۰ نفر

در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

جمارانیان: گپ قیمتی ۶هزار میلیارد تومانی در بورس کالا از بین رفت / جهرمی: وزارت صمت برای ورود سیمان به بورس کالا همراهی نمی‌ کند

۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۲۲:۲۷
کد خبر: 546923
جمارانیان: گپ قیمتی ۶هزار میلیارد تومانی در بورس کالا از بین رفت /  جهرمی: وزارت صمت برای ورود سیمان به بورس کالا همراهی نمی‌ کند

رضا جمارانیان، مدیرعامل سیمان تامین گفت: قطعی برق کارخانه‌های سیمان از ١۴تیر آغاز شد، ظرفیت سیلوهای سیمان تنها برای یک هفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ رضا جمارانیان، مدیرعامل سیمان تامین در برنامه گفت وگوی ویژه خبری، به جهت شفاف سازی مشکلات صنعت سیمان گفت: قطعی برق کارخانه‌های سیمان از ١۴تیر آغاز شد، ظرفیت سیلوهای سیمان تنها برای یک هفته است.

 وی ادامه داد: بعد قطعی برق ما یک هفته فرصت برای عرضه داشتیم. کل توناژ هفتگی صنعت کشور یک میلیون تن است.۶۵درصد تولید کشور در بورس کالا عرضه شد. از ١۴ تیر اندکی بیش از ظرفیت، عرضه داشتیم.

جمارانیان افزود: قبل از قطعی برق قیمت مصوب هر پاکت سیمان، ١۶هزار تومان بود. در همان زمستان درب کارخانه ١۶ هزار تومان می‌فروختیم و به مصرف‌کننده حدود ۵٠ تا ۶٠هزار تومان می‌رسید.در اردیبهشت امسال بالاخره سیمان ۴٠درصد افزایش قیمت داشت.

وی خاطرنشان کرد: قیمت سیمان برای مصرف‌کننده در سطح بازار به ٣٢ الی ٣۴هزار تومان رسید.گپ قیمت ۶هزار میلیارد تومانی سال گذشته، از بین رفت.

وزارت صمت مخالف ورود سیمان به بورس کالا بود

رحمانیان، نماینده وزارت صمت در این برنامه گفت: قیمت‌گذاری در سیمان چند سال است که وجود دارد.  وزارت صمت مخالف عرضه سیمان در بورس کالا بود.

وی افزود: علت مخالفت این بود که ساز و کار لازم در بورس کالا وجود ندارد و این ساز و کار باید سامان‌دهی شود.ماهیت سیمان اجاره نمی‌دهد به یکباره همه آن را وارد بورس کالا کنیم.

وزارت صمت برای ورود سیمان به بورس کالا همراهی نمی‌کند

سیدجواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا افزود: بحث ورود سیمان به بورس به پیگیری‌های آقای دهقان برمی‌گردد. ایشان از همان ابتدا تلاش کردند کالاهایی که مشمول قیمت‌گذاری بود، از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود.

وی گفت: آقای دهقان به وزیر صمت نامه‌ای زدند و گفتند سیمان قرار نیست مشمول قیمت‌گذاری شود.

وی افزود: سال‌های قبل هم این بحث به نتیجه نرسید این بار تلاش شد تا با هلدینگ‌ها به نتیجه برسیم. مجموعه شستا پیش قدم شد.

جهرمی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود صبر کنیم تا ١٠٠درصد وارد بورس کالا شود، این اتفاق هرگز نمی‌افتاد. وزارت صمت در این زمنیه با ما همراهی نمی‌کند و بخشی از وزارت صمت مخالف ورود سیمان به بورس کالا هستند.

سودجویان از کمبود استفاده کردند و قیمت سیمان افزایش یافت!

 محمد لهونی، مدیر عامل شرکت تعاونی مصالح فروشان گفت: جهش قیمت هفته اخیر اجتناب‌ناپذیر بود، زیرا تولید افت داشت.قیمت سیمان قبل از قطعی برق هیچ وقت زیر ۶٠هزار تومان نبود.

وی افزود: قطعی برق یعنی تولید کارخانه کاهش دارد و در نتیجه کالا در بازار کم می‌شود.سودجویان از کمبود استفاده می‌کنند و افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود.این اظهارات در حالی است که افزایش قیمت با کاهش عرضه سازوکار طبیعی اقتصاد است و استفاده از عبارتهایی نظیر افزایش قیمت توسط سودجویان صحیح نیست.

با کد بورسی هم می‌توان سیمان خرید

محمد لهونی، مدیر عامل شرکت تعاونی مصالح فروشان خاطرنشان کرد: بعد از عرضه در بورس کالا، تفکیک سیمان در بازار کار آسانی نیست.بازار سیمان شبیه بازار میلگرد است. هم تاجر داریم هم مصرف‌کننده نهایی، هم دولت و...

وی ادامه داد: اکنون بالای ٣هزار نفر کد گرفتند تا سیمان بخرند و سازمان بورس اعلام کرده که افرادی که کد بورسی دارند، بتوانند سیمان بخرند.باید خرید رصد شود تا بدانیم سیمانی که خریداری شده به کجا رفته است.

١۵سال است که سی نفر بر بازار سیمان خیمه زدند

رحمانی گفت: مشکل در عرضه نیست. هر کسی کد بورسی دارد، سیمان می‌گیرد و دیگر نمی‌دانیم سیمان چه شد.سیمان مثل میلگرد نیست و قیمت آن در مقابل حمل پایین است و قابلیت جمع کردن در انبار ندارد.

جمارانیان ادامه داد: مشتری که خرید می‌کند هفت روز فرصت دارد تحویل بگیرد، در غیر این صورت جریمه خواهد شد. در این صورت واسطه نمی‌تواند در انبار سیمان ذخیره کند و تنها مصرف‌کننده می‌تواند خریداری کند.١۵سال است که ٣٠نفر بر بازار سیمان خیمه زدند.

جهرمی افزود: ما نمی‌توانیم بورس کالا و مملکت را متوقف کنیم چون وزارت صمت نمی‌خواهد.

بازار سیمان کی متعادل خواهد شد؟

رضا جمارانیان گفت: از لحظه‌ای که برق کارخانه‌ها وصل شود (به صورت مستمر) حداکثر بین دو تا سه هفته زمان می‌برد تا قیمت متعادل شود.