۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

شهرهای جهان چگونه برف پارو می‌کنند؟/ بررسی اجمالی ۵شهر

۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۰۷
کد خبر: 481562
شهرهای جهان چگونه برف پارو می‌کنند؟/ بررسی اجمالی ۵شهر

در شهر بوستون با GPS ، ایسلند با چشمه‌های آب گرم، اسکاندیناوی با نصب المنت‌های الکترونیکی و در ژاپن از لوله‌های ذوب برف برای مدیریت بارش برف استفاده می‌شود.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ شاید گیر افتادن در ترافیک ناشی از یک روز برفی و سر خوردن و شکستگی هایش، روزهای برفی ملال آوری را برای شما در تهران رقم زده باشد. اما این یک تجربه مشترک جهانی است و شهرهای برف گیر، با چالش جمع آوری برف‌های سنگین و نیمه سنگین همواره دست و پنجه نرم می‌کنند. در زیر نمونه‌هایی از شهرهای قاره‌های مختلف دنیا و تلاش آنها برای برف روبی از سطح شهرها و معابر را مرور می‌کنیم.

در بوستون GPS به کمک کامیون‌های برف روبی آمد

بوستون، مرکز و بزرگترین شهر ایالت ماساچوست در آمریکا است که یکی از نمونه‌های مناسب  رویکرد مدیریت شهری در بکارگیری از داده‌های بزرگ و ابزارهای دیجیتال در مبارزه با سرمای شدید زمستان و چالش بارش برف و برف روبی حین و پس از آن است. در این شهر و شهرهای اطراف آن به طور متوسط سالانه 45 اینچ برف می‌بارد و این یکی از دلایل مهم برای بکارگیری ابزارها و روش‌های پیشرفته برای برف روبی از معابر است.

بوستون خانه بیش از 700 ماشین برف روبی تا سال 2014 بوده است. اما هیچ راهکار کارآمد مناسبی برای استقرار و استفاده از آنها در آب و هوای متغیر و غیرمنتظره نداشت تا زمانی که این شهر از سیستم اطلاعات جغرافیای" GPS" برای برف روبی استفاده کرد. سامانه‌ای که در بوستون استفاده می‌شود “SnowCOP" نام دارد و در آن به جای اسقرار کامیون‌ها برای برف روبی، از "GPS" و  نرم افزار نقشه برداری برای سازماندهی اقدامات برف روبی استفاده می‌کند.

این سامانه یک GPS را شامل می‌شود که به کامیون‌های برف روبی متصل است و این دستگاه‌ها اطلاعات مکانی واقعی را در هر دقیقه به یک مرکز شهری که به آن متصل هستند انتقال می‌دهند. در بوستون با استفاده از این سامانه وضعیت وسیله نقلیه در هر دقیقه تحت شرایط برفی در 30 هزار خیابان بوستون مشخص می‌شود. همچنین در هر دقیقه نقشه‌ای از خیابان‌هایی که برف روبی در آنها انجام شده است یا نه مشخص خواهد شد. خیابان‌هایی که قبلا برف روبی شده‌اند به رنگ سبز و خیابان‌هایی که برف روبی نشده‌اند به رنگ قرمز نشان داده خواهند شد و این اقدام در افزایش ایمنی جاده‌ها و رفاه حال شهروندان بسیار موثر خواهد بود.

برف روبی ایسلندی‌ها با چشمه‌های آب گرم

در اروپا نیز روش‌های جالبی برای برف روبی سطح شهرها استفاده می‌شود که با توجه به شرایط آب و هوایی هر کشور و میزان بارش برف متغیر است. برای مثال در ایسلند، کشوری که به دلیل نزدیکی به عرض‌های جغرافیایی بالا از زمستان‌های برفی و سردی برخوردار است، در عین حال چشمه‌های آب گرم متعددی نیز دارد. ایسلندی‌ها از این چشمه‌ها برای برف روبی و ذوب برف‌ها بدون کمک ابزار دستی استفاده می‌کنند و از آب روان چشمه‌های آب گرم و از طریق لوله‌های پلاستیکی آب زیرزمینی نسبت به انتقال آب ولرم در سطح شهر و ذوب برف‌ها استفاده می‌کنند.

بجای برف روبی، پیاده رو‌ها را گرم کنیم!

در اسکاندیناوی، در شهرهایی همچون اسلو پایتخت نروژ و هلسینکی پایتخت فنلاند، دولتمردان با استفاده از نصب المنت‌های الکتریکی در پیاده رو‌ها برای برف روبی معابر و سطح شهر کمک گرفته اند. مقامات این کشورها معتقدند گرم کردن پیاده رو‌ها ارزانتر از پاک کردن سطوح از برف و یخ است، از طرفی این اتفاق باعث شده است که مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل حوادثی همچون شکستگی‌های ناشی از لیز خوردن در برف و یخبندان کاهش یابد.

لوله کشی برای برف روبی در ژاپن

در ژاپن، شهری برفی به نام ساپرو وجود دارد که سالانه به طور متوسط 6 متر برف به خود می‌بیند. در این شهر و سایر شهرهای برفی ژاپن، در وسط خیابان‌ها ابزاری به نام اسپرینکلر یا شست و شو"لوله‌های ذوب برف" را نصب کرده‌اند و آبهای زیر زمینی گرم را در وسط خیابان‌ها می‌پاشند تا برف ذوب شود.

بکارگیری نمک و سایت‌های برف روبی در استونی

 در تالین، پایتخت استونی، کشوری در منطقه بالتیک اروپا، از هفت مکان برای حمل و جابجایی برف استفاده می‌شود. این سایت‌ها به صورت مساوی در ابعادی مشخص در سرتاسر شهر توزیع هستند و فاصله از سایت‌های برف روبی کمتر از 5 کیلومتر است. در زمستان سال 2014، 1700 مرتبه جمع آوری برف و انتقال به سایت‌ها انجام شد. برف از ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی ، تقاطع‌ها ، پل‌ها و خیابان‌های باریک مورد استفاده حمل و نقل عمومی پاکسازی و به سایت‌ها منتقل می‌شود. از آنجا که خیابان‌های شهر قدیم تالین بسیار باریک است ، برف نیز در زمستان به طور مرتب از این مکان‌ها برداشته و جابجا می‌شود. در تالین از نمک پاشی نیز برای از برف روبی استفاده می‌شود که البته این مساله به موقعیت مکانی، جمعیتی و مواردی از این دست بستگی دارد و در همه معابر و مکان‌ها این روش کاربردی ندارد.

منابع:

 https://www.thestar.com/

https://www.roadsbridges.com/

https://www.bloomberg.com/

https://www.ifmeworld.org/