۰ نفر

فاطمی امین به ارمنستان می رود

۱۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۱۵
کد خبر: 616462
فاطمی امین به ارمنستان می رود

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در ادامه سفرهای خارجی خود برای تسهیل و تقویت مراودات تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای همسایه، این هفته در رأس هیاتی تجاری به ارمنستان سفر می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شاتا، امسال تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک‌وشهرک‌های صنعتی ایران و مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان به امضا رسید و نخستین نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و صنعتی ایران در ایروان برگزار شد که با حضور قدرتمند شرکت‌های ایرانی همراه بود.

پس از انعقاد تفاهم‌نامه ایران با اتحادیه تجاری اوراسیا، تجارت خارجی ایران با ارمنستان رشد چشمگیری را تجربه کرد. بازار ارمنستان فرصتی ویژه برای بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی به‌ویژه در عرصه صنایع غذایی، لوازم‌خانگی و خشکبار است.

صنعت ارمنستان به‌ شدت نیازمند همکاری صنعتی با ایران است و می‌توان از این مسیر منافع خوبی برای کشور تعریف کرد. برای حصول این نتیجه باید به موقع از فرصت‌ها استفاده کرد، زیرا در غیر این صورت، سایر کشورها و رقبا جایگزین ما در این کشور همسایه خواهند شد.

فرصتی ویژه برای بنگاه‌های کوچک ایرانی

باید شرایط را برای حضور شرکت‌های ایرانی به‌ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط که توان رقابت دارند در بازار این کشور فراهم کرد تا ضمن کسب بازار و حضوری دائمی در ارمنستان امکان دسترسی به دیگر بازارهای جهانی را نیز پیدا کنند.

محصولات صنعت ساختمان از جمله سیمان، آجر، سنگ، کاشی، سرامیک، درب و پنجره، بالابر و آسانسور، همچنین محصولات و تجهیزات کشاورزی و مواد غذایی، لوازم و تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پزشکی، لوازم‌خانگی و پنل‌های خورشیدی از جمله محصولات ایرانی هستند که می‌توانند بازار خوبی در ارمنستان برای خود پیدا کنند.

با توجه به این‌که تعرفه تجاری ارمنستان با کشورهایی مانند کانادا چهار درصد است، می‌توان از این شرایط برای عرضه کالاهای ایرانی به دیگر کشورها و حضور در بازار آمریکای شمالی بهره برد.

فرصتی طلایی برای صادرات محصولات ایرانی به ارمنستان

یکی از موانع اصلی ارمنستان برای گسترش تجارت با سایر کشورهای جهان، محصور بودن در خشکی و عدم دسترسی به دریا است. همین موضوع نیاز ارمنستان را به همسایگان خود بیشتر کرده است.

این در حالی است که دو همسایه مهم این کشور یعنی ترکیه و جمهوری آذربایجان، چندان رابطه سیاسی مناسبی با همسایه شمالی ایران ندارند. هر چند این دو کشور دارای رابطه تجاری با ارمنستان هستند، اما این رابطه همواره تحت تأثیر کشمکش‌های سیاسی قرار گرفته است. این مسائل باعث شده تا یک فرصت تجاری بی‌نظیر برای سایر همسایگان و کشورهای نزدیک به ارمنستان همچون ایران، فراهم شود.

توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه

گفتنی است که این سفر نیز همانند سفرهای قبلی وزیر به عمان، امارات و قطر در راستای برنامه‌های دولت سیزدهم به منظور توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان طراحی شده و بر اساس رویکردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه فراهم کردن هر چه بیشتر بسترهای لازم برای فعالیت بخش‌خصوصی ایران در کشورهای همسایه، مسائل و مشکلات این بخش همواره مورد پیگیری قرار دارد.

به طور یقین با افزایش فعالیت‌های حوزه دیپلماسی اقتصادی و تجاری کشور در آینده شاهد رشد مبادلات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه خواهیم بود.

ارمنستان جزو کشورهای اتحادیه اوراسیا است که با توجه به تحریم‌ها می‌تواند به عنوان مسیر حمل‌ونقل کالاهای ایرانی به روسیه و حتی به کشورهای اروپایی مد نظر قرار گیرد. از این مسیر می‌توان به صادرات کالا، عرضه فناوری‌ها و همچنین ماشین‌آلات و خدمات فنی و مهندسی پرداخت.