۰ نفر

تجارت آزاد ایران با پاکستان رونق می گیرد

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۱۳
کد خبر: 617589
تجارت آزاد ایران با پاکستان رونق می گیرد

حمیدرضا قمی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر پیشاور پاکستان اعلام کرد ایران مکانیزمی را برای تجارت آزاد با پاکستان به منظور تحکیم روابط اقتصادی میان دو کشور اسلامی برادر ایجاد می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حمید رضا قمی در گفت و گو با حسنیان خورشید، رییس اتاق بازرگانی و صنایع سرحد در محل این اتاق گفت: اگر سیاست مبتنی بر این مکانیزم اجرایی شود، هدف تجارت دو جانبه پنج میلیارد دلار میان دو کشور به راحتی محقق می شود.

این دیپلمات ایرانی گفت: هر دو کشور به دلیل زمینه های مشترک فرهنگی و مذهبی، روابط دوستانه ای داشته اند و گزینه تجارت تهاتری، روابط دو جانبه میان ایران و پاکستان را تحکیم می کند.

سرکنسول ایران در پیشاور اظهار کرد: امضای تفاهمنامه میان اتاق بازرگانی و صنایع سرحد و وزارت صنایع و معادن ایران برای ابتکارهای مشترک به منظور گسترش تجارت دو جانبه را پیشنهاد کرد.

بیشتر رییس این اتاق بر انجام اقدامات مشترک برای گسترش تجارت دو جانبه و روابط اقتصادی بین دو کشور تاکید کرده بود. حسنیان خورشید تاکید کرده بود به دلیل عدم وجود کانالهای بانکی مناسب بین دو کشور، تحقق اهداف تجارت دو جانبه دشوار شده است.

هدف تجارت دو جانبه پنج میلیارد دلار بین ایران و پاکستان هدف گذاری شده اما سال گذشته تجارت میان دو کشور ۵۰۴ میلیون دلار بود. با این حال وی ابراز امیدواری کرد که ایجاد مکانیزمی برای تجارت آزاد، به تحقق تجارت دو جانبه هدف گذاری شده میان دو کشور همسایه منتهی شود.

این مدیر پاکستانی گفت: تبادل هیاتهای تجاری، نمایشگاههای مشترک، امضای توافقنامه میان اتاقها و بهره مندی از تجارب یکدیگر و راه اندازی جوینت ونچرها، روابط تجاری دو جانبه میان پاکستان و ایران را تحکیم خواهد کرد. وی بر ضرورت تکمیل زودتر پروژه خط لوله گازی پاکستان-ایران تاکید کرد.

آقای قمی گفت: هیاتی که در راس آنها مشتاق غنی، رییس اتاق خیبر پختونخاوا قرار دارد، به زودی به ایران سفر خواهد کرد. وی پیشنهاد کرد رییس اتاق بازرگانی و صنایع سرحد در این هیات حضور داشته باشد تا معرف جامعه تجاری خود باشد.

بر اساس گزارش وب سایت نیوز پاکستان، حمید رضا قمی با پیشنهادهای رییس اتاق بازرگانی و صنایع سرحد و مقامات دیگر موافقت کرد و گفت: این اتاق باید وارد عمل شده و توافقنامه ای با اتاق مشهد ایران امضا کند. وی قول مساعدت کامل در این خصوص را داد.