۰ نفر

جهان تحت سلطه زباله ها؛

سطل زباله ای به نام زمین / فناوری های نوین در خدمت نجات دنیا

۵ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۰۴
کد خبر: 684007
سطل زباله ای به نام زمین / فناوری های نوین در خدمت نجات دنیا

تغییرات آب و هوایی از جمله مشکلاتی است که بشر آینده با آن مواجه خواهد بود و دولت ها به خصوص دولت‌های اروپایی در تلاشند تا با اتخاذ سیاست هایی همچون حمایت گسترده از خودروهای برقی، میراث بهتری برای آیندگان به جا بگذارند. در کنار سیاست های اینچنینی و تلاش برای انتشار کربن کمتر، فناوری نیز می تواند یکی از اهرم های اصلی برای کاهش آلایندگی و انتشار کربن به اشکال مختلف باشد.

اقتصادآنلاین – پرهام کریمی؛ ما در دنیایی همراه با بحران زباله زندگی می کنیم که در آن سیستم های ضعیف مدیریت زباله به طور مستقیم منجر به تغییرات آب و هوایی می شوند.. جهان سالانه حدود ۲.۰۱ میلیارد تن زباله (پسماند جامد شهری) تولید می کند. حداقل یک سوم از این زباله ها به روشی ایمن از نظر زیست محیطی مدیریت نمی شوند و پیش بینی می شود حجم زباله های جهانی تا سال ۲۰۵۰ به میزان  ۳.۴ میلیارد تن افزایش یابد.

ما سیستم‌های دفع ضایعات خود را به صورت خطی ایجاد کرده‌ایم که در آن بجای استفاده مجدد از زباله ها و بازیافت به عنوان بخشی از اقتصاد دایره‌ای، دفع می‌کنیم. در سطح جهانی می توان گفت که ما فرصت بزرگی را از دست می دهیم، زیرا بسیاری از زباله هایی که تولید می کنیم می توانند به محصولات جانبی با ارزشی تبدیل شوند.

فاضلاب

برای سال‌های طولانی دفع فاضلاب و زباله نادیده گرفته شده است، اما افزایش مقررات، آموزش و توجه رسانه‌ها به اثرات زیست‌محیطی ضعف در مدیریت زباله و زیرساخت‌ها، چشم پوشی از آن را دشوارتر می‌کند.

اما چگونه می‌توان یک راه حل مدور ایجاد کرد که بتواند زباله‌های خطرناکی که منجر به تغییرت آب و هوایی می شود را کنترل کرد؟ این موضوع با تصفیه فاضلاب خانگی و صنعتی شروع می شود. اکثر این زباله های مایع از طریق سوزاندن دفع می شوند که دی اکسید کربن زیاد و فشرده ای ایجاد کرده و از طرفی امکان بازیافت را از سیکل دفع فاضلاب می گیرد.

اگر راه‌حل‌های تصفیه پایدار را اجرا می‌کردیم، انتشار CO2 را کاهش می‌دادیم و محصولات جانبی مهمی از جمله عرضه ثابت گاز طبیعی اما با فرآیندی مصنوعی را که می‌توان به شبکه ایجاد برق تزریق کرد، در اختیار داشتیم. همچنین یک جریان CO2 خالص به جهت تولید آب شیرین برای مصارف صنعتی و عمومی و در ادامه نمک ها و مواد معدنی از جمله فسفر، نیتروژن و پتاسیم برای تولید کود در اختیار داشتیم.

مشوق هایی برای ترویج بازیافت در نظر گرفته شده اما ما به راه حل بهتری نیاز داریم. این راه حل می تواند چیزی باشد که در TreaTech، یک شرکت تصفیه زباله در سوئیس، توسعه داده شده که می‌تواند طیف وسیعی از زباله‌های مایع و جریان‌های مشتقات زباله را به محصولات جانبی تبدیل کند که می‌تواند مشکلات اقتصادی و تغییرات آب و هوایی را حل کند.

