۰ نفر

پاسخ ارونقی به شکایت سازمان غذا و دارو از گمرک

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۵۹
کد خبر: 558214
پاسخ  ارونقی به شکایت سازمان غذا و دارو از گمرک

معاون فنی گمرک گفت: گمرک فقط یک سازمان مجری است و نمی تواند جلوی ورود کالا را بگیرد و هرزمان به ما اعلام شود کالایی متروک است؛ گمرک کالا را متروکه می کند و هر گاه اظهار شود، تشریفات گمرکی را انجام می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر،  "جمال ارونقی"، مهمان برنامه زنده "گفتگوی ۱۸:۳۰" شبکه خبر در پاسخ به شکایت سازمان غذا و دارو از گمرک گفت: ظاهرا سازمان غذا و دارو هنوز فرق بین ورود کالا با ترخیص کالا و همچنین فرق بین سازمان گمرک با سازمان انبار‌های عمومی یا بنادر را متوجه نشده اند.

وی با بیان اینکه در ابتدا کالا وارد شده به انبار‌های عمومی انتقال داده می‌شوند، گفت: هر زمان هم صاحب کالا از فرصتی که در اختیارش قرار داده شده کالای وارد شده را به گمرک اظهار کند، تشریفات گمرکی انجام می‌شود.

معاون فنی گمرک افزود: گمرک سازمان مجری است و نمی‌تواند جلوی ورود کالا را بگیرد و هرزمان به ما اعلام شد کالایی متروک است گمرک کالا را متروکه می‌کند و هر گاه اظهار شد، تشریفات گمرکی را انجام می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به ماجرای واردات ۴۰۰ هزار ویال داروی "رمدسیویر" بدون مجوز بهداشت و دپوی آن، گفت: با مراجعه به انبار‌های دارویی مشاهده کردیم ۱۳ تن داروی آماده رمدیسیویر وجود دارد که در نامه‌ای به وزارت بهداشت خواستار نظر سازمان غذا و دارو شدیم، که در نامه دیروز این سازمان به سازمان بازرسی اعلام شده است که گمرک اجازه ورود این کالا را داده است.

"سید حیدر محمدی"، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو هم در ادامه بصورت تصویری در این برنامه حضور یافت و گفت: متاسفم که برخی از ذی نفعان این موضوع باعث شدند اختلافاتی در موضوعات مطرح شده بوجود بیاید که هم سازمان غذا و دارو و هم گمرک را مجبور به پاسخگویی کنند.

وی افزود: نامه رئیس سازمان غذا و دارو به سازمان بازرسی کشور، شکایت نیست بلکه گله مندی از سخنان اخیر معاون فنی گمرک در رسانه ملی است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: اختلاف اصلی ما این است که چرا کالایی بدون ثبت سفارش باید وارد گمرک بشود؟

وی با بیان اینکه انبار‌های عمومی ریرمجموعه گمرک است، گفت: تنها ورودی کالا به کشور گیت گمرکات هستند.

به گفته محمدی از نظر قانونی کالا تا قبل از اینکه وارد کشور شود در گمرکات می‌ماند و چیزی به نام انبار‌های عمومی که کالا‌ها را تحویل بگیرد نیست و گمرکات هستند که کالا را از زمان ورود به کشور می‌گیرند و بعد وارد کشور می‌کنند.