۰ نفر

ورود ایران به بازار اوراسیا از طریق ارمنستان

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۱۶
کد خبر: 617590
ورود ایران به بازار اوراسیا از طریق ارمنستان

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به جلسات فشرده وزیر صمت و هیات همراه در ارمنستان و توافقات صورت گرفته گفت:در این جلسات استفاده از فرصت ارمنستان به عنوان دروازه ورود به بازار اوراسیا مورد تاکید و توافق دو طرف قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به دیدار و گفت و گو و جلسات فشرده با وزیر اقتصاد، معاون نخست وزیر، معاون بانک مرکزی، وزیر زیرساخت و معادن ارمنستان و ... گفت: در این جلسات توافق شد ایران بتواند تا زمان نهایی شدن توافق‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا و در میان‌مدت از عضویت ارمنستان در اوراسیا استفاده کند و در قالب سرمایه‌گذاری مشترک، با ری پک کردن کالاها و نصب و استقرار خطوط مونتاژ برای تولید کالای مشترک و صادرات به کل کشورهای اوراسیا اقدام کند.

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ارمنستان فرصت و مسیر مناسبی برای دستیابی به بازارهای اوراسیا و حضور در بازار روسیه است، گفت: این کشور نیز تقاضا داشت طرف ایرانی بتواند شرایطی را فراهم کند که کشورهای اوراسیا از کریدور ارمنستان، به بندر عباس و خلیج فارس دسترسی پیدا کنند و از آنجا بتواند مسیر ترانزیتی و کریدور شمال به جنوب را فعال کنند که این موضوع مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت و پیشنهادات و راهکارهایی در این زمینه ارایه شد.

پیمان‌پاک ادامه داد: اجازه تردد کامیون‌های دو کشور در سرزمین‌های یکدیگر و کاهش هزینه ورود کامیون‌ها که در حال حاضر هزینه بالایی است، از دیگر توافقات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد دو طرف کارگروهی تشکیل دهند و با همکاری وزارت راه این مسیر تسهیل شود که هم ارمنی‌ها به سواحل خلیج فارس متصل شوند و هم کامیون‌های ایرانی بتوانند مستقیما وارد خاک ارمنستان شوند و با هزینه پایین‌تر مسیر خود را به سمت مسکو و گرجستان طی کنند.

فراهم کردن زمینه حضور گسترده شرکت‌های فنی و مهندسی در ارمنستان

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از دیگر موضوعات مورد بحث را فرصت‌های گسترده حضور شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی در ارمنستان، دانست و گفت: با توجه به اینکه کشور ارمنستان برای ایجاد 15سد، جاده، تونل، نیروگاه و بسیاری پروژه‌های عمرانی دیگر  برنامه‌ریزی کرده است و از آنجایی که شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی سابقه همکاری خوبی در این زمینه در کشور ارمنستان دارند و پروژه‌های متعددی را اجرا کرده‌اند، مقرر شد حمایت‌های لازم در این زمینه از سوی دو طرف صورت بگیرد و مشکلات برخی پروژه‌های قبلی که با چالش‌هایی همراه بود، حل و فصل شود.

پیمان‌پاک ادامه داد: همچنین طرف ارمنی نیز اظهار تمایل کرد فضای بازتری برای حضور شرکت‌های ایرانی در مناقصات ایجاد کند تا حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور تسهیل شود.

وی افزود: در مقابل طرف ایرانی نیز متعهد شد شرایط صدور ضمانت‌نامه‌ برای این شرکت‌ها را تسهیل کند و‌ ساز و کارهای لازم در این زمینه طراحی شود و حمایت ویژه‌ای از این حوزه صورت گیرد.

پیمان‌پاک ادامه داد: همکاران صندوق ضمانت صادرات نیز در این جلسات حضور داشتند و سازو کارهایی برای تسهیل این فرایند تعریف شد و پروژه‌هایی نیز در مرحله نهایی شدن قرار گرفت تا نهایتا شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی حضور گسترده‌تری در بازار ارمنستان داشته باشند.

حضور جدی شرکت‌ها و بخش‌ خصوصی در سفر وزیر صمت به ارمنستان

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به حضور جدی شرکت‌ها و بخش‌ خصوصی در سفر به ارمنستان و همراهی حدود 35 نفر از فعالین بخش خصوصی در حوزه تولید و تجارت با وزیر صمت گفت: از جمله محورهایی  که در این سفر مورد توافق جدی قرار گرفت و منجر به عقد قرارداد و شروع عملیات اجرایی شد، حوزه لوازم خانگی بود.

