۰ نفر

مدیر عامل سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران:

ساماندهی خلازیر تنها به عهده شهرداری تهران نیست

۳۰ مهر ۱۳۹۹، ۲۲:۲۴
کد خبر: 475856
ساماندهی خلازیر تنها به عهده شهرداری تهران نیست

مدیر عامل سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران با اشاره به هزینه ۳ هزار میلیاردی که برای ساماندهی بازار دسته دوم‌فروشی خلازیر نیاز است، گفت: برای این منظور باید دستگاه‌های دیگر از جمله شورای تامین استان تهران، نیروی انتظامی، اتحادیه‌ها و اصناف نیز فعال شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، «سید علی مفاخریان» مدیر عامل سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران، درباره اظهارات رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ مبنی بر لزوم ساماندهی بازارهای خرید و فروش اموال دست دوم در خلازیر توسط شهرداری اظهار داشت: برای ساماندهی این منطقه حداقل به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا بتوانیم بخشی از پروژه خلازیر که بازار دسته دوم فروشی‌ها و بازیافت مواد ساختمانی است را تغییر دهیم یا جابجا کنیم.

او ادامه داد: اکنون بحث مطالعات این طرح در حال اجرا است و چند ماهی زمان می‌برد تا خروجی آن مشخص شود. پروژه مطالعاتی امسال کلید خورده است تا مشخص شود در آینده چه اتفاقی باید برای این منطقه رخ دهد، کدام مشاغل از محل خارج شوند، جایگزین آنها چه باشد و پروژه جایگزین چه کاربری‌هایی داشته باشد.

مفاخریان با بیان اینکه باید مالکیت زمین‌ها در این منطقه که بخشی از آن مربوط به اوقاف و بخشی نیز املاک مسکونی است مشخص شود، ادامه داد: باید وضعیت تک تک پلاک‌ها مشخص شود و برای آنها برنامه‌ریزی صورت گیرد. طرح مطالعاتی در حال اجرا است و تا خروجی آن مشخص نشود، امکان اینکه بخواهیم کاری را اجرا کنیم وجود ندارد، اما در این پروژه به تدریج فضای دست دوم فروشی تخلیه خواهد شد و به جای آن کاربری های مورد نیاز منطقه جایگزین خواهد شد.

مدیر عامل سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که هر یک از دستگاه ها در اجرای این طرح چه اندازه سهم دارند؟ اظهار داشت: برای این منظور باید دستگاه‌های دیگر از جمله شورای تامین استان تهران، نیروی انتظامی، اتحادیه‌های مربوطه در این بخش و اصناف باید فعال شوند تا جانمایی که برای این جابجایی ضرورت دارد نیز مشخص شود.

او تاکید کرد: همه دستگاه‌ها نقش دارند و کاری نیست که یک سازمان به تنهایی آن را انجام دهد، بلکه به هم‌افزایی بین دستگاه‌ها نیاز است و باید اراده‌ای شکل بگیرد و برای اینکه این اراده جمعی محقق شود، لازم است که همه درباره آن توجیه شوند، اما اکنون چون طرحی وجود ندارد توجیه‌پذیری هم برای ذی نفعان وجود ندارد و آینده ای برای ذی نفع و ما هنوز متصور نیست، بنابراین باید منتظر بمانیم تا خروجی مطالعات مشخص شود و بتوانیم آن را برای مشاغل ترسیم کنیم.

مفاخریان درباره جزئیات مطالعاتی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: ساختگاه اصلی پروژه خلازیر دسترسی، موقعیت کاربری‌ها، طرح تفصیلی، موضوعات مربوط به جایگزینی مشاغل، کمبود سرانه‌های خدماتی و محلی شهر تهران و آنچه که در افق چشم‌انداز طرح تفصیلی دیده شده، باید توام با همدیگر دیده شود، از طرفی طرح‌های بالادستی از جمله برنامه سوم توسعه به عنوان اسناد بالادستی باید پرداخته شود.

او ادامه داد: در کنار آن طرح فاز بندی شده‌ای که قرار است در سه فاز جنوبی، مرکزی و شمالی انجام شود نیز باید مد نظر قرار گیرد. بخش جنوبی که در آن چه فعالیتی قرار است، شکل گیرد نیز مدنظر قرار خواهد گرفت. 

مفاخریان تاکید کرد: ممکن است برخی از مشاغل بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، برخی نیاز به جابجایی داشته باشند و در نتیجه طرح ساماندهی به معنای انتقال همه مشاغل نیست، بخشی از مشاغل باید سریع بهسازی و استفاده شوند و بخشی باید از شهر خارج شوند.

مدیر عامل سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل سیار شهرداری با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای آن بخش از مشاغل که از شهر خارج می‌شوند، کمک کند، تصریح کرد: فرمانداری منطقه، فرمانداری تهران و وزارت صمت نیز باید کمک کنند و این اقدام مساله‌ای است که مانند جابجایی پایتخت، به یک اقدام مشترک و همراهی بین سازمان‌های دیگر نیاز است.

او با اشاره به خروج این مشاغل از شهر با توجه به اینکه تامین کننده یکسری مواد و مصالح در تهران هستند، گفت: توجه به این نکته که خروج آنها از شهر بر روی قیمت تمام شده پروژه‌ها چه تاثیری می‌تواند داشته باشد و اینکه آیا آلودگی آنها پس از خروج در محل جدید قابل کنترل است یا خیر باید در مطالعات مشخص شود و بعد نسبت به جابجایی اقدام کرد.

مدیر عامل سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل سیار شهرداری تهران تاکید کرد: هرگونه تغییر و جابجایی براساس خروجی مطالعات انجام خواهد شد.