۰ نفر

شهرداری تهران بلاخره وجود گاز متان در تهران را تایید کرد

۱۴ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۴۴
کد خبر: 692935
شهرداری تهران بلاخره وجود گاز متان در تهران را تایید کرد

سخنگوی شهرداری تهران گفت: برخلاف آنچه که رسانه ها گفتند منشأ متان در تهران مجموعه آراد کوه نیست و ما نیز با همراهی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به دنبال پیدا کردن منشا تولید متان در پایتخت هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری شهر، عبدالمطهر محمدخانی با پرداختن به شرایط فعلی آلودگی هوای پایتخت و در پاسخ به این سوال که مسئول هوای پاک در تهران کیست؟ گفت قانون هوای پاک مسئولیت‌های متعددی را برای دستگاه های مختلف از جمله شهرداری تهران در نظر گرفته است. مطابق قانون توسعه حمل و نقل عمومی و گسترش فضای سبز شهری از مهمترین وظایف شهرداری در حل معضل آلودگی هواست که این وظایف به ترتیب توسط معاونت حمل و نقل و معاونت خدمات شهری باید پیگیری شود.

محمدخانی در ادامه افزود: طی یک سال گذشته مجموعه شهرداری تهران تقریباً به تمامی وظایف خود در رابطه با حل بحران آلودگی هوا عمل کرده است. به عنوان مثال مطابق قانون سرانه فضای سبز برای هر شهروند ۱۵ متر به طور میانگین باید باشد که این عدد اکنون در تهران به ۱۵.۴۸ سانتی متر رسیده است، در این یک سال و نیم اخیر ما هزار و ۲۵۰ هکتار درختکاری در حومه پایتخت داشته‌ایم و دو پارک بزرگ به همراه تعدادی پارک های کوچک(پارک مادر و کودک) افتتاح کرده ایم.

وی ادامه داد: مطابق ماده ۷ قانون هوای پاک در رابطه با مدیریت ترافیک نیز وظایفی متوجه شهرداری شده است که در این رابطه طی یک سال گذشته مساله معاینه فنی خودروها به اجرایی شدن طرح زوج و فرد به خوبی توسط مجموعه مدیریت شهری پیگیری شده است.

سخنگوی شهرداری تهران در ادامه پیرامون مصوبه شورای شهر در رابطه با مساله نیم بها شدن بلیط وسایل حمل و نقل عمومی در روزهای آلودگی هوای شهر تهران نیز گفت: در این رابطه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مصوبه‌ای داشته است که این مصوبه برای اجرایی شدن نیاز به تایید شورای اسلامی شهر تهران دارد. قطعاً با تأییدیه شورا، ما نیز زیرساخت های اجرایی شدن این وعده را فراهم خواهیم کرد.

محمدخانی با اشاره به میراث مانده از مدیریت شهری قبلی در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی گفت: مدیریت گذشته شهری زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را نابود کرد. مطابق قانون تهران نیاز به حداقل ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس دارد. در سال ۹۶ میزان اتوبوس های تهران ۵۰۰۰ دستگاه بود، اما در دوره مدیریت شهری پیشین تهران نه تنها به تعداد این اتوبوس ها افزوده نشد بلکه این رقم پس از ۴ سال به ۲۰۵۰ عدد اتوبوس رسید.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوال دیگری پیرامون کمک های دولت به شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی اظهار کرد: اکنون با پیگیری های صورت گرفته ۳۰۰۰ اتوبوس فعال در تهران داریم که ۳۰۰ عدد از این دستگاه ها با همراهی دولت به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه شده است. پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰ دستگاه دیگر نیز تا پایان سال با تلاش شهرداری به چرخه حمل و نقل شهری پایتخت اضافه شود.

وی در ادامه افزود: در ماه‌های گذشته نیز ۴ ایستگاه مترو افتتاح شده است و تا پایان سال شش ایستگاه دیگر هم افتتاح خواهیم کرد. همچنین با همکاری وزارت کشور قرار است تا روزهای آینده ۶۳۰ دستگاه ون وارد ناوگان حمل و نقل شهری شود.

سخنگوی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: شهرداری همانطور که اشاره شد به وظایف خود در رابطه با حل بحران آلودگی هوا عمل کرده است، اما موضوع اصلی آلودگی امروز میزان دی اکسید گوگرد در هواست که از سال ۹۴ بی‌سابقه است و اینکه منشاء آلودگی کجاست؟ رسانه‌ها پیگیری کنند.

 محمدخانی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، در پاسخ به سوال مجری پیرامون وجود فیلتر در اگزوز اتوبوس های شهری نیز پاسخ داد: در اگزوز تمامی اتوبوس های شهری فیلتر وجود دارد البته این موضوع جزو مسائل کم اهمیت در رابطه با آلودگی هواست. چالش اصلی ما نوع مصرف سوخت و توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران است.

وی در ادامه افزود: متروی تهران ۱۱ خط دارد و باید روزانه حداقل ۳ میلیون مسافر را جابجا کند. ما با این عدد هنوز فاصله داریم و تا زمانی که عزمی ملی برای توسعه حمل و نقل عمومی وجود نداشته باشد و نتوانیم مترو را توسعه دهیم و یا ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس مورد نیاز برای ناوگان اتوبوسرانی شهر را تامین کنیم، عملاً صحبت از مبارزه با آلودگی هوا شبیه یک شوخی است.

سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با وعده‌های دولت و تصمیمات گرفته شده برای توسعه حمل و نقل شهری تهران نیز توضیح داد: دولت وعده داده بود در سال ۱۴۰۰ در تامین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری کمک کند که از این عدد تاکنون ۱۴۰ تای آن محقق شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: حضور آقای زاکانی در جلسات اخیر هیات دولت و تصمیمات گرفته شده نویدبخش اتفاقات خوب برای حمل و نقل عمومی تهران در روزهای آتی است.

سخنگوی شهرداری تهران پیرامون وجود گاز متان در هوای تهران هم گفت: متان آلاینده هوا و آسیب زننده به سلامتی مردم نیست و این گاز اثری غیرمستقیم بر محیط زیست دارد. بنابراین وجود آن در هوا برای مردم بحران زا نیست، اما باید از پیشرفت آن به دلیل اثرات غیر مستقیم که بر محیط زیست دارد، جلوگیری شود.

به گفته وی، برخلاف آنچه که رسانه ها گفتند منشأ متان در تهران مجموعه آراد کوه نیست و ما نیز با همراهی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به دنبال پیدا کردن منشا تولید متان در پایتخت هستیم. البته اینجا لازم است بگویم برای مجموعه آرادکوه نیز دارد اتفاقات خوبی می افتد که منجر به کاهش تجمیع پسماند در این منطقه می‌شود.