123

بحران انرژی و گازهای گلخانه ای

در سال ۲۰۲۱، اتحادیه اروپا ۶۰ درصد انرژی مصرفی خود را وارد کرد که ۴۰ درصد آن از روسیه بود. از واردات روسیه نیز ۴۱ درصد سهم گاز طبیعی بوده است. جنگ جاری در اوکراین بازار جهانی گاز را تشدید کرده است و اروپا در جستجوی منابع جدید با ابهامات مداوم در مورد امنیت تامین گاز خود مواجه است.

استفاده از فناوری مانند TreaTech کشورها را قادر می‌سازد تا زباله‌ها را به‌طور پایدار دفع کنند و گاز طبیعی مصنوعی محلی تولید کنند که می‌تواند توسط شرکت های صنعتی مجدداً استفاده شود یا به شبکه تزریق شود، و یک منبع تغذیه ایمن از بیوگاز فراهم کند. اگر TreaTech تمام ضایعات صنعتی و زیست توده مایع تولید شده در سوئیس را هر سال تصفیه کند، ۱۳ تراوات ساعت گاز طبیعی تولید می‌کند که معادل ۸۳ درصد واردات سالانه سوئیس از روسیه است. این نه تنها عرضه گاز محلی را در زمان کمبود بی سابقه عرضه هم برای کسب و کار و هم برای مصرف کنندگان افزایش می دهد، بلکه مقاومت اروپا را در برابر افزایش ناگهانی قیمت عمده فروشی گاز بهبود می بخشد.

بخش زباله مسئول ۱۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی است. از این میان، تصفیه زباله های مایع ۲۲.۸۸ درصد از انتشار CO2 را تشکیل می دهد و بیشتر این زباله ها از طریق سوزاندن انرژی فشرده دفع می شوند. در مقایسه، فناوری دایره‌ای TreaTech می‌تواند ۹۹ درصد از ارزش زباله را بازیافت کند، در حالی که با استفاده از فضای تصفیه کمتر، ۹۴ درصد CO2 کمتری منتشر می‌کند.

جذب آب تمیز و مواد مغذی برای تولید کود

کمبود آب ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و تغییرات آب و هوایی همچنان خطرات آب را برای دولت ها، مشاغل و جوامع تشدید می کند. بیشتر لجن‌های صنعتی و شهری حاوی حدود ۹۵ درصد آب هستند و حتی پس از خشک شدن برای سوزاندن، ضایعات همچنان شامل ۷۰ درصد آب هستند. با این حال، هر گونه آب تمیز یا مواد مغذی ارزشمند هنگام سوختن از بین می رود.

به جای فرستادن فاضلاب برای تصفیه، برای کارخانه های صنعتی به صرفه است که آب را برای استفاده مجدد به عنوان «آب فرآیند» بازیابی کنند یا آن را برای اهداف آبیاری بفروشند. فناوری مدولار TreaTech زباله‌ها را در محل تصفیه می‌کند و آب تمیز و نمک‌ها و مواد معدنی ارزشمند از جمله فسفر، نیتروژن و پتاسیم را جذب می‌کند که می‌توان از آنها برای تهیه کود استفاده کرد. تصفیه لجن شهری به این طریق به سوئیس اجازه می دهد تا ۶۰ درصد از فسفری که در حال حاضر به عنوان کود استفاده می شود را تامین کند.

آینده دفع زباله

ما باید نحوه نگرش خود به زباله را تغییر دهیم، از یک بار مسئولیت به فرصتی که می تواند مسائل عمده آب و هوایی و اقتصادی را برطرف کند. دولت‌ها و کسب‌وکارها باید با یکدیگر همکاری کنند و روی راه‌حل‌های مدور سرمایه‌گذاری کنند که می‌تواند در فرآیندهای تصفیه زباله موجود گنجانده شود. اینگونه است که ما سیستم ها و طرز فکرهای قدیمی تصفیه زباله را تغییر می دهیم و باید از هم اکنون شروع کنیم.