۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

بازار پوشاک همچنان گرفتار واردات بی رویه کالای استوک خارجی / قاچاقچیان بازار ایران را بی حد و مرز می بینند

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۶
کد خبر: 585740
بازار پوشاک همچنان گرفتار واردات بی رویه کالای استوک خارجی / قاچاقچیان بازار ایران را بی حد و مرز می بینند

نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ایران با اشاره به تداوم روند واردات پوشاک استوک خارجی به بازار ایران گفت: قاچاقچیان هیچ مانعی را بر سر راه خود نمی‌بینند و به دلیل ناکارآمدی قوانین پوشاک استوک را به صورت غیررسمی وارد بازار می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، بهرام شهریاری در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه تولید پوشاک در کشور می‌تواند پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان باشد، گفت: این در حالی است که دولت کمترین حمایتی از صنعت پوشاک انجام نمی‌دهد و علیرغم توانمندی بالای تولیدکنندگان، قاچاق ضربات سنگینی را به پیکره این صنعت وارد می‌آورد.

نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با اشاره به گذشت سه سال از اجرای طرح مبارزه با پوشاک‌های برندهای وارداتی که به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند، افزود: به دلیل برخوردهای غیرموثر، این برندها مجدد به سطح عرضه در ایران بازگشته‌اند و متاسفانه برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، به دلیل بروز بیماری کرونا در سراسر دنیا، تولیدکنندگان پوشاک جهان با کاهش تقاضا برای محصولات خود مواجه شده و انباشت پوشاک استوک در انبارهای آنها، زمینه‌ای را برای عرضه با کمترین قیمت فراهم آورده که متاسفانه قاچاقچیان این پوشاک را خریداری کرده و به صورت غیررسمی وارد بازار ایران می‌کنند.

به گفته شهریاری، مناطق آزاد خود به مبادی ورود پوشاک قاچاق تبدیل شده‌اند و علیرغم اینکه در حوزه ملوانی و کالای همراه مسافر، قوانین مناسبی تصویب شده است، ولی در اجرا این قوانین کارآمد نبوده و نتیجه آن به نحوی می‌شود که از 8 میلیارد دلار مصرف پوشاک سالانه کشور که ارزش این بازار را نشان میدهد، 2.5 میلیارد دلار آن به صورت قاچاق تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبلغ قاچاق وارده شده به داخل کشور در پوشاک ۷۰۰ میلیون دلار است، گفت: این عدد به هیچ وجه قابل باور نیست و رصدی که از کف بازار می‌توان داشت چیز بیشتری را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که قاچاق در حال حاضر برای قاچاقچی به صرفه است؛ چرا که پوشاکی که وارد کشور می‌شود به صورت استوک است و با قیمت‌های بسیار نازل و ارزان است و به صورت کیلویی از کشور‌هایی مثل امارات با کانتینر وارد کشور می‌شود.

 شهریاری ادامه داد: تنها راه ممکن برای برخورد با توزیع پوشاک قاچاق، برقراری شفافیت است که این شفافیت با سه طرحی که ارائه شده قابل اجراست اول طرح شناسه‌دار کردن کالا، دوم کد رهگیری و سوم صندوق مکانیزه که به این ترتیب مشخص می‌شود کالا از کجا آمده، کجا تولید شده و کجا قرار است به فروش برسد اگر این اتفاق بیافتد داستان قاچاق تمام خواهد شد.

 در ادامه، مجید نامی، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ایران نیز با اشاره به وابستگی واردات مواد اولیه در صنعت پوشاک گفت: بخش عمده ای از مواد اولیه مورد نیاز صنعت، از خارج از کشور وارد می‌شود؛ این در حالی است که در برخی سالها، ایران تولیدکننده پنبه بوده و در سال ۱۵۰ هزار تن پنبه تولید می‌شد که همان مقدار هم مورد نیاز کشور بود، اما امروز فقط ۵۰ هزار تن تولید می‌شود که آن هم کیفیت لازم را برای تولید پوشاک ندارد.

 وی افزود: هم اکنون 80 درصد اکریلیک مورد نیاز تولید پوشاک وارداتی بوده و امکان تولید پلی استر نیز در داخل به واسطه نفت، گاز و پتروشمی وجود دارد، اما بازهم با سیاست‌های غلطی که در بورس وجود دارد قیمت‌های مواد اولیه وارداتی در این زمینه ارزان‌تر است؛ ضمن اینکه تولید نخ هم در کشور با بحران روبرو است و به زودی صنعت پوشاک را دچار چالش خواهد کرد.

 نامی ادامه داد: صنعت پوشاک ایران کاملا خصوصی است و کمترین بهره‌مندی را از منابع دولتی و بانکی دارد این صنعت اشتغالزا است و نیازمند حمایت‌های مسئولین است.

همچنین مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ایران گفت: به گفته مقام معظم رهبری امسال باید سال مانع‌زدایی‌های تولید می‌شد، اما در حال حاضر چیزی جز مانع‌گذاری جلوی پای تولیدکننده نبوده و در دولت قبل مشکلات آب و برق در تولید مانع بوده و در دولت جدید هم اصلا کاری صورت نگرفته و این در حالی است که حدود ۲ سال است که از تولید هیچ حمایتی نمی‌شود و هیچ بسته حمایتی بعد از بیماری کرونا برای ما در نظر نگرفته‌اند و در مقابل از کوچک‌ترین مطالبه‌ای دریغ نکرده‌اند.

 به گفته وی، برای مبارزه با قاچاق باید قبل از ورود نظارت شود و قاچاقچی امروز می‌داند برای او امنیت کاری وجود دارد و خیلی از قاچاقچیان امروز برند‌های خارجی را با عوض کردن یک مارک در داخل می‌فروشند؛ به همین دلیل است که تولیدکننده پوشاک در کشور مظلوم است و ما به مدت پنج ماه به طور کامل تعطیل بوده‌ایم و از طرفی هم جنس تولید شده را نمی‌توانیم از کشور خارج کنیم و با هیچ کجای دنیا هم تراکنش مالی نداریم.

به اعتقاد افتخاری، دولت یک بار برای همیشه باید تکلیف صنعت پوشاک را روشن کند و از رییس جمهور می‌خواهیم تا برای کمک به این صنعت ورود کند.