۰ نفر

کارشناس تعمیرات واحد توزیع سیالات فولاد مبارکه خبر داد:

بهینه سازی و ارتقای ایمنی اتاقک‌های تزریق گاز کلر

۳۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۳
کد خبر: 475692
بهینه سازی و ارتقای ایمنی اتاقک‌های تزریق گاز کلر

ناحیۀ انرژی و سیالات فولاد مبارکه بنابر رسالت خود در حفظ اصول ایمنی و کاهش خطراتِ 10 ایستگاه تزریق گاز کلر در شرکت، پروژهای را تحت عنوان بهینه سازی و اصلاح اتاقکهای تزریق گاز کلر با موفقیت اجرا کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، کارشناس تعمیرات برق و اتوماسیون و ابزار دقیق واحد توزیع سیالات فولاد مبارکه در این خصوص گفت: با توجه به خطرات زیاد مرتبط با ایستگاه‌های گاز کلر در کشور، امور آب وزارت نیرو تهیۀ دستورالعمل‌های احداث سامانه‌های کلرزنی در تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب را با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در دستور کار قرار داد و پس از تصویب هیئت‌وزیران مورخ 20/04/1385 آن را برای ابلاغ به عوامل ذی‌نفع نظام فنی اجرایی کشور ارسال کرد.

مهدی شفیعی افزود: ناحیۀ انرژی و سیالات فولاد مبارکه بنابر رسالت خود در حفظ اصول ایمنی و کاهش خطرات 10 ایستگاه تزریق گاز کلر در شرکت، پروژه‌ای را تحت عنوان بهینه‌سازی و اصلاح اتاقک‌های تزریق گاز کلر مطابق با ضابطۀ 673 وزارت نیرو تعریف کرد و پس از طی مراحل اداری و انتخاب پیمانکار، این پروژه وارد فاز اجرا شد.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین استفاده از گاز کلر در کولینگ‌تاورهای سطح شرکت است، گفت: کولینگ‌تاورها یا برج‌های خنک‌کننده تجهیزی برای دفع حرارت آب به محیط است که در فرایند خنک‌کاری تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فرایند تزریق گاز کلر در آب گردشی کولینگ‌تاور باعث جلوگیری از رشد باکتری، جلبک و همچنین گندزدایی آن می‌شود.

این کارشناس واحد انرژی و سیالات تصریح کرد: گاز کلر به‌صورت خالص یک گاز سمی بسیار خطرناک است و استفاده از این روش مستلزم رعایت نکات ایمنی خاصی است.

شفیعی با اشاره به فرایند کار پیش از اجرای این پروژه گفت: این روش به دلیل تماس فرد با کپسول و ورود فرد به اتاقک بسیار پرخطر بود؛ ضمن اینکه آهک موجود در حوضچه بعد از مدت‌زمانی رسوب می‌کرد و کلر فرصت کافی برای واکنش نداشت؛ درنتیجه کلر دوباره به سطح آب می‌آمد و فرار می‌کرد. اما در روش جدید خنثی‌سازی که پس از اجرای این پروژه صورت می‌پذیرد، از مخزنی بنام اسکرابر استفاده می‌شود که درون خود حاوی سود مایع است. چنانچه گاز کلر به هر دلیلی نشت کند، سنسورهای حساس به گاز کلر با گزارش به PLC و فرمان به مکندۀ گاز، در داخل اتاقک‌ها جریان هوا ایجاد می‌کند تا کل هوای آلوده به گاز کلر به داخل اسکرابر وارد شود و با استفاده از سود داخل اسکرابر، گاز کلر واکنش شیمیایی دهد و به آب ژاول تبدیل گردد.

وی در پایان از کارکنانی که در اجرای این  پروژه همکاری و به بهترین شکل ممکن در حل موانع و مشکلات، تیم اجرایی را یاری کردند، تشکر و قدردانی کرد.