پیمان‌پاک افزود: در این زمینه دو شرکت لوازم خانگی توافقاتی با طرف ارمنی داشتند و با شرکای خود به جمع‌بندی رسیدند و قرار شد در قالب ایجاد خطوط، کالاها در این کشور مونتاژ  و به بازار ارمنستان و اوراسیا عرضه شود.

وی با بیان اینکه از جمله حوزه‌های دیگر مورد توافق، در زمینه شیلات بود، گفت: علاوه بر فرصت‌های خوبی که در زمینه شیلات در کشور ارمنستان وجود دارد، بازار 1/5میلیارد دلاری روسیه نیز فرصت بی‌نظیری است که با توجه به تنش‌های ایجاد شده، در حال حاضر این بازار به یک بازار کم‌رقیب برای ایران تبدیل شده است.

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: بر این اساس مقرر شد شرکت‌های شیلاتی که در این سفر حضور داشتند، هر چه سریع‌تر اقدامات اجرایی برای تولید و فراوری این محصولات و صادرات به بازار روسیه و ارمنستان را صورت دهند.

پیمان‌پاک حوزه صنایع غذایی و شوینده‌ها را از دیگر زمینه‌های همکاری با ارمنستان عنوان کرد که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت.

تسریع و توسعه فعالیت مرکز تجاری ارمنستان

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: همچنین طی جلسه‌ای با تجار با سابقه ایرانی در  ارمنستان، مقرر شد علاوه بر تسریع و توسعه فعالیت مرکز تجاری ارمنستان، یک بارانداز مناسب برای عرضه و انبارش کالا در ارمنستان طراحی شود.

پیمان‌پاک افزود: در همین رابطه و طی بررسی با مجموعه‌های بانکی حاضر در جلسه مقرر شد در قالب یک برنامه، طی یک ماه آینده طراحی‌هایی ایجاد شود که هم مرکز تجاری به صورت گسترده‌تر خدمات خود را عرضه کند و هم بارانداز و مرکز پخش و توزیع کالای ایرانی به صورت متمرکز ایجاد و توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 40 مجموعه ایرانی در ارمنستان فعالیت می‌کنند، اما از یک مرکز عرضه، لجستیک و بارانداز واحد برخوردار نیستند که مقرر شد با همکاری تجار ایرانی مقیم ارمنستان این فرایند اجرایی شود.

توسعه فعالیت‌های صندوق ضمانت صادرات در ارمنستان

معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: موضوع مهم دیگری که در سفر ارمنستان مورد توافق قرار گرفت و به مراحل عملیاتی و اجرایی رسید، بحث استفاده از توسعه فعالیت‌های صندوق ضمانت صادرات در کشور ارمنستان بود.

پیمان‌پاک افزود: صندوق ضمانت صادرات با یکی از مجموعه‌های متناظر ارمنی خود، به یک توافق اجرایی و عملیاتی رسید که براساس آن صادرکنندگان ایرانی که قصد صادرات به ارمنستان دارند، می‌توانند تجار ارمنی طرف خود را به مجموعه متناظر صندوق ضمانت صادرات در ارمنستان معرفی کنند و در ازای ضمانت‌ها و اعتباری که طرف ارمنی در ارمنستان دارد، صندوق ضمانت صادرات در ایران برای صادرکنندگان ایرانی بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه صادر کند.

وی افزود: در حال حاضر این فرایند اجرایی و عملیاتی شده و تجار می‌توانند از آن به عنوان جایگزین ال سی استفاده کنند. در پایان سفر توافق نامه همکاری تجاری بین وزیر صمت ایران و وزیر اقتصاد ارمنستان امضا شد.

طی این توافق نامه که در محورهای تولید مشترک، توسعه تجارت، همکاری مشترک برای ورود به بازار اوراسیا، همکاری های بانکی و لجستیکی بود، کار گروهی مشترک تعیین گردید که از طرف ایران معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت و از طرف ارمنی، معاون حوزه صنعت وزیر اقتصاد نسبت به برنامه ریزی، اجرا و پایش توافقات حاصله اقدام مینماید.