۰ نفر

زاکانی: ۳۵۰ هزار مسکن خالی در شمال شهر داریم که برای سوداگری در بازار مسکن است

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۲۳
کد خبر: 713348
زاکانی: ۳۵۰ هزار مسکن خالی در شمال شهر داریم که برای سوداگری در بازار مسکن است

شهردار تهران گفت: تهران امروز با ۹.۶ میلیون جمعیت ساکن، یک میلیون مسکن کم دارد،۳۵۰ هزار مسکن خالی در شمال شهر داریم که برای سوداگری در بازار مسکن است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دانشجو، علیرضا زاکانی، در سومین نشست از سلسله نشست‌های شهردار تهران با نخبگان دانشگاهی که با عنوان نشست هم اندیشی و همفکری شهردار تهران با مدیران دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز -۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲- برگزار شد، اظهار کرد: این رویه شده است که هر هفته به یک دانشگاه برویم. در واقع یک همکاری مشترک با دانشگاه‌ها را تعریف می‌کنیم و اگر خدمتی از ما بر بیاید، انجام می‌دهیم.

شهردار پایتخت در ادامه به مشکلات مردم در بخش ترافیک اشاره کرد و اظهار داشت: در دهه ۹۰ منطقه‌ای رشد کرد که از ۷ سرانه ۶ سرانه را نداشت که باید به مشکلات شهروندان در این محدوده قطعاً رسیدگی شود.

وی با تاکید بر اینکه از ۷۰ هزار هکتار مساحت تهران، ۱۲ هزار هکتار آن بافت ناپایدار است و ۳ گسل زلزله هم اطراف تهران وجود دارد، گفت: ۷ رود دره در تهران داریم که آن‌ها هم مشکلات خاص خودشان را دارند. همچنان که خطر سیلاب و فرونشست زمین مشکلاتی برای پایتخت ایجاد کرده است.

شهردار تهران در ادامه به مشکلات در حوزه زیرساخت‌های شهری برای جمع آوری آب‌های سطحی هم اشاره کرد.

زاکانی افزود: امسال قصد داریم یک و نیم میلیون تن آسفالت در معابر شهر تهران بریزیم.

وی تاکید کرد: ۳۳۷ سال است که تهران پایتخت است، اما هیچ وقت با دید آینده نگرانه به آن نگریسته نشده است.

شهردار تهران با بیان اینکه شهر تهران هویتی به غیر از پایتخت بودن ندارد، تصریح کرد: بیشترین چگالی علم در تهران است که از آن استفاده نشده است.

زاکانی با اشاره به نیاز تهران به دگرگونی افزود: در طول این ۲۰ ماه عمر مدیریت جدید شهری سعی کردیم، نگاه زیست بوم داشته باشیم. مشکلاتی که وجود دارد باعث شده که مردم از زندگی در تهران لذت نبرند، چون شهر گران است. البته این نگاه از قبل وجود داشت که تهران باید گران اداره شود، تا مردم به شهر‌های دیگر مهاجرت کنند.

وی افزود: تهران امروز با ۹.۶ میلیون جمعیت ساکن، یک میلیون مسکن کم دارد،۳۵۰ هزار مسکن خالی در شمال شهر داریم که برای سوداگری در بازار مسکن است.

زاکانی تاکید کرد: باید با دید تحول به شهر نگاه کنیم و از تهدید‌ها فرصت بسازیم، به عنوان مثال به ۱۲ هزار هکتار بافت فرسوده به عنوان فرصت بازسازی نگاه می‌کنیم. نوسازی باید با دید اجرای سرانه هفت گانه باشد تا مردم از زندگی در محله‌ها لذت ببرند.

وی با بیان اینکه شهر را می‌خواهیم انسان مدار اداره کنیم؛ با چارچوب فکری مکتب امام راحل و همچنین نگاه به خدا، طبیعت، جامعه و مردم، تصریح کرد: یک چشم انداز ۱۰ ساله با ۱۲ رویکرد و چهار تحول در نظر گرفته‌ایم تا تهران را الگو کنیم.

شهردار پایتخت با اشاره به افتتاح بزرگراه شهید بروجردی در سال جاری گفت: امسال همچنین عملیات اجرایی تونل شهید متوسلیان نیز آغاز می‌شود. این تونل، زیرگذر بسیار بزرگی است که از میدان سپاه به زیر بازار کشیده می‌شود و بزرگراه شهید صیاد شیرازی نیز در انتهای این پروژه به اتوبان آزادگان متصل خواهد شد. در سال جدید، برنامه اصلاح تقاطع‌های تهران که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است، ادامه خواهد یافت و ۲۳ تقاطع غیر همسطح دیگر اصلاح می‌شوند. اصلاح این تقاطع‌ها در سال ۱۴۰۲ باعث کوتاه شدن مسیر شهروندان تهرانی به میزان ۱۰۱ کیلومتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تهران در حوزه فناوری بالاترین ظرفیت دانش را در کشور دارد، تصریح کرد: در پارک ولایت ۲۰۰ هکتار پارک فناوری در حال اجراست.

زاکانی ادامه داد: در حوزه هوشمند سازی تا آبان ماه اتفاق‌های خوبی در تهران خواهد افتاد. به طوری که امسال ۳ قسمت از شهر هوشمند سازی می‌شود؛ این قسمت‌ها در غرب، شرق و ناحیه مرکزی تهران واقع شده است.

شهردار با تاکید بر اینکه خود را در زمینه میوه و تره بار مسئول می‌دانیم، گفت: قصد داریم بارانداز‌ها را به خارج از شهر منتقل کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شهر خیلی خوب می‌تواند اداره شود، اگر ما دست در دست هم بدهیم.