۰ نفر

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

واکنش به انتقادات اعضا مبنی بر بی‌توجهی به ظرفیت‌های درآمدی شهرداری

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۴۳
کد خبر: 502645
واکنش به انتقادات اعضا مبنی بر بی‌توجهی به ظرفیت‌های درآمدی شهرداری

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران گفت: چون ممکن است پروژه‌های حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت دردسر داشته باشد، همه عافیت‌طلبی را پیش گرفته و کسی کار نمی‌کند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ شکرالله بنار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرداری تهران از ظرفیت‌های پایتخت برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد استفاده نکرده و همچنان تمایل به راه‌های آسان درآمدزایی مثل شهر فروشی دارد، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: موضوع استفاده نکردن از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران، نکته دقیق و کاملا درستی است. من اعتقاد دارم در شهری با این میزان جمعیت و ظرفیت، وقتی کسی با 250 گرم خاک شیر صبح از خانه‌اش بیرون بزند و غروب با 2 و نیم میلیون تومان پول می‌تواند به خانه برگردد، نهادهایی مثل شهرداری و سازمان سرمایه‌گذاری که اختیار اموال عمومی را داشته و فرصت‌های بی‌نظیری دارند نیز می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

او ادامه داد: استفاده از این ظرفیت‌ها راهکار و چارچوبی دارد که ما آن را در پنل جامع سرمایه‌گذاری طراحی کردیم. بخش بسیار مهم پنل این بود که بتوانیم برای جلب اعتماد بخش خصوصی و سرمایه آنها سرعت و دقت کار را بالا به ویژه در حوزه شهرسازی بالا ببریم که متاسفانه این بخش تایید نشد. راهکار دوم این بود که از صاحبان فرصت یعنی شهرداران مناطق که زمین، پروانه و در کل بستر در اختیار دارند  کمک بگیریم و به آن‌ها تکالیفی بدهیم که این مهم نیز  تا به حال انجام نشده است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران اضافه کرد: اما در سند بودجه سال جاری تلاش کردیم تکالیفی را به مناطق دیکته کنیم تا حتما بیایند و سرمایه گذاری کند. در شرایط حاضر که ما متهم به عدم استفاده از ظرفیت‌های سرمایه گذاری هستیم سرمایه‌گذاری در مناطق شهرداری اختیاری است و یک شهردار اگر دلش خواست پروژه مشارکتی را معرفی می‌کند اما ده شهردار دیگر نمی‌خواهند.

بنار ادامه داد: چون ممکن است این پروژه‌ها دردسر داشته باشد به منظور اجتناب همه عافیت‌طلبی را پیش گرفته و کسی کار نمی‌کند. اما واقعا این بستر فراهم است و می‌شود همه هزینه‌های بودجه را از محل پروژه‌های مشارکتی، در بخش مشارکت مدنی، عمومی و خصوصی، در اقتصاد دیجیتال و گردشگری تامین کرد اما نیازمند یک برنامه جامع و اراده است.

او با بیان اینکه رویکرد انتصابات باید تولید ثروت باشد نه اداره امور، تاکید کرد: باید مدیرانی انتخاب کنیم که ریسک‌پذیر بوده و بتوانند از ظرفیت‌هایی که در مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های آنها نهفته است برای تولید ثروت استفاده کنند و تا این محقق نشود همچنان استفاده  نکردن از ظرفیت سرمایه‌گذاری شهر تهران به عنوان یک نقطه ضعف دائم ما خواهد ماند و  از اینکه کسی این حرف را به ما بزند خجالت بکشیم.

پیوست تکلیف سرمایه‌گذاری در مناطق 22

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌های عملیاتی‌محور برای فعال شدن بخش سرمایه‌گذاری در مناطق تعبیه نشده، گفت: در جلسه‌ای با شهردار تهران و معاونان ایشان، موضوع بحث شد و قرار شد تکالیف سرمایه‌گذاری به مناطق اعلام شود. ما بر اساس مطالعات خود تکالیفی را آماده کرده و در سند بودجه قرار دادیم که فعلا آن را کنار گذاشته‌اند اما امیدواریم در کمیسیون‌ها به ویژه برنامه و بودجه سرمایه‌گذاری را به عنوان یک پیوست گریزناپذیر در بودجه بیاوریم که شهرداران مناطق دو وظیفه داشته باشند؛ یکی درآمد نقد و دیگری تولید ثروت.

او در توضیح تکالیف اختصاصی هر منطقه گفت: ما بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای، یعنی اینکه چه مساحتی دارد، ارزش کاربری‌هایش چقدر است، تناسب میان تجاری و مسکونی و غیره مطالعه‌ای انجام داده و بر اساس شاخص‌ها عددی استخراج کردیم که بر اساس آن می‌توانیم بگوییم در حال حاضر هر  مناطق سال آینده چه میزان سرمایه‌گذاری داشته باشد. در جلسه‌ای ارائه دادیم اما مخالفانی دارد و عده‌ای دوست ندارند سرمایه‌گذاری به عنوان تکلیف شود. امیدواریم در کمیسیون برنامه و بودجه و در نهایت صحن شورا بتوانیم این تکالیف سرمایه گذاری سال آتی را به شکل پیوست بودجه تصویب کنیم.

5هزار میلیارد موظفی سازمان سرمایه‌گذاری در حوزه فروش طی سال آتی

 بنار در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدد تکلیفی سرمایه‌گذاری در بودجه سال جاری و 1400 گفت: در سال 1399 به ما 3 هزار و 400 میلیارد تومان در بودجه و 4 هزار میلیارد تومان در تبصره تکلیف دادند . 4هزار میلیارد تومان باید به خط 10 مترو اعتبار می‌دادیم که از این میزان 2هزار و 200میلیارد تومان مال به مترو معرفی کردیم که مترو باید صورت وضعیت تایید شده‌اش را آماده کرده و حواله پیمانکار را برای ما ارسال کند تا ما پروژه را در اختیار پیمانکار مترو قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهر تهران اضافه کرد: مترو اصلا طلبکار ندارد اما ما اموال خود را آماده کردیم. احداث خط 10 مترو مهرماه آغاز شد؛ یعنی تا به حال نباید دو هزار میلیارد تومان کار کرده باشند و نهایتا 400 میلیون تومان هزینه کرده‌اند.  در عین حال 3 هزار و 400 میلیارد تومان نیز فروش دارایی داریم که کارشناسی‌ها تمام شده و در حال تبادل متون قرارداد میان خریداران هستیم، البته بیشتر قراردادها در غالب تهاتر است.

او ادامه داد: البته ما سرمایه‌گذاری هم کرده و پروژه جدید آغاز کردیم. حدود 11هزار میلیارد تومان پروژه برای تایید به شورای شهر فرستاده و 10هزار میلیارد تومان دیگر نیز آماده کرده و در حال ارسال هستیم. این موارد غیر از حدود 4هزار میلیارد تومان پروژه خرده‌ریزی است که دم دستمان در حال انجام است. بده بستان حوزه سرمایه گذاری خیلی سنگین بوده و اعدادش بالای هزار میلیارد تومان است به همین دلیل به راحتی ممکن است در حساب ها ننشیند اما کارهایش آغاز شده است.

بنار تاکید کرد: برای سال آینده نیز در حوزه فروش 5هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند که هنوز بررسی و تایید نشده است اما آمادگی داریم.