشیمی» در نیمه نخست امسال از رشد ۳۲ محصول در مقابل افت ۲۰ محصول منتخب نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ به گزوزنه تولیدات محصولات منتخب در گروه‌های مورد بررسی در حالی به سمت رشد سنگینی می‌کند که شامخ شهریوماه بخش صنعت نیز نسبت به مردادماه معادل ۴/ ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. زیرشاخص‌های موثر در افزایش شامخ شهریورماه صنعت، چهار شاخص «افزایش مقدار تولید محصولات»، «میزان سفارش‌های جدید مشتریان»، «سرعت انجام و تحویل سفارش» و «میزان استخدام» بوده‌اند.

پنج محصول صنعتی با بیشترین رشد

ارزیابی‌‌ها حکایت از آن دارد که در نیمه نخست امسال از میان ۲۸ کالای منتخب صنعتی، ۱۷ کالا رشد تولید و ۱۱ کالا افت تولید را تجربه کرده‌اند. آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در شش ماه اول امسال، پنج محصول منتخب صنعتی شامل «الیاف اکریلیک»، «انواع تلویزیون»، «ماشین لباسشویی»، «کمباین» و «وانت» بیشترین رشد تولید نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل را ثبت کرده‌اند. داده‌های اعلام شده درخصوص تولید «الیاف اکریلیک» بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در مجموع ۲‌هزار و ۵۰۰ تن الیاف اکریلیک در کشور تولید شده که در مقایسه با تولید ۸۰۰ تن این کالا در مدت مشابه سال قبل، رشد بیش از ۲۲۹ درصدی را به ثبت رسانده است. عمده‌ترین علت صدرنشینی این کالا در رشد تولیدات منتخب صنعتی نسبت به سایر کالاها را می‌توان به تولید اندک الیاف اکریلیک در شش‌ماه نخست سال گذشته ارتباط داد.اما دومین کالای صنعتی که توانسته گوی سبقت را از سایر کالاهای منتخب در میزان تولید برباید «انواع تلویزیون» بوده که نسبت به نیمه نخست سال گذشته، رشد ۸۴ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. طبق ارزیابی‌ها تولید «انواع تلویزیون» در شش ‌ماه نخست امسال ۵۹۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه بوده است؛ میزان تولید این کالا در شش ‌ماه نخست سال ۱۳۹۸ برابر با ۳۲۰ هزار و ۹۰۰ دستگاه برآورده شده است.«ماشین لباسشویی» در جایگاه سوم بیشترین رشد تولید در شش ‌ماه اول امسال قرار گرفته است؛ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در بازه مورد بررسی ۴۵۴ هزار و ۱۰۰ دستگاه تولید شده که در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته، رشد ۴/ ۵۴ درصدی را به ثبت رسانده است. طبق بررسی‌ها ۲۹۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه در شش‌ماهه سال ۱۳۹۸ تولید شده است.چهارمین محصول پیشتاز که بیشترین رشد تولید را نسبت به شش‌ماهه سال قبل به ثبت رسانده «کمباین» است؛ داده‌های وزارت صمت بیانگر آن است که در نیمه نخست امسال ۲۶۷ دستگاه «کمباین» تولید شده که این تعداد در بازه مشابه سال قبل ۱۸۹ دستگاه بوده است. این آمار نشان می‌دهد تولید «کمباین» در شش ‌ماه اول سال جاری نسبت به بازه مشابه سال قبل رشد بیش از ۴۱ درصدی را تجربه کرده است.نام محصول «وانت» نیز در رده‌بندی پنج‌گانه بیشترین رشد تولید محصولات منتخب صنعتی نیز دیده می‌شود؛ براساس جداول آماری وزارت صمت در شش‌ماهه امسال ۳۹ هزار و ۵۲۱ دستگاه «وانت» تولید شده که در مقایسه با میزان تولید این محصول (۲۸ هزار و ۳۵۴ دستگاه) در بازه شش‌ماهه سال گذشته، رشد بیش از ۳۹ درصدی را به ثبت رسانده است.

