۰ نفر

کلیات امروز صحن شورای شهر تهران؛

تذکر ۹عضو شورا به ابلاغ محرمانه لغو محدودیت ارتفاعی جماران/ بحث‌های دو طرفه اعضای شورا بر سر نحوه تشخیص باغ و غیرباغ

۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۵
کد خبر: 490141
تذکر ۹عضو شورا به ابلاغ محرمانه لغو محدودیت ارتفاعی جماران/ بحث‌های دو طرفه اعضای شورا بر سر نحوه تشخیص باغ  و غیرباغ

۹عضو شورای شهر تهران از ابلاغ محرمانه لغو محدودیت ارتفاعی جماران انتقاد کرده و به نهاد ریاست جمهوری و شورای عالی معماری و شهرسازی انتقاد کردند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ دویست و پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، روز سه شنبه بیست و پنجم آذرماه با ریاست ابراهیم امینی برگزار شد.

امینی در ابتدای جلسه از یکی از برنامه‌های صداوسیما که در آن به شان رانندگان تاکسی اهانت شده بود انتقاد کرد و گفت سخنان مطرح شده در صداوسیما مطلقا در شان پرسنل حمل و‌ نقل عمومی نبود.

او همچنین به در پیش بودن شب یلدا اشاره کرد و از عواقب آن که می‌تواند منجر به افرایش مبتلایان کرونا شود نیز گفت.

در ادامه رابط هیات رییسه شورایاری منطقه ۱۵ از مصائب محلات این منطقه گفت. میزان فرسودگی، مشکلات حریم، وجود کارخانه سیمان محله مشیریه، نبود کلانتری در محله اتابک، کمبود پارکینگ در محله شوش و فقدان فضای سبز و فرهنگی و ورزشی در محله مظاهری، از جمله مشکلات منطقه بودند که برشمرده شدند.

اعضای شورا پس از قرائت گزارش نسبت به این گزارش واکنش‌هایی نشان دادند.

محمود میرلوحی، از شهرداری خواست تا به محدوده‌های پرجاذبه‌ی منطقه ۱۵ مانند مسگرآباد و پارک آبی توجه کند.

مسجد جامعی نیز از اعلام کرد که بافت تاریخی شوش درحال تخریب است و اکنون هم تبدیل به محیطی برای پاساژ سازی شده است.او همچنین به سابقه تاریخی زندانی که به هارون الرشید معروف است پرداخت.

زهرا نژاد بهرام نیز به بافت فرسوده و مشکلات حریم در منطقه ۱۵ اشاره کرد و گفت: به دلیل نامشخص بودن وضعیت حریم شاهد بلاتکلیفی در منطقه ۱۵ هستیم به گونه‌ای قیام دشت از محدوده جدا شده دارای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ بوده که حالا بعد از جدا شدن این آرا بلاتکلیف مانده است.

ناهید خداکرمی نیز از مستند سازان خواست تا از ظرفیت‌های منطقه ۱۵ در آثارشان استفاده کنند.

در ادامه مجید فراهانی از فضاهای ورزشی این منطقه گفت که باید پس از بهره برداری در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

محمد سالاری نیز با اشاره به عدم تحقق پروژه‌های کوچک مقیاس در مناطق کم برخوردار منطقه ۱۵ گفت و اعلام کرد بسته تفویض اختیارات از سوی شهردار آماده شده که بخشی از اختیارات معاونت‌ها در حوزه برگزاری مناقصات، حل و فصل مسکلات با پیمانکاران که سبب قفل شدن پروژه‌های محلی شده بود، حل می‌شود.

در ادامه محمد سالاری از مصوبه محرمانه‌ای که شورای عالی شهرسازی مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی جماران به شهرداری ارسال کرده است گفت و تذکر ۹ نفره اعضای شورا نسبت به تخلف نهاد ریاست جمهوری و شورای عالی شهرسازی را قرائت کرد.

