۰ نفر

عضوشورای شهر تهران؛

حناچی اگر نمی‌خواست هزینه دهد، نباید شهردار می‌شد/ مقصر ادبیات تقلیل‌گرایانه واعظی خود شهردار است +فیلم

۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۵۶
کد خبر: 495792
حناچی اگر نمی‌خواست هزینه دهد، نباید شهردار می‌شد/ مقصر ادبیات تقلیل‌گرایانه واعظی خود شهردار است +فیلم

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: شهردار تهران را انتخاب کردیم تا از ظرفیت میز شهردار استفاده کرده و از قوه قضاییه بخواهد که در موضوع املاک حضور موثر داشته باشد. آقای حناچی باید هزینه بدهد، اگر نمی‌خواست هزینه بدهد نباید این مسوولیت را قبول می‌کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ محمد سالاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر حذف شهردار تهران از جلسات هیئت دولت و به طور کل جایگاه ندادن به شهردار در امور اداره شهر به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در یک بازه زمانی طولانی شهردار تهران در ترکیب هیئت دولت قرار گرفت اما بعدا دعوت نشد.

او با بیان اینکه حضور شهردار تهران در هیئت دولت به نفع شهر و شهروندان است، اضافه کرد: اما من قبول ندارم صرف حضور شهردار تهران در دولت باعث فرصت می‌شود ؛ آقای حناچی به عنوان شهردار منتخب دوره پنجم رویکردهای بسیار مثبتی در مدیریت شهری پایتخت عملیاتی کردند.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: البته که در همه رویکردها شورا و کمیسیون‌های تخصصی پیش‌گام بودند اما ایشان نیز در انسان محوری، جلوگیری از شهر فروشی و  تعدی به حقوق و غیره ما را همراهی کرده و مواقعی هم پیشگام بودند. من در این موضوعات و حوزه شهرسازی به آقای حناچی نمره خوبی می‌دهم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از منتقدان جدی ایشان در استفاده نکردن از ظرفیت سمت شهرداری تهران در نظام حکمرانی کشور هستم، گفت:شهرداری تهران در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور جایگاه و ظرفیت بالایی دارد و  همه آحاد جامعه و ارکان تصمیم‌گیر کشور و نهادهای مختلف با شهرداری های کشور به ویژه شهرداری تهران سرو کار دارند.

این عضو شورا اضافه کرد: اما از نظر آقای حناچی به عنوان شهردار مختصص حوزه شهرسازی سقف اختیارات و ظرفیت‌های کنشگری، شورای عالی معماری و شهرسازی است. سمت شهرداری را بیشتر در حوزه شهرسازی و معماری می‌داند.

سالاری با بیان اینکه در همین جایگاه شهردارانی داشتیم که تنه به تنه دولت زده و فراتر از چندین وزارت خونه کنشگر و تاثیر گذار بودند، تاکید کرد: برخی مواقع نیز جریانات غالب سیاسی تحت تاثیر شهرداری تهران قرار می‌گرفتند و ترکیب مجلس و دولت تحت تاثیر جایگاه شهردار تهران بوده‌اند اما آقای حناچی از متاسفانه از این فرصت نتوانستند و یا نخواستند که استفاده کنند.

این عضو شورا اضافه کرد: البته آن‌هایی که تنه به تنه دولت زدند هزینه‌هایی هم دادند که شاید آقای حناچی نمی‌خواستند این هزینه‌ها را بدهند اما این روحیه فرصت‌هایی را از شهر و شهرداری گرفت.

حناچی اگر نمی‌خواست هزینه دهد نباید شهردار تهران می‌شد

سالاری در ادامه با بیان اینکه موضوع استفاده از ظرفیت سیاسی و اجتماعی شهرداری و سمت شهردار به معنی سیاسی کاری و تبدیل شدن جایگاه شهردار به سکوی ارتقا نیست، تاکید کرد: شهردار تهران نمایندگی کلان شهرهای کشور را دارد و در نتیجه انتظار داریم موضع گیری صریح کرده و آن را تبدیل به جریان کند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حناچی در چالش‌های مربوط به درآمد پایدار، مالیات بر ارزش افزوده و تمرکززدایی در دولت به یکسری مکاتبات اکتفا کرد، گفت: اما این جنس کارها سیاسی و اجتماعی بوده و نیاز به جریان‌سازی دارد.یک شهردار برای حفاظت از نهاد عمومی شهرداری و شوراهای شهر باید همه ظرفیت خود را با جریان سازی و موضع‌گیری هوشمندانه و به موقع به کارگیرد. در موضوع کاهش اختیارات نهاد شوراها نیز ما موضع‌گیری از سوی شهردار دراینباره ندیدیم!

سالاری با اشاره به بی‌نتیجه ماندن پرونده‌های قضایی دوره گذشته مدیریت شهری، اظهار کرد: اتفاقاتی در حوزه املاک افتاد اما جایگاه شهردار تهران در پیگیری این موارد کجاست؟البته من به رییس شورا و اعضا هم انتقاد دارم.مگر ذی نفع شهروندان تهران نیستند و نماینده آن‌ها شهردار نیست؟شهردار در کدام دادگاه شرکت کرده و آن را به یک دغدغه عمومی تبدیل کرده است؟

او اضافه کرد: من به عنوان عضو شورا هنوز در جریان جزییات و کلیات این موضوع نیستم. شهردار تهران را انتخاب کردیم تا از ظرفیت میز شهردار استفاده کرده و از قوه قضاییه بخواهد که حضور موثر داشته باشد. آقای حناچی باید هزینه بدهد، اگر نمی‌خواست هزینه بدهد نباید این مسوولیت را قبول می‌کرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اظهار نظر رییس دفتر رییس جمهور مبنی بر اینکه « اینکه زمانی فردی برای چند جلسه دعوت می‌شود، دلیلی نمی‌شود که برای همه‌ جلسات از او دعوت شود» گفت: این موضع‌گیری ادبیات تقلیل‌گرایانه‌ای برای شهرداری تهران است و مقصر این ادبیات شهردار تهران است.  ما شهردار  انتخاب نکردیم که ملاحظه کاری داشته باشد. در سپهر سیاسی کشور این رویکرد مورد احترام واقع نمی‌شود.