۰ نفر

بازار شب عید پوشاک در اختیار قاچاقچیان

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۱۶
کد خبر: 610501
بازار شب عید پوشاک در اختیار قاچاقچیان

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: با توجه به این که ۴۰ درصد فروش کل سال در بازار شب عید صورت می‌گیرد، ضروری است تا برخورد در سطح عرضه با جدیت بیشتری دنبال شود تا حاشیه امنی برای قاچاقچیان وجود نداشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسینم، اقتصاد زیرزمینی یا قاچاق کالا و ارز، پدیده‌ای است که در سال‌های اخیر تولیدکنندگان داخلی را از رمق انداخته است. برخی معتقدند برای مقابله با این معضل باید اقداماتی نظیر بهبود کیفیت تولید، حمایت از تولید داخلی و تسهیل در واردات کالاهایی که تولید داخلی جوابگوی نیاز بازار نبوده، در دستور کار قرار گیرد؛ برخی دیگر معتقدند که تداوم برخورد در سطح عرضه و تشدید مجازات قاچاقچیان به منظور افزایش ریسک قاچاق موجب خواهد شد تا این پدیده شوم اقتصادی به میزان قابل قبولی کاهش یابد.

در طی سال‌های اخیر مبارزه با قاچاق با گسترش ورود این کالاهای ممنوع به بازار کشورمان، وارد مراحل پیچیده‌تری شده و متولیان مبارزه با قاچاق، موفقیت برخورد را  در گرو هماهنگی، تعامل بیشتر دستگاه‌های دخیل در مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تداوم برخوردها در سطح عرضه می دانند.

فعالیت برند‌های قاچاق در بازار پوشاک

مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان این که تمامی دستگاه‌های حاکمیتی باید برای مبارزه با قاچاق کالا بسیج شوند، گفت: با وجود اینکه تلاش‌هایی از جانب ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته است، اما به نظر می‌رسد که تمام حاکمیت باید برای از بین بردن این پدیده شوم همراه شوند تا ظرفیت تولید داخلی از بین نرود.

وی افزود: متأسفانه با وجود ممنوعیت واردات پوشاک از سال 1397، کماکان شاهد حضور برندهای خارجی پوشاک در بازار کشور هستیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به لزوم برخورد با برندهای محرز قاچاق، گفت: در تیرماه سالجاری، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ارائه لیستی به مراکز تجاری به آن‌ها مهلت داد تا نسبت به جمع‌آوری این برندها اقدام کنند؛ اما متأسفانه فعالیت‌ آن‌ها کماکان ادامه دارد.

عزم جدی برای برخورد با قاچاق پوشاک وجود ندارد

افتخاری ادامه داد: نمی‌توان مقصر تمامی این اتفاقات را ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست و ستاد نیز معذوریت‌های خاص خود را دارد؛ چرا که این مجموعه در حوزه‌های مختلفی در حال فعالیت است. به نظر می‌رسد که عزم جدی برای از بین بردن پوشاک قاچاق در کشور وجود ندارد.

وی با بیان این که برخوردهای ستاد با قاچاقچیان و فروشندگان باید تداوم داشته باشد، گفت: این که هر از چندگاهی برخوردی در سطح عرضه صورت بگیرد، کافی نیست و ضروری است تا این برخوردها به صورت دائمی باشد.

لزوم برخورد با قاچاق پوشاک در بازار شب عید

افتخاری خاطر نشان کرد: شکل‌های متفاوتی از قاچاق، روز به روز در حال گسترش است و بدیهی است که ادامه این روند، تولید داخل را دچار مشکل و اشتغال کشور را با چالش مواجه خواهد کرد.

وی افزود: می‌توان با برخورد در سطح عرضه، به راحتی فضای فعالیت کالای قاچاق را نا امن کرده و در صورت تحقق این موضوع، عرضه کالای قاچاق صرفه اقتصادی نخواهد داشت؛ در نتیجه رویه عرضه‌کنندگان پوشاک نیز تغییر خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگانپوشاک در پایان با اشاره به ضرورت برخورد با قاچاقچیان به ویژه در پایان سالجاری اظهار داشت: با توجه به این که 40 درصد فروش کل سال در بازار شب عید صورت می‌گیرد، ضروری است تا برخورد در سطح عرضه با جدیت بیشتری دنبال شود و حاشیه امنی برای قاچاقچیان وجود نداشته باشد