دستور جلسه امروز  صحن شورا بررسی پرونده باغات بود که حدود ۹ پرونده بررسی شد که سه پرونده رای غیر باغ و ۶پرونده رای باغ گرفتند.

بررسی یکی دیگر از پلاک‌های ثبتی نیز با حاشیه همراه بود؛ پلاک ثبتی فوق به مساحت ۵۹۵ متر در بلوار اندرزگو در خیابان چیذر واقع در منطقه یک بود.

سالاری در توضیح این پرونده گفت: در سند شش دانگ مشجر قید شده و کاربری قدیمی آن بهداشتی و درمانی و کاربری فعلی پارک و فضای سبز است و کمیسیون ماده هفت این ملک را با داشتن ۳۶ درخت باغ اعلام کرده، اما حد نصاب درختان این ملک چون ۴۰۱ متر بنا دارد ۱۲ اصله است و رای ماده ۱۲ نیز نشان می‌دهد که این قطعه زمین در سند مادر هم باغ بوده است.

او ادامه داد: ملک فوق قطعه تفکیکی از باغ چیدر یا عدالت است که پروانه ساختمانی هم دارد و ۹ طبقه ساخته است. علت بررسی این پرونده استعلام شعبه یک بازپرسی است که به دلیل کم شدن ۳۲ درخت پلیس امنیت از ما خواسته که باغ بودن یا نبودن این ملک را اعلام کنیم که ما معتقدیم این ملک باغ است.

خلیل آبادی در واکنش به این رای گفت: این ملک جواز گرفته و حتی ساخت و ساز را انجام داده و حالا که می‌خواهد تغییر نقشه بدهد شورا و شهرداری نظر دیگری دارند و نمی تواند جواز این ملک را باطل کرد چرا که با  این کار سنگ روی سنگ بند نمی شود و فردا یک نفر دیگر مجوز و رای ما را رد می‌کند. از طرفی مساحت این زمین نیز کم است و نه باغ خواهد شد و نه به فضای سبز کمک می‌کند. 

خلیل آبادی از اعضای شورای شهر تهران درخواست کرد که به این پلاک رای منفی بدهند و مالک را به دلیل قطع درختان جریمه کنند. 

زهرا صدراعظم نوری در واکنش به صحبت های خلیل آبادی، ابتدا از او درخواست کرد به حداقل یک پرونده رای باغ بدهد. 

خلیل آبادی در واکنش به او گفت: فرق من با شما این است که در شهر ری باغ زیاد دیدم و شما دو دانه درخت را هم باغ اعلام می‌کنید. 

نوری در ادامه گفت: از شما درخواست می‌کنم به توضیحات توجه کنید.  او با اشاره به توضیحات اعطا در پرونده قبلی گفت: این اعتراض وارد است چرا که توضیحاتی که داده می‌شود می‌تواند نوع تصمیم گیری صحن را تغییر دهد. در صحن سه گروه برای رای دادن حضور دارند. یک گروه مصصم به رای باغ هستند با توجه به استنادات، یک گروه مصمم به رای غیر باغ به استنادات هستند و یک گروه خاکستری داریم که وقتی توضیحات داده می‌شود رای آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

او افزود: قرار نیست نه پروانه و نه جواز و نه تراکم این پلاک تغییر کند. این پلاک  ۳۲ درخت را قطع کرده و برای مجازات و جریمه پلیس امنیت از شورای شهر در مورد نوعیت این ملک سوال پرسیده است و اگر نظر شورای شهر اصلاح طلب که مصوبه برج باغ را لغو کرده این است که با وجود قطع ۳۲ درخت از مالک تقدیر شود، این رویکرد جدید است.

در نهایت نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن این پلاک ثبتی تصویب شد.

دستور بعدی شورا هم  بررسی صورت جلسه نامگذاری معابر بود که اعضا به نامگذاری خیابانی به نام منصور پورحیدری و جعفر کاشانی، دو پیشکسوت باشکاه استقلال تهران و پرسپولیس رای مثبت دادند.