۰ نفر

امروز مطرح شد؛

آخرین وضعیت ایمنی بازار تهران

۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۳۰
کد خبر: 499963
آخرین وضعیت ایمنی بازار تهران

شهردار منطقه ۱۲ شاخص های اولویت بندی ساختمان های ناایمن در بازار تهران را تشریح کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی محمد سعادتی در خصوص آخرین وضعیت ایمنی بازار تهران گفت: بعد از وقوع حادثه پلاسکو، حساسیت عمومی بر روی ساختمان ها و محدوده های قدیمی و فرسوده مناطق مختلف تهران از جمله منطقه ۱۲ و بخصوص بازار تهران که محل رفت و آمد تعداد زیادی از شهروندان بوده و در عین حال دارای بافت فرسوده و ناایمن بود، افزایش یافت.

وی با بیان اینکه کارشناسان ایمنی منطقه ۱۲ بازدیدهای زیادی از ساختمان هایی که دارای بیشترین خطرات بوده داشته و آنها را شناسایی کردند، گفت: عمده خطرات، ناشی از نوع بهره برداری، نگهداری کالا و اجناس قابل اشتعال و نقص شبکه تاسیساتی بود. بخشی از خطرات نیز ناشی از عدم استحکام و ناپایداری ساختمان بود که بر اساس نوع ناایمنی ساختمان ها، دسته بندی شدند.

شهردار منطقه ۱۲ با تاکید بر اینکه به ساختمان هایی که خطراتشان ناشی از نوع بهره برداری همچون دپوی کالا بود، تذکر دادیم، افزود: کارشناسان ایمنی منطقه به صورت مداوم، این کاربری ها را رصد می کنند تا مانع از بروز اتفاقات ناگوار شوند.

سعادتی با بیان اینکه با کمک سازمان آتش نشانی، دستورالعمل های ایمنی کوتاه و بلند مدت برای واحدهای تجاری پرخطر تدوین شده است، اظهار کرد: برخی از این دستورالعمل ها موقت بودند اما پیاده سازی برخی از دستورالعمل ها نیازمند اصلاح دائمی رویه مرسوم در بازار است که طبیعتا اجرای آنها زمان بر خواهد بود.

شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به اینکه در کنار تدوین دستورالعمل های اجرایی، به آموزش و افزایش آگاهی کسبه نیز توجه شد، گفت: بر همین اساس مدیریت مجموعه پاساژها، سرایداران و نگهبانان هر پاساژ مورد آموزش قرار گرفتند تا در صورت بروز هر حادثه و تا رسیدن آتش نشانی و دستگاه های امدادی، خودشان وارد عمل شوند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از ساختمان های ناایمن بازار تهران، مشکلات سازه ای دارند و باید میراث فرهنگی برای مرمت و مقاوم سازی آنها دستورالعمل مشخص تدوین کند، افزود: این ساختمان ها در دسته بندی های مشخصی قرار گرفته اند و بر چند شاخص استوارند که می توان گفت ما در شناسایی ساختمان های ناایمن به بنا و موقعیت توجه زیادی داشته و همچنین به نوع کالا و اجناس دپو شده در ساختمان ها و خطرآفرینی این کالاها نیز توجه کردیم. به عنوان مثال مواد قابل اشتعالی همچون چسب که احتمال حریق آنها زیاد است در اولویت نخست ایمن سازی قرار دارد.

سعادتی افزود: همچنین تعداد نفرات و شهروندانی که در هر ساعت از این مکان ها استفاده می کنند و یا وارد آن می شوند نیز مورد توجه قرار گرفته و به عبارت دیگر هرچقدر ساختمان ها، مخاطب بیشتری داشته باشند، در اولویت ایمن سازی بالاتری قرار دارند.

شهردار منطقه ۱۲ در تشریح شاخص های اولویت بندی ساختمان ها برای ایمن سازی گفت: امکان دسترسی برای امدادرسانی نیز یکی از اولویت های ایمن سازی در بازار است به گونه ای که هرچقدر دسترسی به مسیر دشوارتر باشد و امکان تخلیه سریع، کاهش یابد، در اولویت بیشتر امدادرسانی است که بر همین اساس بیش از ۱۰۰ ساختمان در منطقه ۱۲ شناسایی کردیم که نیاز به اقدام فوری داشتند و در گروه یک اولویت ایمنی قرار گرفتند چراکه می توانستند بستری برای بروز حوادث سهمگین باشند.

وی با تاکید بر اینکه با شناسایی ساختمانهای ناایمن و اولویت بندی آنها، فرایند ایمن سازی با توجه به حساسیت اجتماعی که ایجاد شده بود، آغاز شد، گفت: در این مسیر اداره برق، آب و گاز همکاری خوبی داشتند و امید است تا هم صنوف و هم مجموعه وزارت کار و ادارات مرتبط آن نیز مشارکت جدی تری داشته باشند و کمک کنند که حادثه ای رخ ندهد.

سعادتی در مورد لزوم مشاکت وزارت کار در ایمن سازی بازار تهران گفت: ما ساختمان های پرخطر را شناسایی کرده ایم و به آنها اخطار هم داده ایم اما پایبندی به اصول ایمنی نیاز به حساسیت بهره برداران دارد و ابزار نظارتی آن نیز در اختیار وزارت کار است.

شهردار منطقه ۱۲ با تاکید بر اینکه فرسودگی کالبدی و مقاومت برخی از صنوف کار را کند کرده است، گفت: حدود ۲۰ درصد از ساختمان هایی که دچار خطر فوق العاده بودند، تمهیدات ایمنی برای آنها در نظر گرفته شده است اما برخی مقاومت ها وجود دارد و برخی صنوف به تذکرات توجهی نکرده اند که با کمک مراجع قضائی و اطلاع رسانی به مردم، پیگیری های لازم را انجام داده ایم و موفقیت در این مسیر در گروی مشارکت و همکاری تمامی دستگاه ها و سازمان های ذی ربط است.