۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت طلا در آستانه ثبت رکورد جدید/ حرکت طلا پس از ۲هزار دلار به کدام سمت خواهد‌بود

۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۵
کد خبر: 457215
قیمت طلا در آستانه ثبت رکورد جدید/ حرکت طلا پس از ۲هزار دلار به کدام سمت خواهد‌بود

قیمت اونس طلا طی معاملات روزهای گذشته در آستانه سطح ۲هزار دلار قرار گرفته است؛ آیا این فلز زرد می‌تواند این روند صعودی را ادامه داده و به این سطح دست یابد و مهمتر از آن در سطوح بالای ۲هزار دلار در هر اونس معامله شود؟

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ در آخرین معاملات روز گذشته طلا پس از دستیابی به سطح قیمتی ۱۹۸۴.۶۶ دلار در هر اونس با تعدیل قیمتی به ۱۹۷۹.۱۰ دلار رسید و در مجموع معاملات روز ۰.۱۱ درصد افزایش یافت. همچنین در معاملات آتی طلای کومکس قابل تحویل در ماه دسامبر، هر اونس به قیمت ۱۹۹۴.۶۰ دلار معامله شد که رشد ۰.۴۴ درصدی در معاملات طول روز داشت.

کریس وستون ریییس تحقیقات مرکز پپرستون در این باره معتقد است: حرکت بعدی طلا به بازده واقعی اوراق خزانه بستگی دارد که به سمت عمق محدوده منفی در حال حرکت است. اگرچه راهنمای حرکت قیمتی طلا هنوز هیچ سیگنالی را نشان نمی‌دهد اما من به ادامه روند صعودی باور دارم، حتی اگر عقب نشینی قیمتی صورت بگیرد بسیار کم عمق و دستیابی به سطح ۲ هزار دلار بسیار محتمل خواهد بود.

به گفته تحلیل‌گران، مذاکرات مالی ایالات متحده و تصویب یا عدم تصویب بسته دوم محرک مالی نقشی بسیار تاثیرگذار در روند حرکتی قیمت طلا بر جای خواهد گذاشت.

وستون همچنین تاکید کرد: با گذشت مدتی از پرداخت بیمه بیکاری، جمعه گذشته شاهد حرکت نرم قیمت طلا بودیم چرا که با آغاز تعطیلات تابستانی کنگره، احتمال تعویق در تصمیم گیری درباره بسته محرک مالی تا روز دوشنبه دهم آگوست وجود دارد.

اگرچه گزارش‌ها از مجلس نمایندگان و جلسات پلوسی با مذاکره کنندگان حول محور بازگرداندن مزایای بیمه بیکاری به میزان ۶۰۰ دلار در هفته است که این مساله عملا تاثیر مثبتی بر جای نخواهد گذاشت.

به گفته دنیل پاویلونیس کارگزار ارشد کالایی RJO Futures، قیمت طلا نظاره گر میزان بزرگی بسته محرک مالی دوم خواهد بود. برای طلا، این بستگی به بزرگی بسته محرک مالی دارد که هر اندازه بزرگتر باشد به معنای چاپ پول بیشتر خواهد بود و این مساله خود به افزایش هر چه بیشتر قیمت طلا کمک خواهد کرد. 

کاهش ارزش دلار طی هفته گذشته موجب صعود قیمت طلا در چند روز متوالی شد و رکوردهای جدیدی بر جای گذاشت، اگر روند تضعیف ارزش دلار ادامه یابد، طلا در ادامه مسیر خود شاهد دستاوردها و رکوردهای جدیدی خواهد بود.

سوکی کوپر تحلیل‌گر فلزات گرانبهای استاندارد چارترد هم در این باره عنوان کرد: قیمت طلا روز جمعه رکوردهای جدیدی ثبت کرد در حالی که بازده واقعی اوراق خزانه خود به عنوان محرک اصلی قیمت‌ها در کنار ارزش دلار آمریکا، موجب صعود قیمت طلا شده است. ادامه این روند موجب جهش بیشتر طلا خواهد شد و انتظار می‌رود که با تضعیف بیشتر دلار آمریکا بازده واقعی هم در منطقه منفی باقی بماند.

وارن پترسون رییس استراتژی کالایی ING در یادداشتی با اشاره به اینکه تا پایان سال دلار آمریکا روند تضعیف خود را ادامه می‌دهد، نوشت: این عاملی است که نباید در واقع مقاومت زیادی در سطوح بالاتر قیمتی ایجاد کند.

پترسون همچنین در این یادداشت خاطرنشان کرده است: همه عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا ادامه روند در بالای سطح ۲ هزار دلار را نیز میسر خواهند کرد به طوری که تا پایان سال دستیابی به سطح ۲۱۰۰ دلار در هر اونس بسیار محتمل است. اگرچه همه عوامل تاثیرگذار نشان از عبور از سطح ۲ هزار دلار دارند اما تنها مساله‌ای که مطرح است اینکه چه زمانی طلا می‌تواند در بالای ۲ هزار دلار معامله شود. در عین حال انتظار می‌رود با دستیابی به این سطح قیمتی که یک رکورد تاریخی است، طلا با مقاومت شدیدی هم روبرو شود.

با احتیاط حرکت کنید

کوپر درباره ادامه روند حرکتی قیمت طلا اظهار داشت: با توجه به سرعت افزایش قیمت‌ها، سرمایه گذاران طلا در نظر داشته باشند که در کوتاه مدت اصلاح قیمتی اتفاق خواهد افتاد، اما حتی این اصلاح قیمتی مانع از ادامه مسیر صعودی نخواهد بود.

وی افزود: در این سطح قیمتی، از دیدگاه فنی قیمت‌ها افزایشی شده و با توجه به سرعت افزایش قیمت‌ها ریسک اصلاح قیمتی موقت افزایش یافته است. با توجه به اینکه ادامه روند صعودی امری گریزناپذیر است در نتیجه هر گونه اصلاح قیمت در کوتاه مدت فرصت خرید جدیدی تلقی می‌شود.

پترسون هم در این باره خاطرنشان کرد: بزرگترین خطری که در حال حاضر بتواند قیمت طلا را در کوتاه مدت تحت تاثیر قرار داده و کاهش قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد، تولید واکسن کووید - ۱۹ و بهبود سریع ارزش دلار و سودآوری در پی آن است. معامله‌گران باید مراقبت تکرار اتفاقاتی باشند که در ماه مارس به وقوع پیوست و این موضوع خود می‌تواند تاثیر منفی بزرگی بر طلا بر جای بگذارد.

وی تاکید کرد: در حالی که تجدید دوباره فروش دارایی‌های ریسک پذیر باید روند صعودی طلا را تسریع ببخشد، این احتمال وجود دارد که شاهد وقوع جریانی همچون ماه مارس باشیم، زمانی که سرمایه گذاران به منظور دستیابی به سود حاشیه‌ای بهترین موقعیت‌های خرید طلا را واگذار کردند.