۰ نفر

به استقبال قرن جدید

۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۳۴
کد خبر: 494098
به استقبال قرن جدید

پس از احداث میدانگاه امیرکبیر، ساخت 4میدانگاه‌ دیگر در تهران در دستور کار قرار گرفته است؛ فضاهای بازی که در روزگار کرونا و پس از آن می‌توانند باعث تعاملات اجتماعی و شادابی بیشتر شهروندان شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، میدانگاه‌ها فضاهای متمرکزی با رویکرد پیاده و دوچرخه در کلانشهرهای توسعه‌یافته هستند که می‌توانند به تعاملات اجتماعی بین شهروندان کمک کنند. این در حالی است که در شرایط کنونی و با وجود شیوع ویروس کرونا این عرصه‌های عمومی اهمیت دوچندان دارند؛ چراکه ظرفیت مناسبی برای حضور مردم در فضای باز ایجاد می‌کنند؛ فضاهایی برای دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و کمی درنگ و رهایی از تمامی استرس‌هایی که مشکلات در زندگی می‌تواند به ما وارد کند؛ جایی که یک‌مادر بتواند بی‌دغدغه از مزاحمت‌های موتورسیکلت‌ها، خودروها و... همراه کودکش قدم بزند.

در تهران نیز بر همین اساس و در آستانه ورود به قرن جدید، احداث چندین میدانگاه در پهنه‌های مختلف شهر در دستور کار قرار گرفته است. با این حساب، در روزگاری که کرونا روحیه شهروندان را تحت‌تأثیر قرار داده، ایجاد فضاهای عمومی باز اینچنینی می‌تواند امکان مناسبی برای برگزاری مراسم و مناسبت‌های آیینی  و مذهبی همچون استقبال از بهار، سال1400 و قرن جدید به شکلی جالب باشد؛ مراسمی مانند نوروزخوانی، موسیقی زنده و تئاترهای خیابانی. بی‌تردید میدانگاه‌ها فرصتی است تا مراسم مذهبی به‌ویژه مراسم‌ماه مبارک رمضان و ماه‌های محرم و صفر به بهترین نحو توسط خود مردم در آنها برپا شوند.

 در راستای توسعه عرصه‌های عمومی و برخورداری از شهری انسان‌محور، از برنامه‌های مدیریت شهری در سال 99 ایجاد و ساخت 5میدانگاه شهری است. 

علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران در همین ارتباط خبر از تعریف 5طرح میدانگاهی می‌دهد و می‌گوید: «فضاهای دارای پتانسیل و قابلیت، شناسایی شده‌اند و می‌توانند به فضای عمومی تبدیل شوند؛ فضاهایی که بعضا بی‌دفاع و ناامن هستند و با تغییراتی می‌توانند به درنگ‌گاهی امن و شاد تبدیل شوند. به‌خصوص در شرایط کرونا که همه در خانه‌ها فعالیت می‌کنند، می‌توان از فضاهای باز شهری که کم‌خطر هستند، بهره برد. در تهران چاره‌ای به جز توسعه عرصه‌های باز شهری که شهروندان از آن استفاده بهینه کنند، نداریم.» 

علی اعطا با بیان اینکه در همین راستا طی هفته آینده لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روها  نیز در دستور کار شورای شهر قرار می‌گیرد می‌گوید: «وقتی پیاده‌روها ظرفیت و عرض کافی دارند و سد معبر برای عابران و معلولان ایجاد نمی‌کنند، چرا از آنها برای اصنافی مانند کافه‌ها و رستوران‌ها استفاده نشود. همین استفاده درست به شاداب‌سازی شهر کمک می‌کند.» 

او درباره ایجاد میدانگاه‌های جدید در پایتخت می‌گوید: «وقتی ۳۵۲ محله داریم، چرا به سمتی حرکت نکنیم که شبیه شهرهای تاریخی در مرکز محله و فضای باز شهری وجود داشته باشد و آیین‌های مختلف مانند نوروز، عزاداری، نمایشگاه‌ها، موسیقی و تئاتر خیابانی و... در آنجا برگزار شود؟ لازم نیست میدان‌ها خیلی بزرگ باشند. وقتی می‌گوییم میدانگاه، یک عده تصورشان جایی مانند میدان نقش‌جهان اصفهان است؛ درحالی‌که اینطور نیست و میدانگاه‌ها در مقیاس محلی، نواحی شهرداری، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و شهری می‌توانند مطرح شوند. برای میدانگاه‌ها می‌توانیم سلسله‌مراتبی را درنظر بگیریم که با این نگاه، زندگی را از درون خانه‌ها به شهر و از فضاهای بسته به عرصه باز شهری بیاوریم. این اقدامات می‌تواند شهر را از دلمردگی بیرون آورد و سرزنده‌تر کند و به مردم روحیه دهد و در شرایطی که کرونا هست می‌تواند شهر‌ها را شاداب‌تر کند.»

ایجاد 100هزار مترمربع فضای پیاده با احداث 5میدانگاه

در برنامه توسعه میدانگاه‌های تهران، ساخت و ایجاد 5میدانگاه در برنامه سال99 مطرح شده است. 

کاوه حاج‌علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می‌گوید پیش‌بینی‌ این است که 70درصد کار ساخت میدانگاه‌ها تا پایان سال99 به اتمام برسد.

او ادامه می‌دهد: «نخستین میدانگاه به نام امیرکبیر در نیمه دوم شهریور ماهی که گذشت در محله شکوفه منطقه 13 افتتاح شد. دومین میدانگاه به‌نام خورشید در شهرری است که فضای غربی برج طغرل را به آستان شیخ صدوق و ابن‌بابویه متصل می‌کند. عملیات اجرایی این میدانگاه از مرداد‌ماه شروع شده است. سومین میدانگاه به نام بریانک، فضای فوقانی ایستگاه متروی بریانک را دربرمی‌گیرد. عملیات اجرایی این پروژه از مهر‌ماه شروع شده است. چهارمین میدانگاه تاجری نام دارد که در منطقه 14و در فضای میانی آرامستان‌های ارامنه قرار گرفته است. آرامستان‌های اطراف این میدانگاه، عناصر باارزشی هستند که می‌توانند خود نیز قطب گردشگری به شمار بروند. عملیات اجرایی میدانگاه تاجری از آبان‌ماه شروع شده است. میدانگاه پنجم نیز دریافت است که در محله یافت‌آباد جنوبی واقع شده. البته طرحش در مرحله نهایی شدن است و تا پایان دی‌ماه عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.»

حاجی‌علی‌اکبری اضافه می‌کند: «5میدانگاه‌ نام برده شده حدود 40هزار مترمربع به فضای پیاده شهر تهران اضافه خواهد کرد. اگر بخواهیم سایر میدانگاه‌ها و فضاهای عمومی دیگری که در حال طراحی، اجرا و بهره‌برداری هستند را هم درنظر بگیریم، ازجمله میدانگاه خیابان توپخانه، بزرگراه امام علی، پل زندگی و... و از همه بزرگ‌تر شارباغ (ساماندهی اراضی روسطحی خطوط ریلی تهران- تبریز در مناطق 17و 18با مساحت بیش از 27هزار مترمربع) می‌توانیم بگوییم در کل با توسعه این میدانگاه‌ها 100هزار مترمربع به فضای پیاده شهر تهران اضافه خواهد شد.»