۰ نفر

ماندگاری سنگ‌‌‌ آهن در کانال ۱۲۰ دلار ؟

۱۹ دی ۱۴۰۰، ۸:۵۳
کد خبر: 597706
 ماندگاری سنگ‌‌‌ آهن در کانال ۱۲۰ دلار ؟

سنگ‌‌‌ آهن که ظرف روزهای پایانی سال۲۰۲۱ به کانال ۱۱۰دلاری عقب‌‌‌ نشینی کرده بود، توانست در اولین هفته از سال نو میلادی کانال قیمتی ۱۲۰دلاری را بازپس بگیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، افزایش خرید به‌‌‌منظور ذخیره‌‌‌سازی پیش از شروع سال نو چینی و احتمال افزایش تولید فولاد پس از برگزاری المپیک زمستانی پکن از مهم‌ترین دلایل اوج‌‌‌گیری نرخ این محصول بود. در این شرایط، افزایش عرضه سنگ‌‌‌آهن دریایی از سوی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان معدنی و تضعیف رشد اقتصادی هدف‌‌‌گذاری‌شده از سوی چین می‌‌‌تواند این بازار را مجددا در مسیر تضعیف قیمت قرار دهد.

نرخ سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز پایانی هفته به ۱۲۷دلار و ۳۰سنت در روز جمعه، هفتم ژانویه، رسید که این نرخ نسبت به نرخ معامله آن در هفته قبل، یعنی جمعه ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، رشد ۷/ ۶درصدی داشت. خوش‌بینی نسبت به بهبود تقاضا برای فولاد در بازار داخلی چین مهم‌ترین دلیل صعود سنگ‌‌‌آهن در بازار داخلی این کشور در روزهای ابتدایی سال ۲۰۲۲ بود.

موسسه Sinosteel Futures در گزارشی اعلام کرد: احتمال محدودیت بیشتر در بخش فولادسازی در زمان برگزاری المپیک زمستانی باعث شده تمایل برای تولید فولاد در چین افزایش یابد؛ اما همچنان تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی چین ضعیف است.

انتظار می‌رود چین فعالیت‌‌‌های واحدهای تولیدی آلاینده، از جمله فولادسازان را در زمان برگزاری المپیک زمستانی پکن محدود کند تا تامین هوای پاک در این بازه زمانی قطعی باشد. این موضوع به تضعیف تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن در این بازه زمانی منجر می‌شود. اما از آنجا که برآورد می‌شود پس از برگزاری المپیک زمستانی اجازه افزایش تولید به فولادسازان چینی داده شود، خرید و ذخیره‌‌‌سازی سنگ‌‌‌آهن در چین شروع شده که این موضوع می‌‌‌تواند از رشد قیمت این محصول حمایت کند. در عین حال تعطیلات سال نو چینی در نیمه بهمن‌ماه آغاز می‌شود و عموما در هفته‌‌‌های پیش از آغاز این تعطیلات، تجار و صنایع چین اقدام به خرید و ذخیره‌‌‌سازی مواد اولیه می‌کنند.

با توجه به اینکه کمتر از یک‌ماه به شروع سال نو چینی باقی مانده است، بخشی از رشد قیمت بهای سنگ‌‌‌آهن را نیز باید معلول این موضوع دانست. تمامی مولفه‌ها حامی رشد قیمت سنگ‌‌‌آهن نیستند؛ در این شرایط، افزایش عرضه و احتمال کاهش رشد اقتصادی چین، تضعیف نرخ سنگ‌‌‌آهن را به دنبال دارد. به گزارش پلتس، میزان صادرات سنگ‌‌‌آهن دریایی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان معدنی این محصول، در نخستین هفته از ۲۶دسامبر و منتهی به اول ژانویه نسبت به هفته‌‌‌های قبل جهش ۸/ ۴درصدی داشت.

به این ترتیب انتظار می‌رود بر میزان تحویل سنگ‌‌‌آهن به بنادر مقصد در هفته‌‌‌های ابتدایی ژانویه ۲۰۲۲ افزوده شود که این موضوع پتانسیل کاهش بهای سنگ‌‌‌آهن با توجه با رشد عرضه را دارد. در عین حال، دولت‌‌‌‌‌‌های محلی چین شروع به محاسبه و اعلام رشد اقتصادی هدف‌گذاری‌شده برای سال ۲۰۲۲ کرده‌‌‌اند.هفته گذشته رشد اقتصادی مدنظر دو استان بیجینگ (Beijing) و هنان (Henan) به‌ترتیب ۵درصد و ۷‌درصد اعلام شد که این ارقام کمتر از رشد اقتصادی این استان‌‌‌ها پیش از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ است. فرماندار بیجینگ در این خصوص گفت: حفظ ثبات مهم‌ترین اولویت اقتصادی در سال ۲۰۲۲ خواهد بود. به این ترتیب، با توجه به کاهش شتاب رشد اقتصادی چین و هدف‌گذاری ثبات، بعید به نظر می‌رسد بازار کامودیتی‌‌‌ها جهش قابل ملاحظه‌ای در سال ۲۰۲۲ داشته باشد.