پنج محصول صنعتی با بیشترین افت

از سوی دیگر با رصد داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صمت مشخص می‌شود بیشترین افت تولید در گروه کالاهای منتخب صنعتی به پنج کالای «چرم»، «روغن ساخته شده نباتی»، «سموم دفع آفات نباتی»، «الیاف پلی‌استر» و «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» اختصاص داشته است.اولین محصولی که بیشترین افت تولید را در کارنامه خود به ثبت رسانده «چرم» است که نسبت به شش ماه سال گذشته نزول بیش از ۱۹ درصدی داشته است. داده‌‌ها نشان می‌دهد در شش‌ ماه اول امسال ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار فوت مربع «چرم» تولید شده است؛ این در حالی است که در شش‌ماهه نخست سال گذشته ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار فوت مربع «چرم» تولید شده بود.«روغن ساخته شده نباتی» دومین محصول با بیشترین افت تولید به شمار می‌رود؛ تولید این محصول در دوره مشابه سال ۱۳۹۸ برابر با ۷۱۹ هزار و ۱۰۰ تن بوده که تولید آن در شش‌ماهه امسال به ۸۸۲ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است. مقایسه این آمارها از افت ۵/ ۱۸ درصدی تولید «روغن ساخته شده نباتی» نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.روند تولید «سموم دفع آفات نباتی» نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۱۶ هزار و ۸۰۰ تن بوده که با توجه به تولید ۲۰ هزار تن «سموم دفع آفات نباتی» در شش ماه نخست سال ۱۳۹۸ افت ۱۶ درصدی را به ثبت رسانده است. «الیاف پلی‌استر» تولید شده در نیمه نخست امسال در کشور هم افت نزدیک به ۸ درصدی را تجربه کرده است؛ طبق ارزیابی‌ها تولید این محصول در شش‌ ماه نخست امسال ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تن بوده است، اما در نیمه نخست سال گذشته ۱۱۳ هزار و ۹۰۰ تن «الیاف پلی‌استر» تولید شده بود.«اتوبوس، مینی‌بوس و ون» پنجمین محصول با بیشترین افت تولید محسوب می‌شود؛ آمارها بیانگر آن است که در بازه مورد بررسی ۸۱۹ دستگاه «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» تولید شده که در مقایسه با شش‌ماه نخست سال گذشته (۹۱۳ دستگاه)، از افت بیش از ۱۰ درصد خبر می‌دهد.

روند تولیدات منتخب معدنی

اما در گروه کالاهای منتخب معدنی کدام بخش‌ها بیشترین رشد تولید و بیشترین افت تولید را به ثبت رسانده‌اند؟ ارزیابی‌های وزارت صمت حاکی است در مدت زمان مورد بررسی از میان ۱۱ محصول منتخب معدنی، ۶ کالا رشد تولید و پنج کالا افت تولید را تجربه کرده‌اند.آنالیز داده‌های وزارت صمت نشان می‌دهد در شش‌ ماه نخست امسال، به ترتیب شش محصول «شمش آلومینیوم خالص»، «سیمان»، «محصولات فولادی»، «فولاد خام»، «کاتد مس» و «آلومینا» بیشترین میزان تولید را در میان محصولات معدنی ثبت کرده‌اند. محصولات منتخب معدنی که در این دوره زمانی بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند در برگیرنده پنج محصول «ظروف چینی»، «شیشه جام»، «چینی بهداشتی»، «کنسانتره زغال‌سنگ» و «ظروف شیشه‌ای» بوده‌اند.براساس آمار اعلام شده مجموع تولید «شمش آلومینیوم خالص» در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۱۹۶ هزار و ۲۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۳‌درصد رشد داشته است. دومین محصول معدنی که این مدت را با رشد سپری کرده «سیمان» است؛ براساس آمار اعلام شده در این مدت ۳۵ هزار و ۶۳۹ هزار تن سیمان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۱۴ درصد را به ثبت رسانده است. تولید «محصولات فولادی» نیز برابر با ۱۱ هزار و ۶۶۴ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. اما در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۱۳ هزار و ۹۲۹ تن «فولاد خام» تولید شده که در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته رشد ۹ درصدی داشته است. مجموع تولید «کاتد‌مس» نیز در شش ‌ماه نخست امسال هم برابر با ۱۴۴ هزار و ۸۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۸ درصد رشد داشته است.

تولید محصولات منتخب شیمیایی

در بخش کالاهای منتخب پلیمری و شیمیایی نیز از میان ۱۳ محصول در مجموع ۹ محصول رشد تولید و چهار کالا افت تولید را تجربه کرده‌اند. ۹ محصول منتخب شیمیایی و پتروشیمی که در شش ‌ماه نخست امسال رشد تولید را تجربه کرده‌اند، به ترتیب شامل «اپوکسی رزین (ER)»، «پلی بوتادین رابر (PBR)»، «پلی‌استایرن (PS)»، «اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)»، «سایر»، «پلی اتیلن (PE)»، «آمونیاک»، «اوره» و «پلی‌اتیلن (PE)» هستند. در آن‌سو داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که از مجموع محصولات منتخب شیمیایی «پلی‌کربنات (PC)» بیشترین افت تولید را در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل تجربه کرده است. علاوه بر این محصولات «استایرن بوتادین رابر (PBR)»، «پلی اتیلن ترفتالات (PET)»، «پلی وینیل کلراید (PVC)» به ترتیب با افت تولید ۲/ ۸، ۱/ ۴، ۷/ ۳ شش ‌ماه نخست امسال را پشت سر گذاشته‌اند.