۰ نفر

عضو هیات رییسه اتاق ایران و عراق تشریح کرد؛

چرا حجم مبادلات ایران و عراق در خردادماه رشد کرد؟

۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۹:۲۶
کد خبر: 545281
چرا حجم مبادلات ایران و عراق در خردادماه رشد کرد؟

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق دلیل افزایش یک میلیارد دلاری در حجم مبادلات تجاری دو کشور در خردادماه را محاسبه صادرات گاز عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ سیدحمید حسینی با اشاره به افزایش بیش از یک میلیارد دلاری تجارت دو کشور در خردادماه، اظهار داشت: بخشی از این رقم به دلیل محاسبه رقم صادرات گاز در تجارت دو کشور بوده که معمولا هرچند ماه یکبار اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه این افزایش برای دو کشور مهم و ارزشمند محسوب می شود، خاطرنشان کرد: تجار ایرانی بر پایه دوستی و اعتماد با فعالان اقتصادی اقدام به واردات و صادرات می کنند اما شیوع کرونا مانع تردد و دیدار می شود و همین روند موجب آسیب به اعتماد دو طرف شده است.

حسینی تاکید کرد: کاهش اعتماد به تجارت ایران و عراق آسیب می رساند و از سوی دیگر قراردادهای جدیدی شکل نمی گیرد و همین موضوع موجب لطمه و خدشه دار شدن تجارت می شود.

پرداخت ۱۲۵ میلیون دلار از مطالبات ایران از عراق برای خرید واکسن

وی درخصوص بدهی عراق به ایران نیز گفت: ۱۲۵ میلیون دلار از مطالبات ایران بابت خرید واکسن کرونا پرداخت شده است و مقرر شده تا بخش دیگری از آن برای واردات مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرد و باقی مانده در صورت بهبود روابط بانکی نقدی قابل برداشت است.

حسینی اظهار داشت: بر اساس قرارداد منعقد شده باید حدود یک‌هزار و ۲۰۰ مگاوات برق به این کشور صادر کنیم که شبکه توزیع آن ارتباطی به برق داخلی و سراسری کشور ندارد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: این موضوع که توزیع برق سراسر کشور برای صادرات به عراق کاهش می یابد حقیقت ندارد زیرا این دو شبکه ارتباطی به یکدیگر ندارند.

تجارت خارجی غیر نفتی در فصل بهار به ۳۸ میلیون و ۳۷۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار رسید که ۱۶ میلیون و ۱۳۶ هزار تن به ارزش هشت میلیارد  و ۵۷ میلیون دلار آن مربوط به خرداد ماه است.

در فصل بهار عراق با ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در جایگاه دوم صادرات کشور قرار گرفت.